بارداری پوچ یا تخمک سوخته یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر زنی در هنگام بارداری رخ دهد. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید تا درباره این وضعیت بیشتر بدانید.

بارداری پوچ یا تخمک سوخته چیست؟

بارداری پوچ که به عنوان “تخمک سوخته” نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک خود را به دیواره رحم متصل می کند، اما تشکیل جنین نمی دهد. در این حالت سلول ها به شکل کیسه بارداری شکل می گیرند، اما جنینی در کار نیست. باردرای پوچ در سه ماهه اول، و اغلب قبل از اینکه زن می داند که باردار است، رخ می دهد. در این حالت سطح بالایی از اختلالات کروموزوم باعث گمراه شدن بدن زن و در نتیجه بارداری پوچ می شود.

یکی از اولین چیزهایی که در مواجه شدن با بارداری پوچ باید بدانید، این است که این شرایط به معن وجود نداشتن جنین و ملغی شدن بارداری است. هرچند از نظر بالینی مشابه شرایط سقط جنین برای شما پیش خواهد آمد. بنابراین بهتر است خودتان را گمراه نکنید و سعی کنید بر ذهن و اعصاب خود مسلط باشید.

روش تشخیص بارداری پوچ یا تخمک سوخته چیست؟

بارداری پوچ ممکن است در اوایل بارداری و قبل از اینکه بیشتر زنان حتی بدانند که حامله هستند، رخ دهد. همچنین ممکن است علائم حاملگی مانند دوره از دست رفته قاعدگی یا اواخر قاعدگی و حتی آزمایش حاملگی مثبت داشته باشند. در یان شرایط بسیاری از زنان معتقدند که حاملگی آنها در مسیری است که سطح hCG آنها افزایش می یابد.

این شرایط به این علت است که جفت می تواند رشد کند و بدون داشتن یک جنین، برای مدت کوتاهی خود را حفظ کند و در این حالت هورمون های بارداری همچنان افزایش می یابد، که این موضوع باعث می شود یک زن باور کند که او هنوز باردار است. تشخیص بارداری پوچ معمولا تا زمانی که یک آزمایش اولتراسوند نشان دهنده یک رحم خالی یا یک کیسه حاملگی خالی باشد، ممکن نیست. در بعضی افراد دچار بارداری پوچ ممکن است گرفتگی های جزئی شکمی و لکه بینی یا خونریزی جزئی از واژن نیز وجود داشته باشد.

علت رخ دادن بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ باعث ۵۰٪ سقط جنین در سه ماهه اول می شود و معمولا علت این مشکل اختلالات کروموزومی است. به زبان ساده بدن زن وجود کروموزوم های غیر طبیعی را در یک جنین تشخیص می دهد و به طور طبیعی تلاش نمی کند بارداری را ادامه دهد، زیرا جنین به یک کودک سالم نمی رسد. همچنین این مشکل می تواند ناشی از تقسیم غیر طبیعی سلول یا کیفیت اسپرم یا تخمک ناکامل باشد.

در بارداری پوچ باید کورتاژ کنم یا منتظر سقط جنین طبیعی باشم؟

این تصمیمی است که می توانید  خودتان برای خودتان بگیرید. اکثر پزشکان عمل کورتاژ را برای از سقط جنین اولیه توصیه نمی کنند. در واقع اعتقاد بر این است که بدن یک زن به تنهای قادر به پس زدن بافت بافت است و نیازی به یک روش جراحی تهاجمی که عوارضی هم دارد، وجود ندارد.

با این حال، در شرایطی ممکن است یک متخصص آسیب شناسی بافت ها کورتاژ را به شما پیشنهاد کند. معمولا برخی از زنان احساس می کنند که روش کورتاژ به برفع شدن مشکل از نظر ذهنی و جسمی کمک می کند. و البته زنان دیگر احساس می کنند که کورتاژ یک روش تهاجمی است که ممکن است باعث اسیب دیدن فرد شود.

بارداری پوچ یا تخمک سوخته

چگونه می توان از بارداری پوچ جلوگیری کرد. جلوگیری کرد؟

متأسفانه در اکثر موارد جلوگیری از بارداری پوچ ممکن نیست. برخی از زوج ها در صورت شکست در چندین بارداری اولیه، انجام آزمایشات ژنتیکی را دنبال خواهند کرد. بارداری پوچ اغلب یک بار اتفاق می افتد و به ندرت یک زن بیش از یک بار این وضعیت را تجربه می کند. اکثر پزشکان توصیه می کنند که پس از یک بارداری پوچ، زوجین حداقل ۱ تا ۳ سیکل قاعدگی منظم را قبل از تلاش دوباره برای باردرای، صبر کنند.