رد باورهای غلط در مورد غذاها و بیماری ها

بچه که بودیم به ما می گفتند مبادا آدامست را قورت دهی. آدامس سال ها در بدن باقی می ماند و فلان بیماری را می گیری. یا مثلا می گفتند اگر موهایت را به دهان بگذاری درخت مو در دلت در می آید. امروزه با پیشرفت علم تمام این افسانه ها رد شده است. در ادامه می توانید دلیل رد برخی از باورهای غلط در مورد غذاها و بیماری ها را بخوانید.

باورهای غلط در مورد غذاها و بیماری ها

آدامس قابل هضم نیست

این ممکن نیست که هضم آدامس سالیان سال طول بکشد. در قدیم مردم تصور می کردند چون آدامس جویدنی است و هرگز تمام نمی شود پس هضم نیز نمی شود. آدامس هم  مانند سایر مواد غذایی قابل حل شدن است و معده می توانید آن را تجزیه کند. در صورت بلع آدامس، دستگاه گوارش می تواند آن را ظرف چند روز از طریق مدفوع از بدن خارج کند.

رد باورهای غلط در مورد غذاها و بیماری ها
باورهای غلط در مورد غذاها

غذاهای تند باعث زخم معده می شوند

دوستداران سس تند بخوانند. غذاهای تند هرگز موجب ایجاد زخم معده نمی شود دانشمندان می گویند زخم معده یا به دلیل وجود باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است و یا بر اثر خوردن داروهای ضد درد مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و … اتفاق می افتد. مواد غذایی تند فقط ممکن است زخم معده را در کسانی که به آن مبتلا هستند بدتر کند اما آنها را ایجاد نمی کند.

سرب در آجیل به بیماری دیورتیکولیت منجر می شود

دیورتیکولیت بیماری است که در آن دیواره روده بزرگ متورم و آلوده می شود. پزشکان در قدیم بر این باور بودند که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری آجیل، ذرت، ذرت بو داده و مواد غذایی با دانه های کوچک، مانند توت فرنگی را نخورید. این ترس وجود داشت که قطعات این مواد غذایی در تورم وارد شده و درد را تشدید می کند. اما مطالعات جدید نشان می دهد افرادی که از یک رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده می کنند با احتمال بسیاری کمتری به این بیماری مبتلا می شوند.

لوبیا باد دارد

جالب است بدانید فراورده های لبنی بیش از لوبیا و حبوبات در بدن گاز ایجاد می کنند. علی الخصوص با بالا رفتن سن که بدن قادر به جذب قند کمتری از شیر (لاکتوز) است این مشکل مشاهده می شود. برای رهایی از آن بهتر است از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنید.

اگر نمی توانید لاکتوز را تحمل کنید لبنیات نخورید

میزان تحمل لاکتوز در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. در حالی که یک فرد ممکن است علائم را با خوردن یک لیوان شیر تجربه کند، دیگران ممکن است قادر به نوشیدن تا دو لیوان شیر نیز باشند. همچنین برخی از افراد می توانند ماست یا بستنی را بخورند، اما هرگز نمی توانند از خوردن شیر لذت ببرند. پنیرهای کهنه، مانند پنیر چدار، انتخاب بهتری برای مصرف لبنیات برای این دست افراد است. شما باید با آزمون و خطا میزان مصرف متناسب با خود را بیابید.

سیگار کشیدن سوزش سر دل را تسکین می دهد

این تنها یکی دیگر از توجیحات افراد سیگاری است. سیگار کشیدن در واقع ممکن است سوزش معده را تشدید کند. نیکوتین می تواند عضلات بالای معده را شل کرده و موجب ریفلاکس معده به مری شود. رفلکس اسید به معنی سوزش سر دل است.

افزایش سن باعث یبوست می شود

پیری علت یبوست نیست. مردم معمولا با پیر شدن داروهای مختلفی استفاده می کنند که می توانند دستگاه گوارششان را تنبل کند. از طرفی افراد مسن معمولا کمتر ورزش می کنند، برنامه غذایی مناسبی ندارند و از مایعات کمتر می خورند این ها دلیل یبوست افراد مسن است.

سوزش سر دل با خوابیدن در حالت نشسته بهتر می شود

هیچ پشتوانه پزشکی در مورد این ادعا وجود ندارد. شما تنها با بالا بردن سر و سینه خود به اندازه  ۴-۶ اینچ می توانید از سوزش معده جلوگیری کنید.