باکتری های مفید یا پروبیوتیک ها

باکتری مفید یا خوب که پروبیوتیک نیز نامیده می شود؛ شبیه به باکتری هایی است که به طور طبیعی در بدن شما زندگی می کنند. باکتری های مفید یا پروبیوتیک ها برای سلامت شما مفید هستند و معمولا در ماست و یا در مکمل های غذایی مختلف وجود دارند.

پروبیوتیک ها همچنین به شکل شیاف و کرم برای کاربردهای خاص تهیه شده اند. اگرچه برخی شواهد بالینی وجود دارد که انواع مختلف باکتری خوب می تواند در شرایط خاص پزشکی مفید باشد؛ اما نباید قبل از مشاوره با پزشک خود از پروبیوتیک ها یا مکمل های غذایی دیگر استفاده کنید.

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و دیگر لاکتوباسیل ها

بیش از ۸۰ گونه باکتری از جنس پروبیوتیک لاکتوباسیلوس وجود دارد. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از این گونه ها، باکتری اسیدوفیلوس است؛ که اغلب در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس معمولا به اختصار L.acidophilus نامیده می شود و در روده ها به هضم غذا کمک می کند.

به عنوان بخشی از فرایند هضم، L. acidophilus اسید لاکتیک و پراکسید هیدروژن تولید می کند که شرایط نامساعدی را برای رشد باکتری های مضر ایجاد می کند.

یکی از راه های دریافت اسیدوفیلوس در رژیم غذایی، خوردن ماست است. چراکه ماست شامل انواع فعال این پروبیوتیک است.

Bifidobacterium Bifidum و Breve

اگر باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده باشد، شما در معرض خطر ابتلا به زخم معده هستید.

محققان با انجام آزمایشاتی روی موش ها، تشخیص داده اند که یک سویه خاص از پروبیوتیک به نام Bifidobacterium bifidum می تواند به بهبود زخم های معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کمک کند. نتایج این تحقیق در شماره فوریه ۲۰۱۱ مجله میکروبیولوژی کاربردی و محیط زیست منتشر شد.

بر طبق یک مطالعه دیگر در شماره فوریه ۲۰۱۱ نشریه تغذیه، پروبیوتیک دیگری از این جنس به نام Bifidobacterium breve ممکن است در درمان یبوست دوران کودکی مفید باشد.

Streptococcus thermophilus و Salivarius

پروبیوتیک Streptococcus thermophilus یک ماده استارتر (مخمر یا مایه ماست) در فرآیند تولید ماست است. از این استارتر همچنین در پنیر مزارلا و دیگر محصولات لبنی تخمیر شده نیز استفاده می شود.

یکی از اصلی ترین اثرات درمانی Streptococcus thermophilus رهایی از گرفتگی های شکمی، اسهال، تهوع و سایر علائم گوارشی مرتبط با عدم تحمل لاکتوز است.

بر اساس یک مطالعه بالینی که در سال ۲۰۰۶ در مجله میکروبیولوژی کاربردی منتشر شده، پروبیوتیک دیگری از جنس Streptococcus salivarius، ممکن است علائم هالیتوز را بهبود بخشد، هالیتوز یک اصطلاح پزشکی برای نفس بد است.

Bacillus Coagulans

باکتری Bacillus coagulans نیز یک پروبیوتیک است که به عنوان یک مکمل غذایی توسط مردم برای نگرانی های مختلف مرتبط با سلامتی استفاده می شود.

Bacillus coagulans ممکن است در درمان اختلالات دستگاه گوارش مانند اسهال همراه با رژیم آنتی بیوتیک، اسهال مسافر و کودکان، بیماری التهابی روده و سندرم روده تحریک پذیر مفید باشد.

همچنین این مکمل ممکن است در جلوگیری از عفونت های تنفسی و افزایش پاسخ ایمنی افراد مفید باشد.

با این حال، پایگاه داده جامع داروها به این نتیجه رسیده است که هیچ شواهد کافی برای ارزیابی اثربخشی باکتری Bacillus coagulans برای هیچ یک از این برنامه های درمانی وجود ندارد.