با برخی از ویتامین های محلول در چربی آشنا شوید

ویتامین یکی از مهمترین مواد برای حفظ سلامت بدن است. ویتامین ها را می توان از نظر ترکیبات به دو دسته تقسیم کرد. یکی از انواع ویتامین ها، ویتامین های محلول در چربی است. اما این نوع ویتامین ها کدامند و چه خواصی دارند؟

ویتامین A ( رتینول RETINOL )

یکی از ویتامین های لازم برای رشد بدن ویتامین A است. این ویتامین همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، برای درمان بیماری های عصبی و کلیوی مفید است و مانع از شب کوری می شود.

ویتامین A در ترشحات بدن مثل اشک چشم و مایع نخاع نقش مهمی دارند. کمبود ویتامین A در بدن می تواند منجر به اختلالات غدد بزاقی، مجاری تنفسی، چشم و غدد ترشحی دیگر شود. تنها کمبود این ویتامین عوارض نداد بلکه اضافه بودن این ماده غذایی در بدن نیز می تواند باعث بی اشتهایی، لاغری، ریزش مو، بزرگی کبد، کم خونی و مسمومیت شود. نیاز متعادل ویتامین A در بدن روزانه بین ۷۰۰ الی ۹۰۰ میلی گرم است.

این ماده غذایی را می توانید در تخم مرغ، جگر، قلوه، روغن ماهی، لبنیات، خرما، موز، زردآلو، مرکبات، طالبی، شلیل، خرمالو، خربزه، گیلاس، گوجه سبز، هلو، نارگیل، سیر، پیاز، کلم، کاهو، اسفناج، شاهی، جعفری، شلغم، هویج، فلفل سبز، لوبیا سبز، قارچ، گوجه فرنگی، نخود سبز، کدو، سیب زمینی و عدس بیابید.

با برخی از ویتامین های محلول در چربی آشنا شوید
ویتامین های محلول در چربی

ویتامین D ( کلسیفرول KALCIFEROL )

یکی دیگر از ویتامین های محلول در چربی ویتامین D است. این ویتامین برای نگهداری استخوان ها ضروری است به همین جهت کمبود آن علی الخصوص در کودکان، موجب بیماری راشی تیسم یا نرمی استخوان می شود. ویتامین D برای سوخت و ساز کلسیم ضروری است. لازم است بدانید عدم وجود ویتامین D و ویتامین C در بدن موجب می شود کلسیم به خوبی جذب نشود.

جالب است بدانید مولد ویتامین D نور خورشید است یعنی تا زمانی که خورشید به صورت مستقیم به پوست نتابد ویتامین جذب نمی شود. به همین خاطر افرادی که حتی تغذیه مناسب داشته ولی از نور خورشید بی بهره  هستند مستعد ابتلا به نرمی استخوان می باشند.

افزایش ویتامین D در بدن به افزایش کلسیم منجر شده در نتیجه بیماری های کلیوی را به همراه دارد. مصرف روزانه ۴۰۰ واحد بین الملیی (LU) از این ویتامین توصیه می شود. همچنین در نظر داشته باشید که بدن در زمستان بیشتر از تابستان به ویتامین D نیاز دارد.

ویتامین D در گوشت، جگر، ماهی، زرده تخم مرغ، لبنیات، روغن ماهی، روغن زیتون و روغن نارگیل وجود دارد. همان طور که در تصویر نیز مشاهده می کنید ویتامین K و ویتامین E نیز از دیگر ویتامین های محلول در چربی است که در مجالی دیگر به خواص آن ها خواهیم پرداخت.