با چهارمین علت مرگ و میر در جهان آشنا شوید

جالب است بدانید به تازگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که عدم فعالیت بدنی چهارمین علت مرگ و میر در جهان است. بله؟ بی تحرکی و فعالیت بدنی کم، می تواند منجر به مرگ شود. حتی گاهی ترک فعالیت ورزشی هم می تواند عمر را کوتاه کرده و ریسک مرگ و میر را افزایش دهد.

چطور کم تحرکی علت مرگ و میر می شود؟

در این زمینه ۴۲ مطالعه انجام گرفت. در این مطالعات مشخص شد کم تحرکی طولانی مدت، یعنی نشستن ۸ ساعت یا بیشتر در طول شبانه روز، با برخی از مشکلات بهداشتی رابطه داشته و بستر لازم جهت ابتلا به برخی بیماری ها را فراهم می آورد. در واقع کم تحرکی خود عاملی برای مرگ میر نیست، بلکه منجر به ایجاد بستر مناسب برای ابتلا به بیماری های خطرناک شده، و به طور غیر مستقیم علت مرگ و میر می شود. کم تحرکی می تواند با:

  • مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی
  • مرگ و میر ناشی از سرطان
  • علل بروز سرطان
  • علل بروز دیابت نوع ۲

ارتباط داشته باشد.

با چهارمین علت مرگ و میر در جهان آشنا شوید
علت مرگ و میر

شواهد نشان می دهد که، دوره ناگسستنی از تخلیه عضلانی، که بر اثر کم تحرک طولانی مدت، ایجاد می شود ممکن است عواقب زیان بار بیولوژیکی داشته باشد. تحقیقات اخیر در مورد مراقبت از دیابت ثابت کرده است که، زمانی که افراد مبتلا به دیابت کم تحرک بوده و فعالیت بدنی ندارند، بدنشان مقاومت بیشتری به انسولین از خود نشان داده و اختلال در تحمل گلوکز در این افراد تشدید شده است.

جالب است بدانید در این تحقیق مشخص شد هر ساعت نشستن اضافه در هر روز، حدود ۳ درصد مقاومت بدن به انسولین را افزایش می دهد. تحقیقات قبلی که در مجله Diabetologia منتشر شده است نیز اثبات کرده است که کسانی که طولانی مدت می نشینند و تحرک ندارند نسبت به کسانی که در طول روز کمتر نشسته و به جای آن فعالیت بدنی دارند، ۲ برابر بیشتر به دیابت مبتلا می شوند. در حقیقت ریسک ابتلا در افراد کم تحرک دو برابر بیشتر می شود.