برترین فواید مصرف تخم مرغ

مزایای تخم مرغ گاهی اوقات به وسیله توجه جریان های رسانه ای تحت الشعاع قرار می گیرد. با این حال، تخم مرغ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که این باعث شده از آن یک غذای سالم شگفت انگیز ایده آل ساخته شود. تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که به رفع کردن سکته مغزی کمک می کند، اگر سلامتی تان برای شما مهم است تخم مرغ یک ماده غذایی شگفت انگیز است و نباید از فواید مصرف تخم مرغ بی خبر باشید و آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تخم مرغ بسیار مغذی است

تخم مرغ در میان مغذی ترین مواد غذایی در این سیاره جای دارد. آنها  سرشار از پروتئین ها با کیفیت بالا، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های خوب و مواد مغذی مختلف می باشند.

محتوای یک تخم مرغ (۵۰ گرمی) عبارت است از:

ویتامین E : پنج درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

ویتامین D : ده درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

ویتامین B12:  ده درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

ویتامین B6 : پنج درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

سلنیوم: ۲۸ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

فسفر: ۹ درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

ویتامین B2: پانزده درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین و املاح

تخم مرغ هم چنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین E، ویتامین K، کلسیم و روی است. که شامل ۷۸ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۳ گرم از چربی های سالم می باشد. تخم مرغ هم چنین حاوی مواد مغذی مختلف دیگر می باشد که برای سلامتی مهم است. تخم مرغ ها تقریبا غذای کاملی به شمار می آیند، آن ها حاوی مقدار کمی از هر ماده غذایی که مورد نیاز است می باشند. در اینجا برخی از فواید مصرف تخم مرغ آورده شده است:

برترین فواید مصرف تخم مرغ
برترین فواید مصرف تخم مرغ

فواید مصرف تخم مرغ

تخم مرغ سلامت چشم را افزایش می دهد

علاوه برهویج، تخم مرغ نیز می تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت بینایی کمک کند. زرده تخم مرغ حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها لوتئین و زیگزانتین می باشد. این آنتی اکسیدان های قوی می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد چشم) و دیگر مشکلات معمول چشم را کاهش دهند. با توجه به مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه تافتز که در آگوست ۱۹۹۹ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، این آنتی اکسیدان ها در هنگام مصرف زرده تخم مرغ به میزان چشم گیری در بدن افزایش می یابند. توجه داشته باشید که از آن جایی که  این مواد مغذی مختص به زرده می باشدt اگر شما از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب کرده و تنها سفیده تخم مرغ را بخورید این مزایا از بین می رود. با توجه به مقاله ای که در سال ۲۰۰۱ توسط آلفرد سومر در دانشنامه علوم زندگی منتشر شد، کمبود ویتامین E منجر به نابینا شدن بیش از ۵۰۰۰۰۰  نفر در هر سال می گردد. این ویتامین، که برای کمک به سالم ماندن چشم بسیار مهم است، در تخم مرغ فراوان است، بنابراین برای داشتن قدرت دید بالا تخم مرغ مصرف کنید.

تخم مرغ می تواند به کاهش وزن کمک کند

اگر چه برخی از افراد به محتوای چربی تخم مرغ فکر می کنند و تصور می کنند که تخم مرغ احتمالا باعث کاهش وزن نمی شود، اما این موضوع به دور از حقیقت است. با توجه به مطالعه ای که در مجله کالج آمریکایی تغذیه منتشر شده، افرادی که تخم مرغ غنی از پروتئین برای صبحانه می خوردند در حالی که در تلاش برای از دست دادن وزن بودند بهتر قادر به کنترل اشتهای خود بودند. این امر به سبب تجربه گرسنگی کمتر و سیری بیشتر پس از صرف تخم مرغ در صبحانه می باشد (در مقایسه با گروه کنترل که برای صبحانه نان شیرینی حلقوی غنی از کربوهیدرات خوردند). این موضوع باعث شد که افرادی که تخم مرغ خورده بودند پس از خوردن تخم مرغ به طرز قابل توجهی کالری کمتری مصرف کردند، این اثر در برخی افراد تا ۳۶ ساعت به طول انجامید. تخم مرغ یکی از ۵ غذای سوزاننده چربی شکم می باشد و هم چنین یکی از مواد غذایی که می توانید برای از دست دادن وزنی معادل ۸۸ پوند در یک سال از آن استفاده کنید.

تخم مرغ به ساخت استخوان و قدرت عضلانی کمک می کند

چرا زمانی که تخم مرغ به طور طبیعی همه  مواد مغذی ضروری مورد نیاز شما را فراهم می کند از غذاهای غنی شده فرآوری شده برای دریافت این مواد استفاده کنیم؟ به عنوان مثال، تخم مرغ یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D می باشد، که هنگامی که با کلسیم با هم مصرف شوند، استخوان ها را قوی تر می کند و از  شروع پوکی استخوان جلوگیری می کند. پروتئین موجود در تخم مرغ ها  هم چنین آن ها را برای ساخت و ساز عضلات قوی، ایده آل می سازد. پروتئین تخم مرغ متعادل و به راحتی توسط بدن برای تجدید بافت های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار توده (حجم)  عضلانی را بالا می برد و همه پروتئین ها قادر به انجام این کار نمی باشند.

تخم مرغ سلامت مغز را افزایش می دهد و شما را تیزهوش می کند

به خاطر یک ماده مغذی ضروری که کولین نام دارد، تخم مرغ هم چنین می تواند قدرت مغز را افزایش دهد. محققان یک مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده و بر روی ۱۳۹۱ داوطلب بین سنین ۳۶ و ۸۳ انجام شد متوجه شدند که افزایش کولین در رژیم غذایی باعث بهبود عملکرد شناختی شامل حافظه بصری و کلامی می شود. علاوه بر این، در مطالعه مجله انگلیسی تغذیه که بر روی بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال در دهه ۷۰ زندگی قرار داشتند انجام گرفت، ارتباط مثبتی بین افزایش کولین و اجرای بهتر آزمون شناختی، سرعت ادراک، شناخت، سرعت حسی حرکتی و عملکرد اجرایی پیدا شده است.

یک تخم مرغ بزرگ می تواند ۳۵ درصد از نیاز کولین روزانه را فراهم کند که خبر خوبی است، چرا که با توجه به مطالعه ای که در مجله فدراسیون جوامع آمریکا برای زیست شناسی تجربی منتشر شده است، ۹۰ درصد از آمریکایی ها کولین کافی دریافت نمی کردند. تخم مرغ هم چنین حاوی سایر مواد مغذی است که می تواند بیماری آلزایمر و زوال عقل را به تاخیر اندازد.

تخم مرغ می تواند از بیماری قلبی و سرطان سینه پیشگیری کند

محققان همچنین در یک مطالعه انجام شده توسط دانشمندان گروه تغذیه در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل دریافتند که کولین موجود در تخم مرغ تنها برای حفظ عملکرد خوب مغز مفید نیست، بلکه برای عملکرد خوب قلب نیز مفید است و ممکن است یک نقش پیشگیرانه در سرطان پستان داشته باشد. این نتایج در نسخه نوامبر ۲۰۰۹ از مجله بررسی های تغذیه منتشر شد، باز هم این پرسش را به ذهن آورد که چگونه ماده غذایی که یک بار برای محتوای کلسترول آن مورد انتقاد بود با داشتن یک تاثیر مثبت در ارتباط سلامت قلب در ارتباط است؟

برترین فواید مصرف تخم مرغ
برترین فواید مصرف تخم مرغ

بحث در مورد تخم مرغ و کلسترول

ممکن است شنیده باشید که تخم مرغ برای افرادی که در تلاشند تا سطح کلسترول خود را کنترل کنند بد است. اگر چه این تصور بیش از نیم قرن وجود داشت، اما یافته های اخیر نشان داده اند که خوردن تخم مرغ در واقع می تواند تاثیر سودمندی بر کلسترول خون و حتی سطوح تری گلیسرید داشته باشد. دلیل این که در طولانی مدت تصور می شد که تخم مرغ برای افرادی که می خواهند سطح کلسترول خود را پایین نگه دارند انتخاب غذایی ضعیفی می باشد این است که، تخم مرغ حاوی میزان کلسترول بالایی است. با این حال، شواهد کمی برای حمایت از یک ارتباط قوی بین رژیم غذایی کلسترول ، خوردن کلسترول به شکل تخم مرغ و سطح کلسترول خون وجود دارد. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله اوپسالا علوم پزشکی منتشر شد بر روی یک گروه متشکل از ۱۹ فرد میانسال سالم که هر روز به مدت یک ماه یک تخم مرغ خوردند صورت گرفت. محققان هیچ تفاوتی در میزان کلسترول شرکت کنندگان پیدا نکردند. در واقع، مطالعه ۲۰۱۳ نشان داد که خوردن تخم مرغ کامل در واقع سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد، و اجازه می دهد که مولکول های HDL عملکرد موثرتری داشته باشند. هر چه HDL (کلسترول خوب خون) بالاتر باشد بهتر است. HDL از بیماری های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

روزانه چند تخم مرغ باید استفاده کرد؟

بر طبق نظر محققان کلینیک مایو، اکثر افراد سالم می توانند هفته ای هفت تخم مرغ بخورند بدون این که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها افزایش یابد. برخی مطالعات نشان داده اند که این سطح از مصرف تخم مرغ در واقع ممکن است از انواع سکته مغزی جلوگیری کند. اما برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند در این جمعیت رو به رشد، خوردن هفت تخم مرغ در هفته به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. محققان می گوید که بیماران دیابتی که هفت تخم مرغ در هفته مصرف کردند خطر ابتلا به بیماری های قلبی به میزان زیادی در آن ها افزایش یافت. یک آنالیز که در سال ۲۰۱۰ در مجله کانادایی کاردیولوژی منتشر شده اظهار داشت که شرکت کنندگان در مطالعه که  ۲۰ سال دیابت داشتند در صورتی که روزی یک تخم مرغ می خوردند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در آن ها دو برابر می گردید. اگر شما تخم مرغ دوست دارید اما کلسترول اضافی نمی خواهید، تنها از سفیده تخم مرغ استفاده کنید اما بایستی بدانید  که اگر چه زرده تخم مرغ حاوی تمام کلسترول تخم مرغ است، اما بسیاری از دیگر مواد مغذی تخم مرغ نیز در زرده تخم مرغ وجود دارد. بنابراین مطمئن شوید که هرچند وقت یک بار زرده تخم مرغ نیز استفاده می کنید حتی اگر درباره میزان کلسترول بدن خود نگرانید.