برجستگی های دهان علل، علائم و درمان های طبیعی

دلایل بسیاری برای برجستگی های دهان شما وجود دارد. گاهی اوقات، برجستگی بر روی سقف دهان مشاهده می شود که به دلیل کانال های آسیب دیده بزاق و یا سیگار کشیدن ایجاد می شود. یا شما ممکن است برجستگی های دهان را در مکان هایی مانند داخل گونه خود پیدا کنید و یا شما ممکن است توده هایی در قسمت داخلی لب داشته باشید. گاهی اوقات، مشکلات دندانی می توانند باعث ظاهر شدن توده بر روی لثه ها گردد. در برخی از موارد برجستگی های دهان در ابتدا می تواند کوچک و سفید باشد اما بعد از آن بزرگتر می شود و مانند یک جوش به نظر می رسد. به طور کلی، دلایل زمینه ای، توده یا جوش در دهان، عفونت، واکنش های آلرژیک، مشکلات گوارشی، ناشی از نوعی آسیب یا استرس هستند. پیدا کردن هر نوع برجستگی می تواند یک دلیل هشدار دهنده باشد. با این حال، معمولا توده یا برجستگی های دهان می تواند به راحتی درمان شود. برخی از داروهای خانگی طبیعی می تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از برجستگی کمک کند. دیگر درمان های طبیعی می توانند به درمان علل برجستگی های دهان شما کمک کنند. در این مقاله، به بررسی دلایل بسیاری که ایجاد کننده برجستگی های دهان هستند اشاره خواهیم کرد و داروهای خانگی مفیدی برای کمک به تسکین درد و ناراحتی ناشی از توده های دهان را به شما معرفی می کنیم.

برجستگی های دهان

زخم شانکر

برجستگی های داخل گونه ، پایه لثه و یا سقف دهان با مرکز سفید و حاشیه های قرمز احتمالا زخم شانکر می باشند. توده ناشی از زخم های دهانی می تواند از اندازه  بسیار کوچک تا خوشه های بزرگ از زخم هایی که بسیار دردناک است متغیر باشد. به گفته دکتر کاتلین رومیتو در WebMD، معلوم نیست چه چیزی باعث توسعه زخم های دهانی می گردد. با این حال، استرس، آسیب به داخل دهان، آلرژی غذایی، تغییرات هورمونی و یا کمبود ویتامین همگی می توانند علت ظهور این برجستگی ها باشند. آکادمی آمریکایی پزشکی دهان و دندان اعلام کرده است که زخم های دهانی را نمی توان درمان کرد، اما درمان های بسیاری برای کاهش درد ناشی از آن ها، کوتاه شدن زمان بهبودی زخم های دهانی و حتی کاهش علل وقوع وجود دارد.

یک درمان خانگی موثر برای برجستگی ناشی از زخم های دهانی استعمال یک خمیر جوش شیرین برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از آن ها می باشد. خواص جوش شیرین به کاهش التهاب و درد ناشی از برجستگی کمک خواهد کرد. ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر به دست آید. خمیر جوش شیرین را برای چند دقیقه بر روی زخم دهانی قرار داده و سپس شستشو دهید. انجام مرتب این درمان سبب کاهش درد ناشی از زخم های دهانی می گردد. برای جلوگیری از عود این توده ها در دهان، دکتر ویل مصرف کمپلکس ویتامین C و یا ویتامین B را توصیه می کند. اگر شما از شیوع مکرر زخم های دهانی رنج می برید، آکادمی آمریکایی پزشکی دهان و دندان توصیه می کند مواد غذایی مصرفی خود را مرور کنید تا ببینید آیا ارتباطی بین شیوع زخم ها و رژیم غذایی و شیوه زندگی شما وجود دارد یا خیر. یکی دیگر از گزینه طبیعی استفاده از عنبر سائل برای درمان زخم های دهانی می باشد. از آن برای شستن دهان و برای کمک به کاهش درد و التهاب زخم های دهانی و ترمیم سریع تر استفاده کنید. زخم های دهانی هم چنین می توانند بر روی لب و زبان نیز ظاهر شوند.

برفک دهان

برفک دهان توسط رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در حفره دهان ایجاد می شود. برفک دهان می تواند سبب ایجاد برجستگی ها یا لکه های سفید در داخل گونه ها، سقف دهان، لثه و لوزه ها گردد. این نقاط می توانند به ضایعات سفید بزرگتر تبدیل شوند. بر طبق گفته محققان در کلینیک مایو، کسانی که بیشتر در معرض خطر برفک دهان هستند نوزادان، افراد مسن و افراد با ضعف سیستم ایمنی می باشند. آنتی بیوتیک ها هم سبب رشد بیش از حد قارچ کاندیدا می شوند. زیرا آن ها باعث عدم تعادل در سطوح باکتری “خوب” بدن می شوند. یکی از راه های درمان و پیش گیری از شیوع برفک دهان استفاده از مکمل های پروبیوتیک می باشد. یک مطالعه که در یک مجله دندان پزشکی برزیلی منتشر شده دریافت که پروبیوتیک ها به کاهش علائم برفک دهان کمک کرده است. بر طبق نظر پزشکان دانشگاه مریلند، مصرف پروبیوتیک در زمانی که آنتی بیوتیک مصرف  می کنید می تواند به حفظ باکتری های”خوب”   در بدن کمک کند. برای درمان علائم ناشی از برفک دهان، شما می توانید از سرکه سیب (ACV) برای شستشوی دهان استفاده کنید. سرکه سیب خام، به بازگرداندن سطح pH در بدن کمک می کند و حاوی آنزیم های بسیاری است که به مهار رشد کاندیدا کمک می کنند. برای استفاده از سرکه سیب به منظور خلاص شدن از برفک دهان، ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب خام را با یک دوم قاشق چای خوری نمک، در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. تا زمانی که علائم برفک دهان بهبود می یابد و برجستگی های سفید درون دهان از بین بروند روزی چند بار دهان خود را با این محلول شستشو دهید. هم چنین تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل در درمان عفونت های مخمر موثر است.

برجستگی های دهان علل، علائم و درمان های طبیعی
برجستگی های دهان علل، علائم و درمان های طبیعی

زخم های سرد (تب خال یا تاول تب)

زخم های سرد، یا تاول تب، می توانند در داخل گونه، بر روی لب و در اطراف لبه دهان برجستگی ایجاد کنند. برجستگی معمولا به یک تاول که بسیار دردناک است و غذا خوردن و صحبت کردن را سخت می کند تبدیل می شود. زخم های سرد توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV1) ایجاد می شود و پس از این که شما آلوده شدید در بدن شما باقی می ماند. به گفته دکتر ای. گرگوری تامپسون در WebMD ، زخم های سرد می توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس، آلرژی غذایی، سیستم ایمنی ضعیف و تغییرات هورمونی تحریک شوند. یکی از بهترین داروهای خانگی طبیعی برای تبخال عسل خام، به خصوص عسل مانوکا می باشد. عسل حاوی خواص ضد باکتری زیادی است که می تواند به درمان ویروس مسبب تاول تب کمک کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که عسل از آسیکلوویر، یک کرم متداول که برای درمان زخم های سرد استفاده می شود، موثرتر است. برای رهایی از برجستگی های دهان ناشی از زخم های سرد، یک تکه پنبه تمیز را در عسل  غلطانده و آن  را بر روی زخم سرد بمالید. این عمل را روزی ۳ یا ۴ بار در روز  تا زمانی که تب خال به طور کامل از بین برود انجام دهید.

آبسه دندان

دندان آلوده می تواند منجر به آبسه شود که، به نوبه خود، می تواند سبب یک برجستگی قرمز دردناک در لثه گردد. اگر شما گمان می برید که برجستگی های دهان شما ناشی از آبسه است، باید به سرعت به دندان پزشک خود مراجعه کنید. برای جلوگیری از آبسه دندانی خدمات ملی بهداشت (NHS) در بریتانیا توصیه می کند که دندان های خود را دو بار در روز مسواک کنید و از نخ دندان بین دندان های خود استفاده کنید. شما هم چنین بایستی مصرف غذاهای شیرین و نشاسته و نوشیدنی در رژیم غذایی خود را کاهش دهید. راه های بسیاری وجود دارد که می تواند به شما برای خلاص شدن از شر عفونت لثه به طور طبیعی کمک کند. به عنوان مثال، یک محلول شستشوی ساده آب و نمک دهان می تواند به کشتن عفونت و کاهش تورم در لثه ها کمک کند. این محلول هم چنین می تواند به جلوگیری از آبسه دندان در حال رشد کمک کند.

لکوپلاکیا

ظهور برجستگی سفید در دهان در پشت گلو می تواند لکوپلاکیا باشد. تصور می شود که لکوپلاکیا ناشی از تحریک حفره دهان می باشد، بنابراین در میان افراد سیگاری شایع است. بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز می تواند باعث ایجاد توده های سفید در دهان شود. این اتفاق زمانی می افتد که اسید از معده به دهان برگشت می کند و باعث سوزش می شود. بیماری ریفلاکس معده هم چنین می تواند علت احساس سوزش در معده و قفسه سینه و هم چنین درد معده بعد از غذا خوردن باشد. برای خلاص شدن از برجستگی های موجود در دهان که توسط لکوپلاکیا ایجاد شده اند، پزشکان به از بین بردن محرک توصیه می کنند. بنابراین، برای افراد سیگاری، این امر به معنی ترک سیگار است.

سرطان دهان

در برخی موارد، یک توده زخمی در دهان یا روی لب می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد. به گفته موسسه ملی سرطان، این توده ها می توانند در سقف دهان، در داخل گونه ها، و زیر زبان ظاهر شوند.  اگر شما متوجه توده در هر نقطه از حفره دهان خود شدید که برطرف نمی شود، شما باید برای یک معاینه کامل، به پزشک خود مراجعه کنید.

برجستگی بر روی سقف دهان

توده و برآمدگی می تواند در هر نقطه از دهان ظاهر شود. با این حال، برخی از برجستگی ها در سقف دهان شایع تر است، یا در کام نرم (در عقب دهان) و یا در کام سخت (در جلوی دهان).

کیست مخاطی (موکوسل)

یک مکان شایع برای ظهور کیست مخاطی بر روی سقف دهان است. کیست مخاطی در دهان زمانی که غدد بزاقی مسدود یا آسیب دیده است توسعه می یابد. این امر باعث تجمع مخاط ها می شود که به یک توده تبدیل می شود. کیست مخاطی هم چنین می تواند در داخل لب پایین و یا در کنار زبان ظاهر شود. این امر اغلب ناشی از این است که فرد عادت به گاز گرفتن لب یا زبان خود دارد. به گفته دکتر دندانپزشک، آلفرد دی. وایات جونیور، کیست مخاطی معمولا بدون هیچ گونه درمان، برطرف می شود. با این حال، اگر آن ها باعث تحریک و ناراحتی شما شدند یک دندان پزشک یا دکتر می تواند آن ها را بردارد.

سیگار کشیدن

اگر سیگار می کشید، شما ممکن است برجستگی های کوچک قرمز پراکنده ای را بر روی کام سخت که می توانند ملتهب شوند اما بدون درد هستند پیدا کنید. این یک بیماری به نام استوماتیت نیکوتین است و توسط گرمای شدید در دهان ایجاد می شود. این بیماری در افرادی که پیپ می کشند بیش از افراد سیگاری تاثیر می گذارد. اگر یک فرد سیگاری دندان مصنوعی استفاده می کند برجستگی های کوچک تنها در پشت دهان ظاهر می شود. دکتر دلوین دیال اسمیت، متخصص پوست، می گوید که تنها راه برای خلاص شدن از برجستگی های دهان ناشی از سیگار کشیدن، ترک سیگار می باشد. برجستگی های قرمز رنگ معمولا در عرض ۱ تا ۲ هفته ناپدید می شوند.

Torus Palatinus

یک برجستگی بزرگ در سقف دهان می تواند ناشی از Torus Palatinus باشد. اندازه این برآمدگی استخوانی بی ضرر که در کام رخ می دهد حدود ۲ سانتی متر است. معمولا، می توان آن را به حال خود گذاشت و نیاز به درمان ندارد. با این حال، اگر توده باعث مشکل در غذا خوردن و یا نوشیدن می شود یا اگر یک فرد دندان مصنوعی نیاز دارد، پزشکان ممکن است پیشنهاد دهند که آن را با یک عمل جراحی بردارند.

انسیزیو پاپیلا

توده ها گاهی اوقات می توانند در بخشی از سقف دهان به نام انسیزیوپاپیلا تشکیل شوند. این بخشی از کام است که درست در پشت دندان های بالایی قرار دارد. این قسمت می تواند ملتهب شده و یا کیست می تواند در آن ایجاد شود. معمولا، توده ها در انسیزیوپاپیلا خود به خود رفع می شوند. با این حال، اگر متوجه شدید که پس از ۲ هفته آن ها هنوز هم وجود دارند، شما باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید.