علل و درمان های طبیعی برجستگی های روی زبان

همه ما دارای تعداد زیادی از برجستگی های کوچک و ریز بر روی زبان خود هستیم که به صورت همرنگ با زبان می باشد و به طور کلی هرگز مورد توجه قرار نمی گیرند. برخی از این برجستگی ها که “زایده های قارچی مانند” (fungiform papillae) نام دارند، با جوانه های چشایی شما متصل شده اند و آن ها را در بالای زبان می توان مشاهده کرد. “برجستگی های محصور شده” (Circumvallate papillae) برجستگی هایی هستند که در پشت زبان می توان آن را مشاهده کرد. گاهی عفونت، آسیب و یا ویروس ها باعث می شود که برجستگی های روی زبان بزرگ و متورم شوند و باعث ناراحتی و گاهی اوقات درد شوند. زبان شما یک عضو بسیار حساس می باشد که می تواند هزاران طعم و مزه مختلف را حس کند. هم چنین برای کمک به صحبت کردن صحیح ما مورد نیاز است. بنابراین هنگامی که برجستگی های روی زبان بزرگ می شوند باعث تداخل در غذا خوردن، نوشیدن و حتی صحبت کردن می شوند. معمولا برجستگی های روی زبان خود به خود از بین می روند. اما درمان های طبیعی بسیاری مانند سرکه سیب و جوش شیرین برای تسکین این برجستگی های دردناک وجود دارد که به شما کمک می کند از برجستگی های زبان سریع تر خلاص شوید. اگر برجستگی های روی زبان شما برطرف نمی شود، پس بهتر است توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد.

علل ایجاد و درمان برجستگی های روی زبان

دلایل بسیاری برای بوجود آمدن برجستگی زیر زبان یا بر روی سطح آن وجود دارد. حال با هم نگاهی می اندازیم به برخی علل شایع که باعث ایجاد برجستگی های زبان می شوند و آن  چه شما می توانید برای رهایی از آن ها به کار ببرید.

برجستگی کاذب (Lie Bumps)

برجستگی های دردناک بر روی زبان می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد که معمولا آن را با نام “برجستگی کاذب” و یا (transient lingual papillitis) می شناسند. برجستگی کاذب می تواند باعث ایجاد یک یا چند برجستگی شوند که بر روی سطح زبان معمولا به سمت نوک پدیدار می شوند. معمولا بهترین روش برای درمان برجستگی کاذب استفاده از روش های کاهش التهاب می باشد. متخصص پوست، دکتر دایل اسمیت می گوید که عواملی مانند استرس، مشکلات گوارشی، نوسانات هورمونی  و برخی از مواد غذایی می تواند باعث برجستگی های زبان شوند. وی هم چنین اضافه می کند که این برجستگی ها بر روی زبان می تواند به دلیل افزایش حساسیت به عوامل محیطی باشد. زیرا بسیاری از مبتلایان به اگزما ، تب یونجه و آسم دچار آن می شوند. نتایج یک مطالعه دیگر در مورد پدید آمدن برجستگی کاذب در زبان کودکان نشان داد که آن ها می توانند بر اثر عفونت ویروسی نیز ایجاد شوند.

برای رهایی از برجستگی های کاذب زبان معمولا شما نباید کار خاصی انجام دهید؛ با این حال اگر زبان شما دچار التهاب است درمان های طبیعی بسیاری وجود دارد که می توانند تسکین دهنده باشند. یک قاشق چای خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و برای رهایی از ناراحتی ناشی از برجستگی کاذب آن رابه طور منظم در دهان غرغره کنید. شستشو با آب نمک می تواند به تسریع در بهبودی و کاهش التهاب ناشی از برجستگی ها در زبان کمک کند. راه دیگر برای رهایی از برجستگی کاذب، خوردن یا نوشیدن چیزهای خنک می باشد. به عنوان مثال، شما می توانید با خوردن ماست، یا مکیدن یک قطعه یخ و یا بستنی یخی التهاب زبان خود را کاهش دهید.

زخم های دهانی

یک علت شایع برجستگی های روی زبان و زیر زبان زخم های دهانی می باشند ، که به صورت کوچک و با مرکز سفید یا زرد می باشند. زخم های دهانی می تواند باعث ایجاد برجستگی های دردناک بر روی زبان، لب ها و سایر نقاط دهان شما شوند. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا زخم های دهانی گسترش می یابند، برخی از رایج ترین این دلایل: جراحت، کمبود ویتامین، آلرژی و یا استرس می باشند. بررسی کلینیک مایو نشان می دهد که می توان از ایجاد زخم های دهانی با خوردن غذاهای سالم و مغذی، اجتناب از خوردن مواد غذایی که باعث تحریک دهان می شوند، مانند میوه های اسیدی و هم چنین رعایت بهداشت دهان جلوگیری کرد. اگر شما فکر می کنید که استرس باعث ایجاد برجستگی بر روی زبان شماست، بنابراین راه حل، یادگیری تکنیک های کاهش استرس و اضطراب می باشد. برجستگی زبان ناشی از زخم های دهانی را می توان با استفاده از جوش شیرین درمان کرد. جوش شیرین یک ضد التهاب خفیف محسوب می شود و سطح PH دهان را در حالت عادی نگه می دارد و سبب بهبودی شده و شرایط تسکین را فراهم می آورد. برای استفاده از آن، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده تا محلولی چسبناک شکل گیرد، سپس این محلول را بر روی زخم های دهانی بمالید، چند دقیقه صبر کنید سپس دهان خود را آبکشی نمایید. خمیر جوش شیرین به درمان سریعتر زخم های دهانی کمک خواهد کرد. شما هم چنین می توانید از “نارون کوهی” به عنوان یک درمان خانگی برای رهایی سریع از زخم های دهانی استفاده کنید. نارون کوهی قابض و ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند ناراحتی زخم های دهانی را تسهیل کند. یک قاشق چای خوری نارون کوهی را در یک فنجان آب گرم با یک یا دو قطره روغن میخک مخلوط کنید. این محلول را به عنوان یک دهان شویه طبیعی برای تسکین زخم های دهانی استفاده کنید.

علل و درمان های طبیعی برجستگی های روی زبان
علل و درمان های طبیعی برجستگی های روی زبان

پاپیلومای سلول سنگفرشی

برخی برجستگی ها بر روی زبان به دلیل پاپیلومای سلول سنگفرشی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آیند. این برجستگی ها به صورت یک توده کوچک بیرون زده است و به صورت سطح گل کلم مشاهده می شوند. پاپیلومای سلول سنگفرشی خود عاملی غیر سرطانی است اما اگرچه وجود آن برای شما، باعث احساس ناراحتی می شود، متخصصین پوست می گویند که تنها راه برای رهایی از آن عمل جراحی می باشد. اگر شما با یک برجستگی در زبان و یا زیر زبان خود مواجه شدید که برای مدت طولانی رفع نمی شود، بهتر است توسط یک پزشک بررسی شود.

برفک دهان

یکی از نشانه های برفک دهان برجستگی سفید بر روی زبان به خصوص در پشت زبان، بر روی سقف دهان و یا در انتهای حلق می باشد. برفک دهان یک عفونت قارچی است که ناشی از قارچ کاندیدا (Candida) دهان می باشد که به دلیل عدم تعادل باکتری در بدن شما بوجود آمده است. دکتر جراح دندانپزشک، دکتر مایکل فریدمن در WebMD می گوید که از برفک دهان می توان با شیوه های مناسب برای حفظ بهداشت دهان و دندان، استفاده کمتر از قند و مواد غذایی حاوی مخمر و اجتناب از استفاده بیش از حد از دهان شویه ضد باکتری، جلوگیری کرد. سرکه سیب (ACV) درمان طبیعی مهمی برای عفونت های قارچی است، که شما می توانید برای درمان برفک دهان و رهایی از عوارض آن، از جمله برجستگی در پشت زبان از آن استفاده کنید. ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام فیلتر نشده و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط می کنید. سپس دهان خود را چند بار در روز با محلول شستشو دهید تا برجستگی های زبان به طور کامل از بین بروند. شما هم چنین می توانید ترکیبی از سرکه سیب بهداشتی را به عنوان نوشیدنی سالم به صورت روزانه استفاده نمایید. این نوشیدنی می تواند هم به درمان و جلوگیری از عفونت قارچی در بدن شما و هم به درمان برجستگی های روی زبان کمک کند. یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و دو الی سه بار در روز مصرف  کنید، تا زمانی که عفونت قارچی برطرف شود. از نظر علمی ثابت شده است که روغن نارگیل برای کشتن قارچ کاندیدا و درمان عفونت قارچی موثر می باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از آن  به اندازه فلوکونازول، که یک درمان رایج برای عفونت کاندیدا می باشد، موثر است.

تب مخملک

تب مخملک باعث می شود که زبان به رنگ قرمز درآید و پر از برجستگی شبیه توت فرنگی شود. بر طبق داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تب مخملک یک عفونت باکتریایی ایجاد شده توسط گروه باکتری استرپتوکوک است. تب مخملک به صورت یک گلو درد شروع می شود و سپس تب و پس از آن راش ممکن است در نقاط مختلف بدن ایجاد شود. استفاده از دهان شویه سرکه سیب طبیعی برای کاهش التهاب و عفونت ناشی از تب مخملک مفید است. شما می توانید از همان روشی که برای درمان برفک دهان ذکر شد استفاده نمایید. برای رهایی از برجستگی های  زبان ناشی از تب مخملک، دهان خود را با محلول سرکه سیب چند بار در روز بشویید. اگر شما برجستگی هایی در پشت زبان خود دارید می توانید از غرغره آب نمک برای تسکین علائم تب مخملک استفاده کنید.

دیگر علل ایجاد برجستگی های روی زبان

برخی از دلایل کمتر شایع وجود دارد که باعث ایجاد برجستگی بر روی زبان می شوند:

ﮐﻳﺳﺕ ﻟﻧﻔﻭ ﺍﭘﯽ ﺗﻠﻳﺎﻝ

کیست ﻟﻧﻔﻭ ﺍﭘﯽ ﺗﻠﻳﺎل  توده هایی مایل به زرد هستند که در پشت زبان بوجود می آیند. به گزارش آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، این کیست ها می توانند بر روی زبان، در انتهای حلق و یا کف دهان پدید بیایند. آن ها بر اثر یک اختلال در غدد بزاقی ایجاد می شوند.

فیبروم پس از ضربه (Traumatic fibroma)

یک علت شایع برجستگی های کنار زبان بیماری به نام فیبروم پس از سانحه و فیبروم تحریک دهان و دندان است. بر طبق نظر متخصص پوست دکتر دلوین دیال اسمیت، این برجستگی بر روی زبان و مناطق دیگر از دهان به علت التهاب همیشگی ظاهر می شوند. برای مثال، اگر شما اغلب گوشه زبان خود را گاز می گیرید، ممکن است توده ای در زبان شما شکل بگیرد. تنها راه برای حذف این برجستگی از روی زبان، عمل جراحی است.

سرطان دهان

در مواردی بسیار کم، یک برجستگی بر روی زبان می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد. دکتر سومانا جوتی می گوید یک توده بدون درد بر روی زبان، لب و یا منطقه دیگری از دهان می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد. اگر توده ای بر روی زبان شما بعد از دو هفته از بین نرفت، شما باید به پزشک خود برای یک معاینه مناسب مراجعه کنید.