برخورد با افراد دچار سوء مصرف الکل

فردی که دچار سوء مصرف الکل است، می تواند مشکلات زیادی را در خانه، محل کار و دیگر زمینه های زندگی برای خود و دیگران ایجاد کند. از آنجایی که ویژگی های هر فرد متفاوت است (همانطور که سابقه خانوادگی و توانایی آنها برای مقابله با مشکلات زندگی متفاوت است.)، بعضی از افراد بیشتر از دیگران به مواد مخدر و الکل معتاد می شوند.

لورنس رابینسون، ملیندا اسمیت و جوآن سیسن در مقاله ای در وبسایت HelpGuide اشاره کرده اند که روش برخورد دوستان یا اعضای خانواده فرد مبتلا می تواند اولین گام برای کمک به حل مشکلات وی با الکل باشد. در این مطلب پیام سلامت می خواهیم مراحلی را برای برخورد با افراد دچار سوء مصرف الکل بررسی کنیم.

مرحله ۱

زمان مناسب انتخاب کنید. سارا آلن بنتون، مشاور سابق بهداشت روانی، می گوید: از نظر روانشناسی امروز، بهتر است که با فرد دچار سوء مصرف الکل هنگامی که هشویار است صحبت کنید و از صحبت کردن در هنگام مستی، خماری و یا هنگامی که احساس گناه می کند، خودداری نمایید. همچنین بهتر است با او درباره این مشکل به صورت خصوصی برخورد کنی؛ و یا در صورت لزوم گروهی از افرادی را جمع آوری کنید که همه تحت تاثیر منفی مصرف الکل این شخص قرار گرفته اند. توجه کنید که فرد در این شرایط ممکن است رفتار بی پروا و خشنی را نشان دهد. این رفتار نشان دهنده شدت ابتلا به سوء مصرف الکل است و البته نباید شما را از تلاش برای بهبود شرایط ناامید کند.

مرحله ۲

درباره نگرانی خود با شخص بحث کنید و سخنرانی و نصیحت نکنید. قبل از اینکه شروع به بحث کنید، خود را در شرایط او تصور کنید و آماده باشید تا او بتواند از راه های مختلف پاسخ دهد. برای شروع، از او بپرسید که آیا تصور می کند مشکلی با نوشیدن الکل دارد؟ اگر خود او با نفس وجود مشکل موافق است؛ پرسش هایی مطرح کنید که به او کمک می کند. مثلا این موارد عبارتند از: “چرا فکر می کنی مشکلی با نوشیدن داری؟” و “فکر می کنی می توانی برای کاهش مشکل کاری انجام دهی؟”

مرحله ۳

با مثال های مشخص به طور مستقیم به مشکلاتی که اخیرا رخ داده است یا رویدادهای منفی گذشته که به طور مستقیم نتیجه نوشیدن غیر قابل کنترل او بوده است، اشاره کنید. اگر او اصرار دارد که نوشیدنش هیچ ارتباطی با آن مشکلات نداشته است؛ برایش توضیح دهید که چگونه نوشیدنش شخصا شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

مرحله ۴

ارائه اطلاعات درباره روش های ترک. سعی کنید به شخص معتاد به الکل اطلاعات و مثال های واقعی درباره روش های ترک اعتیاد به الکل ارائه دهید. مثال های از اطرافیان در صورت وجود می تواند مفیدتر باشد. این موارد به بیمار کمک می کند با تاخیر کمتری به سراغ ترک الکل برود. یک روش خوب برای کم به فرد همراهی اش در اولین جلسه ترک است.

مرحله ۵

استفاده از مداخله درمان گر. مداخله گروه های تحت درمان با درمانگر می تواند به شدت به فرد معتاد نشان دهد که رفتارهای او مشکل ساز است. از شخصی که از مشکل اعتیاد رنج می برده و در حال حاضر دوران نقاهت را می گذراند کمک بگیرید؛ زیرا او می تواند تجربه، قدرت و امید خود را به بیمار شما ارائه دهد.