شوره ریش

خارش ریش مشکلی رایج در مردان:

فرقی نمی کند، برای نخستین بار است که ریش می گذارید یا سال ها است که ریش دارید خارش ریش مشکلی بسیار معمول و رایج است. موهای ریش مانند موهای سر شما نیست این موها آندروژنیک نامیده می شوند به این معنی که رشد آن ها عمدتا توسط تستوسترون انجام می شود و تستوسترون بیشتر، باعث ضخامت بیشتر این موها می شود. خارش ریش گاهی ممکن است خفیف باشد و به سختی متوجه آن شوید اما گاهی نیز می تواند به قدری آزاردهنده باشد که نیمه شب شما را از خواب بیدار کند.اما نگران نباشید این خارش ها دائمی نیستند و روش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها خارش ریش خود را کنترل کنید.

چه عواملی باعث خارش ریش می شود؟

برخی از دلایل خارش جزئی هستند و با حمام و شست و شوی منظم می توان آن ها را درمان کرد ولی در بعضی موارد ممکن است برای درمان منبع خارش به دارو یا آنتی  بیوتیک های خاص نیاز پیدا کرد.

اصلی ترین دلایل خارش ریش عبارتند از:

۱)رشد موهای صورت:اگر به طور مداوم موهای صورت خود را می تراشید، پوست شما عادت کرده که بدون مو باشد هنگام اصلاح در انتهای هر مو یک لبه تیز ایجاد می شود تا زمانی که به طور مرتب موهای صورت خود را اصلاح می کنید مشکلی پیش نمی آید اما وقتی برای مدتی اصلاح کردن را متوقف کنید با رشد موهای صورت این لبه های تیز،فولیکول را خراش داده و باعث خارش ریش می شود.

۲)خشکی پوست: خشکی پوست  به دلایل مختلفی چون آب و هوای سرد، دوش گرفتن مداوم با آب داغ رخ می دهد. همچنین استفاده مداوم از شامپوها و صابون ها برای شست و شو می تواند چربی طبیعی پوست شما ر ا از بین ببرد و باعث خارش ریش صورت شما شوند.موهای صورت رطوبت پوست را از بین می برند بطوریکه رطوبت پوست را به خود جذب کرده و باعث تبخیر سریع آن می شوند همچنین سلول های مرده پوست که معمولا با شست و شوی روزانه صورت از بین می روند بین این موها گیر می کنند و تجمع این آلودگی در آن ها  باعث تحریک پوست و خارش آن می شود.

۳)بیماری های پوستی: برخی از بیماری های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس نیز می توانند پوست شما را خشک کرده و باعث ایجاد خارش در ریش شوند.

۴)موی فرورفته در پوست: این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که موی اصلاح شده و تراشیده شده به جای این که به سمت خارج رشد کند به سمت داخل  و در واقع به طرف فولیکول رشد می کند این امر باعث التهاب فولیکول شده و در نهایت باعث ایجاد خارش ریش می شود. اگر در ناحیه اصلاح شده صورت خود متوجه قرمزی، التهاب  و خارش شدید می توانید بفهمید که دلیل این امر همان موهای فرورفته در پوست است.

چگونه می توان خارش ریش را درمان کرد؟

شست و شوی منظم ریش: وقتی صحبت از تمیزی می شود در این مورد ریش شما تفاوتی با موی سر شما ندارد یعنی باید به درستی تمیز شود. شست و شوی منظم ریش ها با شامپو ریش به مرطوب سازی موهای آن و همچنین پوست زیر ریش کمک می کند.از آب گرم  و نه داغ برای شست و شوی ریش خود استفاده کنید اگر آب خیلی گرم باشد ممکن است باعث خشکی پوست و آسیب دیدن آن نیز بشود سپس برای بار دیگر با آب خنک این کار را انجام دهید این کار به بسته شدن منافذ صورت کمک می کند بنابراین تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست و مو اولین خط دفاعی است پس حتی اگر هر روز حمام نمی کنید ریش صورت خود را هر روز با آب گرم و شامپو ریش بشویید.

مرطوب کردن ریش: مرطوب کردن ریش نیز یک مرحله مهم دیگر برای مقابله با خارش ریش است. برای نرم شدن این موها می توان از روغن ریش یا یک لوسیون سبک استفاده کرد.استفاده از این روغن خارش را فورا تسکین می دهد و پوست را مرطوب می کند. بهتر است هر  بار که ریش خود را اصلاح می کنید از یک لوسیون طبیعی  مانند روغن درخت چای یا آلوئه ورا استفاده کنید.

استفاده از برس یا شانه مخصوص ریش:استفاده از برس ریش باعث می شود موهای صورت  شما در یک جهت یکنواخت رشد کنند و بافتی صاف داشته باشند این کار در واقع فولیکول های مو را ماساژ می دهد و به جلوگیری از خارش مو کمک می کند. همچنین برس زدن به ریش به توزیع  یکسان روغن ریش در سراسر ریش  کمک می کند.

اصلاح و پیرایش: اصلاح  به موقع و مرتب نگه داشتن ریش نه تنها به زیبایی ریش کمک می کنند بلکه باعث سلامت ریش و کاهش احساس خارش در پوست شما می شوند.

خشک کردن ریش: این مرحله ممکن است توسط افراد زیادی نادیده گرفته شود اما امری مهم است بعد از شست و شو، حتما ریش خود را خشک کنید ماندن رطوبت و آب بین موهای صورت می تواند باعث خشک شدن پوست و ایجاد خارش شود. پس از شست و شوی کامل، به آرامی ریش خود را خشک کنید تا آب اضافی آن گرفته شود.

شوره ریش چیست؟

همه ما با شوره سر آشنایی داریم شوره یک بیماری شایع پوستی است و باعث ایجاد پوسته روی مو می شود. همین اتفاق ممکن است برای موهای صورت نیز رخ دهد و باعث پوسته پوسته شدن و خارش ریش شما شود. بطور کلی دو دلیل عمده برای ایجاد شوره ریش وجود دارد: خشکی پوست و عفونت های قارچی. قارچی که باعث

ایجاد شوره می شود تمایل دارد در مناطق چرب و نیز مناطقی که غدد چربی زیاد دارند مانند پوست سر و صورت شما رشد کند. خشکی پوست به دلایل مختلف چون آب و هوای سرد و خشک نیز باعث ایجاد شوره می شود.

شوره ریشچگونه می توان شوره ریش را از بین برد؟

خلاص شدن از شر شوره ریش باید شامل مراحلی برای از بین بردن سلول های مرده پوست و نیز کنترل چربی پوست باشد این مراحل عبارتند از:

۱)لایه برداری: لایه برداری فرآیندی است که به از بین بردن سلول های مرده پوست از جمله سلول هایی که باعث ایجاد شوره می شوند کمک می کند. با استفاده از برش ریش می توانید این کار را انجام دهید. استفاده از برس ریش باعث از بین رفتن پوست های مرده می شود. همچنین می توانید از دستکش های مخصوص لایه برداری استفاده کنید و انگشتان خود را زیر ریش برده و تمام پوست های مرده و خشک را از بین ریش های خود جدا کنید.

شامپو ریش
شامپو ریش

۲)شست و شو: می توانید از شامپوهای ضد شوره سر نیز استفاده کنید. هر چند این شامپوها برای پوست سر شما طراحی شده اند اما در صورت زیاد شدن شوره ریش می توانند به شما کمک کنند تا شوره ریش خود را کنترل کنید مواد موجود در شامپو ضدشوره روی قارچ ها اثر می گذارد و باعث از بین رفتن شوره می شود. شامپو ریش را به آرامی در ریش خود ماساژ دهید و مطمئن شوید که به همه جای ریش شما میرسد یک یا دو دقیقه صبر کنید و سپس شست وشو را انجام دهید.

۳)استفاده از روغن های مخصوص: مطالعات نشان داده روغن هایی مانند روغن درخت چای و روغن آرگان در مبارزه با قارچی که باعث پوسته پوسته شدن پوست می شوند بسیار موثر هستند هنگام استفاده از روغن ابتدا مطمئن شوید که ریش و پوست زیر آن خشک است سپس مقدار کمی از روغن را به دستان خود بمالید و آن را روی ریشه ی ریش خود ماساژ دهید اگر ریش شما بلند است استفاده از برس ریش به شما کمک خواهد کرد.

روغن ریش
روغن ریش

روغن ریش چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روغن ریش یکی از محصولات مراقبتی از ریش صورت است که خواص فراوانی دارد اگر ریش خود را به درستی مرطوب نکنید احتمالا دچار خارش و شوره و مشکلات دیگری خواهید شد از جمله خواص روغن های ریش عبارتند از:

۱)آبرسانی و تغذیه ریش: روغن ریش موهای صورت شما را از حالت زبری درمی آورد و آن ها را نرم تر می کند.این محصول نه تنها باعث آبرسانی موهای صورت می شود بلکه پوست زیر آن را نیز هیدراته می کند. هنگامی که روی پوست صورت شما ریش می روید، مو هر گونه رطوبت موجود در پوست شما را جذب می کند و به همین دلیل پوست شما شروع به خشک شدن می کند استفاده از روغن ریش برای جلوگیری از این نوع خشکی بسیار موثر است.

۲)جلوگیری از خارش و شوره ریش: همانطور که در بالا نیز اشاره شد پوست خشک باعث ایجاد شوره و خارش ریش می شود. شوره ریش به دلیل تجمع پوست خشک و مرده در زیر موهای صورت ایجاد می شود با استفاده از روغن ریش پوست زیر ریش نیز مرطوب شده و خارش و شوره متوقف می شوند.

۳)معطر کردن ریش: بسیاری از روغن های ریش موجود معطر هستند و با ماندگاری بالایی که دارند رایحه دلپذیری به ریش می دهند و بسته به نوع روغن ریش مورد استفاده می توانند تمام طول روز معطر بودن و رایحه خوب خود را حفظ کنند.

۴)درمان التهاب: اگر پوست حساسی دارید به دلیل  خاصیت مرطوب کنندگی که روغن ریش دارد می تواند از قرمزی،التهاب و تحریک ناشی از مواد شیمیایی موجود در شوینده های پوستی یا آلودگی ها جلوگیری کند.

۵)کمک به حالت دادن به ریش: اگر ریش های بلندی دارید حالت دادن به آن ها نکته ای بسیار مهم است اگر ریش های شما خشک باشد حالت دادن به آن ها عملا غیر ممکن است اما اگر مقداری روغن ریش به آن ها بمالید خواهید دید که حالت دادن و یا حتی شانه زدن ریش هایتان بسیار آسان خواهد شد. برای این کار از شانه ریش کمک بگیرید.

۶)کمک به رشد ریش: از آن جا که روغن ریش باعث تغذیه مو های صورت می شود به تقویت پیاز مو کمک می کند و می توان گفت در رشد ریش تا حدی موثر است.