برفک واژن و درمان های خانگی برای آن

برفک واژن یک نوع عفونت است که بسیاری از زنان از آن رنج می برند. در واقع، از هر ۴ زن ۳ زن، در بازه ای از زندگی خود، به برفک واژن مبتلا شده اند. برخی از زنان حتی ممکن است بیش از یک بار در طول عمر خود برفک واژن گرفته باشند.

نام دیگر برفک واژن، عفونت قارچی واژن و یا کاندیدیاز وولوواژینال می باشد. دلیل ابتلا به این عفونت نیز رشد بیش از حد مخمر (کاندیدا) در واژن است.

تحت شرایط عادی، مهبل (واژن) شامل ترکیبی متعادل از مخمر ها و باکتری ها، از جمله کاندیدا، می باشد. این باکتری ها اسید تولید می کنند، که مانع از رشد بیش از حد مخمر ها می شود. زمانی که تعادل بین مخمر طبیعی و باکتری ها در واژن مختل شود، عفونت قارچی ایجاد می شود.

شایع ترین علامت برفک، خارش واژن و فرج است، که ممکن است شدید باشد. سایر علائم شامل احساس سوزش ادرار، ترشحات سفید و غلیظ مانند پنیر، درد شدید هنگام مقاربت و قرمزی و درد در اطراف مهبل است.

این عفونت به عنوان یک عفونت منتقله از راه جنسی طبقه بندی می شود، زیرا شیوع آن بین زنانی که از لحاظ جنسی فعال تر هستند، بیشتر است. برخی از عوامل خطر دیگر مصرف آنتی بیوتیک، بارداری، دیابت کنترل نشده، اختلال در سیستم ایمنی بدن و بیماری های مرتبط به آن مانند HIV / AIDS و استفاده از قرصهای جلوگیری از بارداری یا درمان هورمونی است که در آن، سطح استروژن در بدن افزایش می یابد.

اغلب موارد برفک واژن را می توان به راحتی، با استفاده از داروهای خانگی زیر، درمان کرد. در ادامه ۱۰ داروی خانگی برای برفک واژن را به شما معرفی می کنیم.

درمان های ساده برفک واژن

برفک واژن و درمان های خانگی برای آن
برفک واژن و درمان های خانگی برای آن

ماست

ماست حاوی باکتری های خوب یا همان پروبیوتیک ها می باشد. در نتیجه قادر است تعادل بین باکتری ها و مخمر ها را حفظ کرده و از رشد مخمرها جلوگیری کند.

در سال ۱۹۹۲ مطالعه ای در سالنامه Internal Medicine منتشر شده که گزارش می دهد، مصرف روزانه ۲۲۰ گرم ماست حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به استعمار کاندیدیاز و عفونت پایان می دهد.

یک مطالعه دیگر که در سال ۲۰۱۲ در Archives of Gynecology and Obstetrics منتشر شده نشان داد که مخلوطی از عسل و ماست توانسته درصد زیادی از بیماران مبتلا به کاندیدیاز واژن vulvo در دوران بارداری را درمان کند.

مطالعه سال ۲۰۰۳ در FEMS گزارش می دهد که ترکیبی از پروبیوتیک L، رامنوسوس GR-1 و L و فرمنتوم RC-14، برای استفاده روزانه در زنان سالم امن است و می توانند باکتری های بیماری زا بالقوه و مخمرها را در واژن از بین ببرند.

در پژوهش سال ۲۰۰۶ مجله Antimicrobial Chemotherapy نیز کارشناسان ثابت کردند که برخی پروبیوتیک ها، به ویژه اسیدوفیلوس، L، رامنوسوس GR-1 و L و فرمنتوم RC-14 ممکن است برای مبارزه با کاندیدا موثر باشند. با این حال هنوز هم باید اثر این پروبیوتیک های دارونما، با نمونه ای با حجم بیشتر، مورد آزمایش قرار گیرد.

  • یک تامپون را در ماست بغلتانید و آن را به مدت ۲ ساعت در واژن قرار دهید. سپس تامپون را بیرون آورده و منطقه را با آب ولرم بشویید و کاملا خشک کنید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.
  • علاوه بر استعمال ماست به این شیوه می توانید آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. به جای ماست و با مشورت پزشک خود می توانید از مکمل های پروبیوتیک استفاده کنید.

توجه: برای درمان عفونت های قارچی، تنها باید از ماست ساده نه ماست شیرین شده، استفاده کنید. ماست های شیرین شده اوضاع را بدتر می کند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل بکر به عنوان یک درمان طبیعی برای برفک واژن معرفی شده است. این روغن خواص ضد قارچی موثری دارد که می توانید قارچ مسئول عفونت مخمر را بکشد.

تحقیقی در سال ۲۰۰۷ در مجله Medicinal Food منتشر شده که درآن محققان اثر روغن نارگیل را در برابر طیف وسیعی از ارگانیسم های قارچی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و متوجه شدند که چربی با زنجیره متوسط این روغن، در نابودی ۵۲ گونه کاندیدا موثر است.

  • مالیدن ۲ الی ۳ بار در روز، از روغن نارگیل بکر بر روی منطقه آسیب دیده در بهبود شما موثر است.
  • علاوه بر استعمال خارجی، می توانید از این روغن در پخت و پز نیز استفاده کنید. برای این کار توصیه می شود با یک قاشق غذاخوری در روز شروع کرده و کم کم مقدار آن را تا ۳ قاشق در روز افزایش دهید.

سرکه سیب

آنزیم های طبیعی در سرکه سیب به تنظیم pH مهبل (واژن) کمک می کند. تنظیم PH واژن نیز به نوبه خود از رشد مخمرها جلوگیری می کند.

علاوه بر این، سرکه سیب برای افزایش ایمنی و باکتری های خوب در روده و مهبل (واژن) مفید است. تمامی این عوامل می توانند در بهبود برفک واژن موثر باشند. به علاوه، سرکه سیب دارای اسید مالیک است که حاوی خواص ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی است.

  • ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب تصفیه نشده را به ۲ فنجان آب گرم اضافه کنید و سپس ۲ بار در روز واژن خود را با این آب بشویید. تا زمانی که بهبود نیافته اید به این روش ادامه دهید.
  • به مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را مخلوط کنید. یک تامپون را در این محلول خیسانده و آن را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه درون واژن قرار دهید. پس از این مدت، تامپون را درآورده و خودتان را با آب گرم بشویید و سپس خشک کنید. این کار را هر روز، تا زمان درمان کامل، ادامه دهید.
  • یکی دیگر از گزینه های درمانی این است که وان حمام را پر از آب کنید و ۲ فنجان سرکه سیب به آب آن اضافه کنید. سپس طوری درون آب بنشینید که واژنتان داخل آب قرار گیرد. به مدت ۱۵ دقیقه در همین حالت بمانید و سپس خودتان را با حوله خشک کنید. این کار را کافی است روزی یکبار انجام دهید.
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در ۱ فنجان آب گرم مخلوط کرده و دوبار در روز آن را بنوشید.

اسید بوریک

اسید بوریک دارای خواص ضد عفونی و ضد قارچ خفیف می باشد و در درمان برفک واژن موثر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در مجله Diabetes Care منتشر شده که گزارش می دهد که، درمان کاندیدیاز واژن vulvo، در زنان مبتلا به دیابت، با استفاده از شیاف اسید بوریک به مدت ۱۴ روز، نسبت به داروی خوراکی فلوکونازول ۱۵۰ میلی گرم، موثر بوده است.

در سال ۲۰۱۱ هم مطالعه ای منتشر شده در مجله Women’s Health نشان داد که اسید بوریک، جایگزینی امن و اقتصادی برای زنانی است که نشانه های مزمن واژینیت داشته و با درمان های مرسوم بهتر نشده اند، می باشد.

  • شیاف اسید بوریک بسیار موثر است و به راحتی می توان آن را در خانه ساخت. برای اینکه کار یک  عدد کپسول داروئی ژلاتینی اسید بوریک را قبل از خواب در واژن عمیقا شیاف کنید. این درمان را ۱ الی ۲ بار در هفته انجام دهید.
  • روش دیگر این است که ۱ قاشق چای خوری اسید بوریک را در ۲ فنجان آب گرم رقیق کنید. محلول رقیق شده را برای چند دقیقه به ناحیه واژن بمالید، و سپس منطقه را کاملا با آب بشویید. این کار را یک بار در روز به مدت ۲ هفته انجام دهید.

توجه: اسید بوریک گاهی اوقات می تواند باعث سوزش واژن شود. پس نباید از آن به طور منظم یا زمانی که باردار هستید، استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا شامل ویتامین ها، آنزیم ها و اسیدهای آمینه ها زیادی است که به مهار رشد کاندیدا کمک می کنند. این گیاه همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد تحریک کنندگی و ضد قارچی است که در کنترل و درمان برفک واژن موثر است.

در سال ۲۰۱۲ مطالعه منتشر شده در مجله Mycoses نشان داد که عصاره آلوئه ورا تازه می تواند به کاهش رشد و تشکیل لوله کاندیدا آلبیکنس منجر شود.

۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و ۱ فنجان آب پرتقال و یا فقط آب ساده را مخلوط کنید و آن را یک بار در روز برای چند روز متوالی بنوشید.

روش دیگر استفاده از این گیاه این است که ژل آن را مستقیما به منطقه آسیب دیده واژن بمالید.

توجه: در صورت استعمال خارجی این ژل، مطمئن شوید که بعد از زمان مورد نظر تمام ژل از روی پوستتان پاک شده باشد. همچنین نوشیدن زیاد این محلول آلوئه ورا می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی شود.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی ساخته شده از پونه کوهی وحشی یکی دیگر از درمان های موثر برای برفک واژن است.

روغن پونه کوهی شامل دو عوامل ضد میکروبی طبیعی، کارواکرول و تیمول است، که به نابودی سلول های مخمر کاندیدا کمک می کنند. این روغن نه تنها یک ضد قارچ است بلکه دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد التهابی است.

مجله Molecular and Cellular Biochemistry در سال ۲۰۰۱ مطالعه ای را منتشر کرد که در آن محققان دریافته بودند که روغن پونه کوهی، بسته به دوز استفاده، هم می تواند رشد مخمر ها را کند هم می تواند رشدشان را کاملا متوقف کند.

  • روغن پونه کوهی را با مقدار مساوی روغن زیتون رقیق کنید و آن را به صورت موضعی ۲ الی ۳ بار در روز به مدت یک هفته بر روی واژن بمالید.
  • متناوبا، شما می توانید ۱ یا ۲ کپسول حاوی روغن پونه کوهی را دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف کنید.

توجه: از آنجا که این روغن رقیق کننده طبیعی خون است، اگر مشکلات و بیماری های مرتبط با لخته شدن خون دارید و یا باردار هستید از این روش استفاده نکنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عامل ضد عفونی کننده قوی است که می تواند در درمان عفونت قارچی واژن موثر باشد. با این حال، همیشه باید در فرم رقیق از آن استفاده شود.

مطالعه منتشر شده درسال ۲۰۰۳، اثر درمانی روغن درخت چای در برابر قارچ، به ویژه، در برابر کاندیدا آلبیکنس را نشان می دهد.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۶ در Clinical Microbiology Reviews منتشر شده که نشان می دهد که طیف وسیعی از مخمرها، درماتوفیت و دیگر قارچ های رشته ای، به روغن درخت چای حساس هستند.

۵ تا ۱۰ قطره از روغن درخت چای را به ۴ فنجان آب اضافه کنید و از آن ۲ بار در روز تا زمانی که عفونت را تحت کنترل خود می گیرید برای شستشوی واژن استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از این روغن اضافه کردن چند قطره از آن به وان حمام است.

توجه: زنان باردار هرگز نباید از روغن درخت چای استفاده کنند.

سیر

سیر یکی دیگر از درمان های گیاهی موثر برای درمان برفک واژن خفیف و متوسط است. خواص طبیعی ضد قارچی آن کمک می کند تا رشد مخمر تحت کنترل قرار گیرد و علائم ناراحت کننده تسکین یابد.

در سال ۲۰۰۵ در مطالعه ای که در مجله Antimicrobial Agents and Chemotherapy منتشر شده بود فعالیت ضد قارچی عصاره سیر تازه در برابر کاندیدا آلبیکنس ثابت شد.

  • یک حبه سیر را پوست بکنید و هنگام خواب آن را داخل واژن قرار دهید و صبح سیر را از واژن در آورده و واژن را بشویید. این کار را ۲ الی ۳ روز تکرار کنید.
  • خوردن چند حبه سیر تازه به صورت روزانه و همچنین استفاده از آن در پخت و پز نیز درمان موثری است.
  • شما می توانید به مشورت پزشک به جای سیر تازه از قرص و مکمل سیر استفاده کنید.

عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون، با توجه به خواص ضد ویروسی و ضد قارچی قوی آن، یکی دیگر از روش های خانگی موثر برای درمان برفک واژن است. این عصاره می تواند هر انگل که در حال رشد در بدن شما است را نابود کند.

این ماده در بازگرداندن تعادل بین باکتری های خوب و مخمر در واژن نیز مفید است.

  • نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای برگ زیتون در روز، برای این منظور کافی است. برای تهیه این چای، ۱ تا ۲ قاشق چای خوری برگ زیتون را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس برگ ها را در آب فشار دهید و چای را میل کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از قاتلان قدرتمند مخمر و قارچ ها است. به همین خاطر در درمان عفونت قارچی واژن بسیار موثر است.

با توجه به مطالعه سال ۲۰۰۹ مجله Brazilian Oral Research، بی کربنات سدیم ۵ درصد در برابر کاندیدا آلبیکنس موثر است.

  • ۱ فنجان جوش شیرین را در یک وان حمام پر از آب گرم مخلوط کنید. سپس در آن آب به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بخوابید. این کار را یک بار در روز به مدت ۱ هفته انجام دهید.
  • شما همچنین می توانید نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید و روزی یک بار، با معده خالی آن را بنوشید. این کا را را دو هفته انجام دهید و یک هفته بعد از آن را استراحت کنید و مجددا ۲ هفته دیگر درمان را انجام دهید.

نکات اضافی برای درمان برفک واژن

  • برای کاهش خطر ابتلا به برفک واژن، لباس زیر پنبه ای و شلوار گشاد و یا دامن بپوشید. هرگز لباس زیر تنگ و یا جوراب شلواری نپوشید.
  • اگر لباس های زیرتان خیس شد، آنها را بلافاصله عوض کنید.
  • از وان داغ و حمام بسیار گرم اجتناب کنید.
  • از تامپون معطر استفاده نکنید.
  • از پودر و اسپری معطر در ناحیه تناسلی استفاده نکنید.
  • لباس زیر خود را روزانه عوض کرده و آن ها را با آب داغ بشویید.