فواید برنج گل کلم برای بدن

پاسخ به این سوال که آیا برنج باعث چاقی و اضافه وزن می شود، ساده نیست. قطعا برنج می تواند به افزایش وزن کمک کند؛ اما این مسئله بستگی به میزان مصرف شما در طول روز دارد. همچنین تاثیر بالقوه برنج بر وزن شما نیز با توجه به نوع برنج و بخصوص میزان فیبر آن متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه ما باشید.

کالری و وزن

در مورد چگونگی از دست دادن یا افزایش وزن هیچ نکته پنهانی وجود ندارد. وقتی کالری بیشتری به نسبت میزان فعالیت های روزمره خود استفاده کنید، وزن شما افزایش می یابد. با توجه به سطح فعالیت، زنان باید از ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری روزانه دریافت کنند و مردان باید از ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری را مورد هدف قرار دهند.

طبق دستورالعمل غذائی USDA برای آمریکایی ها در سال ۲۰۱۰، نباید کالری های مصرفی را به میزان قابل توجهی پایین تر از میزان مناسب خود کم کنید؛ زیرا شما بدن نیاز به سوخت لازم برای انجام کارها با ظرفیت مطلوب دارد. برای این که برنج موجب ایجاد چربی در بدن شما نشود، کالری آن باید در کل کالری مصرفی روزانه شما متعادل باشد.

کالری برنج

مقدار کالری که از برنج دریافت می کنید، بین برنج سفید و قهوه ای کمی متفاوت است. یک فنجان برنج سفید پخته حاوی ۲۰۵ کالری است. در حالی که این مقدار برنج قهوه ای ۲۱۶ کالری دارد. همچنین کنترل کالری مصرفی توسط برنج آسان است. چون می توان با فنجان آن را دقیقا اندازه گیری مرد. در نتیجه از نظر کالری، مادامی که میزان کالری دریافتی از میانگین روزانه متعادل خارج نشود، برنج باعث چاقی و اضافه وزن نمی شود.

فیبر و وزن

نوع کربوهیدرات در رژیم غذایی شما، زمانی که مسئله کنترل وزن به میان می آید، مهم می شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیشتر فیبر مصرف می کنند احتمال کمتری دارد که دچار اضافه وزن شوند.

دانه های تصفیه شده (مقداری زیادی از فیبر خود را از دست داده اند)، مانند برنج سفید، سبب افزایش قند خون و انسولین می شوند که خود این مشکل موجب احساس گرسنگی می شود. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، در بلند مدت، افزایش میزان قند خون ممکن است باعث افزایش وزن شود.

خوردن فیبر بیشتر همچنین خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

فیبر در برنج

برنج قهوه یک دانه کامل است که هنوز همه فیبر طبیعی آن موجود است. هنگامی که دانه برنج برای تولید برنج سفید تولید می شود، سبوس و جوانه آن برداشته می شوند. بدین معنی که دیگر دانه ی کامل نیست. سبوس و جوانه برنج حاوی تقریبا تمام فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر است.

برنج سفید می تواند با مواد معدنی و ویتامین ها غنی شود؛ اما فیبر از دست رفته نمی تواند دوباره به آن اضافه شود. هر دو نوع برنج سفید و قهوه ای دارای حدود ۴۵ گرم کل کربوهیدرات در ۱ فنجان پخته شده هستند؛ اما برنج قهوه ای دارای ۳٫۵ گرم فیبر است که شش برابر بیشتر از ۰٫۶ گرم فیبر موجود در برنج سفید است.