بلندکردن وزنه پس از نصب پیس میکر در بدن

پیس میکر یا دستگاه ضربان ساز یک دستگاه پزشکی کاشتنی در بدن است که از ضربه های الکتریکی برای تنظیم ضربان قلب در افراد مبتلا به آریتمی استفاده می کند. این فرایند معمولا زمانی اتفاق می افتد که قلب شروع به ایجاد ضربان بیش از حد کند با یک الگوی نامنظم می کند. قلب مانند یک عضله بزرگ است که پس از دریافت یک سیگنال الکتریکی خون را در سر تا سر بدن پمپاژ می کند. این ضربان باید کاملا تنظیم شود تا خواسته های بدن را جبران کند. هر چیزی که باعث فشار بر روی قلب شود، از جمله ورزش های قدرتی، ممکن است به ضربان ساز آسیب برساند و ریتم قلب را مختل کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا بلندکردن وزنه پس از نصب پیس میکر در بدن مجاز است؟

بلندکردن وزنه پس از نصب پیس میکر در بدن

قطعات پیس میکر

یک ضربان ساز دائم متشکل از دو قسمت اصلی است که اجازه می دهد قلب به درستی عمل کند. ژنراتور و سیم های مخصوصی که به آن ها لید (Lead) گفته می شود. ژنراتور یک قطعه فلزی کوچک است که حاوی منبع قدرت و تایمر برای تنظیم سرعت است که بر اساس آن دستگاه سیگنال الکتریکی را ارسال می کند. لید، که از طریق یک رگ به قلب متصل می شود، ریتم قلب را برای فرستادن جریان الکتریکی کنترل می کند.

خرابی پیس میکر

مشکل بلندکردن وزنه پس از نصب پیس میکر در بدن و یا هر حرکت شدید اندام فوقانی در مدت زمانی طولانی این است که انجام این فعالیت ها می تواند باعث ایجاد خرابی و آسیب به لید در دستگاه ضربان ساز شود و به طور بالقوه توانایی تنظیم ضربان قلب توسط دستگاه را مختل کند. این یک واقعه نسبتا نادر است و از سال ۲۰۱۱ تنها چند مورد آن کاملا ثبت شده است. به گفته دکتر برایان اولشانسکی، استاد پزشکی داخلی دانشگاه آیووا، با این حال، بلند کردن بار سنگین برای افرادی که ضربان ساز دارند عموما توصیه نمی شود. این به این معناست که شما بایستی از انجام هر گونه کار روزانه یا شغلی که نیازمند بلند کردن بار سنگین دارد اجتناب کنید.

بلند کردن بار پس از نصب و راه اندازی ضربان ساز

در طول یک یا سه ماه اول پس از نصب دستگاه ضربان ساز، شما باید از استفاده از بازوهای خود یعنی محلی که دستگاه ضربان ساز در آن جا قرار گرفته است، جلوگیری کنید و از انجام فعالیت هایی که شامل فشار سنگین، کشیدن یا بالا بردن بازو بیش از حد شانه ها است، حداقل تا زمانی که توسط متخصص قلب به شما گفته شود، اجتناب کنید. حتی کار ساده ای مانند بلند کردن لباس های شسته شده در هنگام کارهای خانه ممنوع است. پس از چند ماه اول، شما می توانید در فعالیت های متوسط و منظم خود شرکت کنید.

مشاوره با پزشک

آسیب به ضربان ساز می تواند عوارض جدی برای سلامت قلب به دنبال داشته باشد. بسیاری از این مشکلات به مراقبت فوری پزشکی و یا بستری شدن نیاز دارند. به همین دلیل، قبل از این که تصمیم به وزنه برداری از هر نوع آن بگیرید، با متخصص قلب مشورت کنید. او ممکن است انجام کارها و فعالیت های عادی را توصیه کند یا اگر شرایط قلب شما مناسب نباشد آن را به طور کامل نفی کند.