آشنایی با روش ها و فعالیت های بهبود دهنده عملکرد سمت راست مغز

مغز انسان به صورت فیزیکی به دو نیمکره مغزی تقسیم شده است. این نیمکره ها در عملکرد شناختی با هم همکاری می کنند. به عنوان مثال، سمت چپ مغز، صحبت کردن را کنترل می کند در حالی که سمت راست آن زبان را تفسیر می کند. به طور معمول، افراد از هر دو طرف مغز استفاده می کنند. با این حال، غالب بودن یک نیمکره در برخی از رفتارها مشهود است. اگر استعداد ریاضی دارید، سمت چپ مغز شما غالب است. اما اگر راست مغز هستید، شما یک فرد خلاق، با رویای های تصویری بزرگ می باشید. شما می توانید نیمکره ضعیف تر مغز خود را با انجام تمریناتی تقویت کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های و فعالیت های بهبود دهنده عملکرد سمت راست مغز صحبت می کنیم.

فعالیتهای بهبود دهنده عملکرد سمت راست مغز

عملکرد سمت راست و چپ مغز

قبل از آشنایی با روش های بهبود دهنده عملکرد سمت راست مغز باید با کارکرد این دو نیمکره آشنا شوید. هنرمندان و نوازندگان بیشتر از افراد غیر خلاق به استفاده از نیمکره راست مغز تمایل دارند. بر طبق نظر اریک چادلر، عصب شناس و محقق دانشگاه واشنگتن در سیاتل، عملکرد غالب سمت راست مغز، تشخیص چهره، تصور بصری، توانایی فضایی و موسیقی است. توانایی های تحلیلی از نیمکره چپ مغز سرچشمه می گیرند.

سازندگان سمت راست مغز

سمت راست مغز ریشه ی احساسات، شهود و تجسم است. شما می توانید مغز خود را تشویق کنید تا از طریق فعالیت هایی که این فرایند ها را تحریک می کنند، بخش خلاق خود را کشف کند. از آنجا که نیمکره چپ مغز، سمت منطقی و جانبی مغز است، یک راه برای ساختن سمت راست مغز این است که وظایف را “غیر منطقی” انجام دهید. به این ترتیب، الگوی معمولی را که به آن عادت کرده اید، شکسته می شود. شیوه معمول انجام کارها یا روال خود را با پوشیدن لباس با چشمان بسته، رانندگی به محل کار از طریق یک مسیر دیگر یا حرکت دادن موس به سمت دیگر صفحه کلید کامپیوتر، تغییر دهید.

افزایش خلاقیت

نیمکره عقلانی سمت چپ مغز می تواند از جستجوی ایده های جدید توسط نیمکره راست مغز جلوگیری کند. شما می توانید مغز خود را مجددا تمرین دهید تا با استفاده از روش هایی که خلاقیت را افزایش می دهند، به شیوه ای غیر از روال معمول، فکر کند. نقاشی سیاه قلم یک تمرین هنری ساده است که توانایی فرد را برای درک روابط فضایی، یعنی درک اینکه چگونه اشیاء فیزیکی فضای بصری را اشغال می کنند، افزایش می دهد.

یک جسم بر روی میز در مقابل خود قرار دهید. با چشمان خود لبه های خارجی جسم را دنبال کنید. با استفاده از یک صفحه کاغذ خالی و یک مداد، یک طرح مستمر از یک شی بدون نگاه کردن به کاغذ و یا بلند کردن مداد بکشید. همانطور که این کار را انجام می دهید، متوجه یک وسوسه شدید برای متوقف کردن کار و بررسی نقاشی می شوید.

این سمت چپ مغز شماست که تلاش می کند تا از یک فعالیت مربوط به سمت راست مغز درست استفاده کند. اگر شما از بازی شناسایی یک ملودی با استفاده از چند نت لذت ببرید، به این دلیل است که شما اجازه می دهید که طرف خلاق مغز کنترل شما را بر عهده بگیرد. نواختن یک ساز موسیقی تنها با یادآوری از طریق گوش، بدون استفاده از نت موسیقی و یا آهنگسازی یک آهنگ اصلی، روش های دیگری برای تقویت سمت راست مغز هستند.

ایجاد تناسب در مغز

گرایش شناختی شما به هر سمتی که باشد، کمبودهای سمت چپ یا راست مغز را می توان از طریق انجام تمرینات مغزی اصلاح کرد. با ایجاد یک مغز خلاق و تحلیل گر متعادل، تناسب بهینه مغز را به دست آورید.