روش های بهبود روابط در زوج ها

داشتن یک رابطه خوب با عدم وجود نزاع، درگیری و دعوا مشخص نمی شود. بلکه یک رابطه خوب به این معنی است که زن و شوهر با هم برخورد داشته باشند. در رابطه زناشویی، زمینه های بالقوه بسیاری مانند صمیمیت، ارتباطات، امور مالی و کارهای خانه وجود دارد که می توانند برای بهبود روابط در زوج ها کاربرد داشته باشند. در هر کدام از موارد ذکر شده، مشکلات مختلفی وجود دارد و راه های مختلفی برای حل آنها نیر تعریف شده است. روش بهبود روابط در زوج ها چیست؟ در این مطلب مجله پیام سلامت بر روی زمینه های مختلف مشکلات، راه حل ها موجود برای حل آن ها، راه های مقابله با مشکلات در آینده و بهبود روابط در زوج ها تمرکز کرده ایم.

پاسخ به این سوال که چگونه می توان روابط را در زوجین بهبود داد بسیار ساده است. یک رابطه خوب یک رابطه پویا، آسیب ناپذیر و مبتنی بر اعتماد است. از طرفی مسائل شخصی نیز می توانند یک رابطه و طرف مقابل در رابطه را تحت تاثیر قرار دهند. جواب این سوال که روش های بهبود روابط در زوج ها چیست؟ می تواند در هر زوجی متفاوت باشد. اما روش های ذکر شده در ادامه این مطلب تقریبا کامل ترین مجموعه از راهکارهای بهبود روابط در زوج ها است.

اولین گام این است که مشکلاتتان را در رابطه زناشویی به رسمیت بشناسید. این موضوع کاملا اثبات شده است که حتی روابط موفق نیز دارای مشکلاتی هستند که قابل حل می باشند. تنها تفاوت بین افرادی که در این روابط درگیر هستند با افراد دیگر این است که آن ها می دانند که چگونه این مشکلات را مدیریت کنند و زندگی عاشقانه خود را حفظ کنند.

آنها آموخته اند که چگونه با مشکلات کنار بیایند، ارتباط برقرار کنند و به حرف های یکدیگر گوش دهند. بعضی از آن ها نیز از کتاب های خودآموز برای مقابله با مشکلات استفاده کرده اند. مشاور نیز می تواند در این زمینه کارساز باشد. متاسفانه، دانستن اینکه چگونه رابطه را بهبود دهیم، چیزی است که از تئوری تا عمل فاصله زیادی دارد. در ادامه به ۷ روش بهبود روابط در زوج ها اشاره خواهیم کرد. این نکات تقریبا از آن چه که در کتاب ها خوانده اید عملی تر است.

بهبود روابط در زوج ها

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ برخورد با مشکلات ارتباطی

ارتباطات، به خصوص در روابط، اهمیت زیادی دارد. بدون ارتباط خوب، تحریکات اولیه به وجود می آید. معمولا افراد به دلیل این واقعیت که شریک زندگی شان  به خوبی به حرف های آن ها گوش نمی دهد یا چیزهایی را فراموش می کند، تحریک می شوند. ارتباطات چیزی فراتر از صحبت کردن است. این مفهوم شامل زبان بدن، احترام، صبر و تلاش است. بهبود ارتباطات بخشی از روند بهبود روابط در زوج ها است. در اینجا ۳ راه معمول وجود دارد که می تواند ارتباطات بدی که باعث مشکلات ارتباطی می شوند را اصلاح کنند:

عدم توجه در زمان ارتباط

چک کردن گوشی، بازی کردن با تبلت یا تماشای تلویزیون در حین صحبت کردن همسرمان، مشکلی است که اثر زوج ها با آن مواجه هستند. این کار شریک زندگی شما را آزار می دهد و در پایان نتیجه خوبی حاصل نمی شود. بهترین کاری که باید انجام دهید این است که کارتان را متوقف کرده و به حرف های او گوش دهید. وقتی با هم صحبت می کنید به چشمان یکدیگر نگاه کنید.

سبک ارتباطی

آیا شما در ارتباطات برابر هستید، یا یکی غالب و دیگری مطیع است؟ از شریک زندگی خود در مورد موقعیتی که دوست دارد در شرایط عادی، در طول دعوا و در شرایط اجتماعی داشته باشد سوال کنید. اطلاعات به دست آمده از پاسخ این سوال می تواند سرخوردگی و تحریک را از بین ببرد و مشکلات را در اولین مرحله حل کند.

کمبود احترام

این که اجازه ندهید همسرتان جمله خود را به پایان برساند، به نظر او بی احترامی است و منجر به مشکلات ارتباطی می شود. اجازه دهید همسرتان جملات خود را تمام کند. گاهی نیز احترام از نظر دیگران چیز متفاوت تری است. مثلا در صورت نیاز به تصمیم گیری، نظر او را بپرسید. به این ترتیب شما نشان می دهید که نظر او برایتان اهمیت دارد.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ برخورد با مشکلات جنسی

رابطه جنسی در روابط زناشویی مهم است. داشتن هورمون های جنسی بر روی ذهن و بدن تاثیر می گذارد. این هورمون ها افراد را به هم نزدیک می کند و نمک روابط را بیشتر می کند. هنگامی که رابطه جنسی بد، باعث مشکلات ارتباطی شود، به این معنی نیست که ارتباط شما با شکست مواجه شده است. اغلب آگاهی جنسی یا آموزش جنسی می تواند به زوج های کمک زیادی کند. برای حل این مشکل نیز ۳ راهکار وجود دارد:

عجله، عجله، عجله

زوج هایی که فقط رابطه جنسی دارند و در مورد ارگاسم اطلاع خاصی ندارند، ممکن است بعد از مدتی خسته شوند. فراموش نکنید که رابطه جنسی در اتاق خواب شروع نمی شود، بلکه با یک شام عاشقانه آغاز خواهد شد. قبل از رابطه جنسی حتما معاشقه کنید.

خواسته های مختلف

داشتن خواسته های مختلف می تواند برخی از مشکلات ارتباطی را ایجاد کند. فقط روی رضایت خودتان تمرکز نکنید. بلکه بر روی خواسته همسرتان نیز تمرکز کنید. حتی اگر همسرتان دارای خواسته های مختلف باشد. برای دیدن آنچه که او می خواهد، با یکدیگر درباره دلایل و فانتزی ها صحبت کنید.

بدون زمان

امروزه مشغله افراد زیاد است و برای رابطه جنسی خود وقت نمی گذارند. سردرد یا خستگی یک عادت معمول است که روابط را تخریب می کند. شب عاشقانه خود را برنامه ریزی کنید و زمان را در آن کنار بگذارید.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ برخورد با مسائل مالی

همه شنیده ایم که پول خوشبختی نمی آورد. ممکن است فردی بسیار پولدار باشد اما همسر او به دلیل مشکلات مختلف، رابطه خوبی را احساس نکند. استفاده از پول به عنوان روشی برای بهبود روابط در زوج ها یک نوع حیله و تزویر است. برای برخورد با مشکلات مالی می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

هزینه، هزینه و هزینه

یکی از مشکلات رایج در بسیاری از روابط، به بودجه خانوادگی باز می گردد. افراد معمولا تمایل دارند که تمام پولی که در ۳ هفته اول برج به دست آورده اند را صرف کرده و هفته آخر منتظر بمانند. برای برخورد با این مشکل فهرستی از هزینه ها را تهیه کنید و پولی که برای اجاره، غذا، برق و غیره نیاز دارید را به آن ها اختصاص دهید. حتما از سوپرمارکت های تخفیف دار استفاده کنید و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت تعیین کرده و مقدار پولی که برای هر هدف نیاز دارید را محاسبه کنید. نمونه از این اهداف عبارتند از:

  • رفتن به رستوران
  • رفتن به سینما
  • رفتن به تعطیلات

پنهان کردن اطلاعات

عدم اطمینان در مورد وضعیت مالی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در زوجین شود. به خصوص، اگر بدهی دارید یا درآمدی کمتر از سبک زندگیتان دارید. شفافیت و صداقت در مورد درآمد، بدهی ها و چشم انداز آینده می تواند مشکلات زیادی را حل کند. همچنین عاقلانه است که شریک زندگی خود را در مورد آینده مورد نظرتان مطلع کنید و چیزی را از او پنهان نکنید.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ برخورد با کارهای خانه

انجام کارهای خانه می تواند آزار دهنده و خسته کننده باشد. زیرا این کارها یک داستان پایان ناپذیر هستند. بسیاری از زوج ها در مورد انجام کارهای خانه مشکل دارند، زیرا هر دو آن ها با چیزهای دیگری مشغول هستند. شاید همسر شما به نظر شما تنبل باشد و ظرف نشویید. برای حل این مشکل نیز می توانید از دستورات زیر پیروی کنید:

به تعویق انداختن

تقریبا هر کسی در به تعویق انداختن کارها مهارت دارد. فردا یا پس فردا. حتما شما هم این کلمات را شنیده اید. این چیزی است که در فرهنگ ما پشت گوش انداختن تلقی می شود. یا مثلا این که “اگر من این کار را نکنم، همسرم این کار را انجام خواهد داد.” متوقف کردن کارهای خانه به دلیل این که با همسرتان مشکل دارید کار احمقانه ای است. کارهای خانه اکثرا بیش از ۱۵ دقیقه طول نمی کشند. بنابراین طرف مقابلتان را با یادآوری کردن زمان لازم برای انجام کارها ترغیب کنید. یکی دیگر از مزایای این روش این است که کارهای خانه در نظرتان غول نمی شود.

عدم پذیرش

زوج ها معمولا عادت ها و ریتم های یکدیگر را می پذیرند. اگر همسرتان در شستن ظروف تاخیر می کند یا کارهای را زیاد طول می دهد، احتمالا فکر می کنید که او تنبل است. این در حالی است که این کار او فقط یک ریتم یا عادت می باشد. اگر ریتم شما ۱۰ دقیقه باشد، انجام کاری به مدت ۱۵ دقیقه توسط همسرتان به نظر تبلی می رسد.

انتظارات بالا

داشتن انتظارات بالا نیز در تخریب روابط نقش دارد. بسیاری از مشکلات زناشویی نیز از همین جا آغاز می شود، زیرا افراد انتظارات بالاتری نسبت به همسرشان دارند. عاقلانه است که انتظارات خود را نسبت به تلاش های شریک خود در هنگام انجام کارهای خانگی پایین بیاورید. به عنوان مثال از او توقع نداشته باشید که کار دشواری را شنبه برایتان انجام دهد. معمولا شنبه روز اول کاری است و تقریبا برای همه روز خسته کننده ای است.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ ایجاد روابط با اولویت خودتان

پس از چند ماه یا چند سال از شروع زندگی مشترک، ممکن است به برقراری روابط دیگر با دوستانتان روی بیاورید. این را به یاد داشته باشید که هر چیزی جای خود را دارد. با داشتن روابط عمیق و گاهی حتی شدید، روابط عاشقانه خود را خراب نکنید. اولویت شما زندگی زناشویی است. برای مقابله با این مشکل نیز راهکارهای زیر وجود دارد:

سوپرایز

داشتن روابط صمیم با دوستانتان ممکن است موجب شود همسرتان تصور کند دیگر او را دوست ندارید و به او اهمیت نمی دهید. پس در خلال روابطی که با دوستان خود دارید همسرتان را سوپرایز کنید. برای این کار نیاز نیست که ولخرجی کنید. حتی گذاشتن یک شاخه گل در بشقاب غذایی که روی میز برای او گذاشتید نیز می تواند موثر باشد.

کار کار کار

بدون شغل زندگی نمی چرخد. بنابراین کار باید باشد. اما کار سخت باعث افزایش احتمال نزاع می شود. در هر صورتی که زمان بیشتری را صرف کار کنید، به این معنی است که زمان کمتری را صرف همسرتان کرده اید. بنابراین تعادل بین کار و زندگی، گام خوبی در جهت بهبود روابط در زوج ها است.

کمبود مراقبت شخصی

اگر ریش خود را به مدت یک هفته اصلاح نکنید و یا لباس های تمیزی نپوشید رابطه خود را به خطر می اندازید. بنابراین پیشنهاد می شود که همیشه به خودتان برسید و حس خوبی را به همسرتان منتقل کنید.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ برخورد با درگیری ها

برای داشتن یک رابطه سالم درگیری لازم است. اما اگر درگیر روزانه باشد، بدیهی است که شما در رابطه زناشویی مشکل دارید. بعضی افراد در همسر خود چیزهای منفی را جستجو می کنند، و بعضی نیز آن ها را سرزنش می کنند. دانستن اینکه چگونه رفتارمان در تعارض با یکدیگر نباشد، یکی از راه های عالی برای بهبود روابط در زوج ها است. برای این کار نیز راهکارهای زیر را داریم:

سرزنش نکنید

یکی از مشکلات شایع در زوجین این موضوع است که آن ها به اشتباه خود اعتراف نمی کنند. این معمولا به دلیل غرور بیش از حد است. به طور کلی، افرادی که می دانند که اشتباه می کنند بر روی جزئیات تمرکز دارند. آن ها حقایق خود را با کمی تغییر به نفع خود می کنند و استدلال نیر در آن ها کارساز نیست. سعی کنید زمانی که اشتباه می کنید اعتراف و عذر خواهی کنید و تاثیر جادویی آن را ببینید.

مطرح کردن چیزهای بی ربط

اگر درگیری دارید، به همسرتان اجازه دهید بداند که شما در مورد کدام موقعیت (A، B و C ) صحبت می کنید. هر چه همسرتان به اهداف صحبت شما نزدیک تر باشد، بهتر شما را درک می کند. پس مسائل بی ربط را مطرح نکنید و اگر همسرتان این کار را کرد به او بگویید که در مورد این موضوع بعدا صحبت می کنیم.

از آینده استفاده کنید

افراد معمولا در دیدن عیوب خود مشکل دارند. آنها بخش ضعیف خود را در بحث ها، درگیری ها و شرایط جنجالی انکار می کنند. لطفا جرأت کنید به آینه نگاه کنید و رفتار خود را در شرایط خاص تحلیل کنید. این کار به شیوه ای خاص همسر شما را تحریک می کند. شما به اندازه همسرتان در برابر یک درگیری مسئول هستید. نگاه کردن به یک آینه یکی از راه های قدرتمند برای بهبود روابط در زوج ها است.

نحوه بهبود روابط در زوج ها ؛ مشکل اعتماد

اعتماد مهمترین بخش یک رابطه است. بدون اعتماد، زندگی مشترکی وجود ندارد. مشکلات ارتباطی اغلب هنگامی شروع می شود که کسی نمی تواند به شریک خود اعتماد کند. بازخوانی اعتماد یکی از راه های رفع مشکلات است. برای مشکل اعتماد نیز راهکارهای زیر وجود دارد:

عدم واقع گرایی

با برآورده کردن وعده هایتان احساس خوبی در همسرتان ایجاد کنید. اما اغلب افراد وقتی قول می دهند، واقع بین نیستند. این فرایند در آینده به مشکلات ارتباطی منجر می شود. قبل از وعده دادن، چند ثانیه فکر کنید تا از واقعی بودن آن اطمینان حاصل کنید. مثلا وعده ندهید که ۶ خانه برای همسرتان می خورید. اما به او قول دهید که روزی ۲ بار از محل کار با او تماس می گیرد.

دروغ گویی

اگر موفق به انجام کاری که وعده داده ای نشدید، مجبور نیستید دروغ بگویید. متاسفانه بیشتر دروغ ها رو می شود. کافی است که با راست گویی اعتماد همسرتان را جلب کنید. اگر کاری را فراموش کرده اید با این جمله که انسان فراموش کار است شروع کنید و او را متقاعد کنید.

گذشته را ترک کنید

این موضوع که تصور کنید همسرتان به خاطر کسی که قبل از شما به او علاقه داشته است به شما خیانت می کند تنها می تواند مشکلات را بدتر کند. در صورت عدم اعتماد در مورد روابط قبلی همسرتان، در مورد آن با او صحبت کنید. در مورد آن شفاف و صادق باشید. به این ترتیب شریک زندگی شما متوجه خواهد شد که چقدر اعتماد برای شما مهم است.