بهترین درمان های خانگی برای عفونت قارچی پوست

عفونت قارچی یک بیماری مسری پوستی ناشی از یک عفونت ایجاد شده توسط قارچی است. این بیماری بثورات قرمز رنگ دایره ای با مرکز روشن تر بر روی پوست ایجاد می کند. علی رغم نام آن، عفونت قارچی، توسط یک کرم یا انگل ایجاد می شود. عفونت قارچی می تواند در همه افراد و در هر سنی ایجاد شود. با این حال این مشکل پوستی بیشتر در کودکان مشاهده می شود.

اولین علامت عفونت قارچی یک لکه قرمز و خارش دار بر روی پوست است که ظاهری پوسته پوسته دارد. بسته به شدت عفونت قارچی، ممکن است بیش از یک لکه بر روی پوست ایجاد شود. در موراد شدید لکه ها به قدری هستند که با یکدیگر همپوشانی دارند. موثر ترین را های از بین بردن این لکه ها، درمان ضد قارچ برای کشتن عفونتی است که باعث ایجاد آن ها شده است.

به گفته پزشکان در کلینیک مایو، عفونت های قارچی از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل می شود. همچنین ممکن است حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات آلوده به این بیماری، آن را به انسان منتقل کنند. تماس مستقیم با لباس یا سطوحی که فرد یا حیوان آلوده آن ها را لمس کرده است نیز می تواند بیماری را پخش کند.

انواع عفونت قارچی

عفونت قارچی که نام دیگر آن درماتوفیتوزیس است، توسط یک نوع قارچ به نام درماتوفیت ایجاد می شود. با این حال، بسته به منطقه ای از بدن که تحت تاثیر عفونت قارچی قرار گرفته است، می توان نام های متفاوتی بر آن نهاد. به عنوان مثال، عفونت قارچی که کل بدن را فرا گرفته است به عنوان کچلی بدن شناخته می شود. عفونت های قارچی دیگری نیز به قرار زیر هستند:

  • عفونت های قارچی پا: که باعث خارش بین انگشتان پا می شود. برخی از افراد نیز ممکن است عفونت قارچی unguium را تجربه کنند، که باعث ضخیم شدن ناخن می شود.
  • عفونت های قارچی cruris: عفونت های قارچی موثر بر ناحیه کشاله ران است که به شکل تکه های قرمز مایل به قهوه ای خارش دار می باشد.
  • عفونت های قارچی سر: عفونت قارچی پوست سر است که می تواند تکه های از مو را بریزد و ایجاد تورم و ضایعات خشن کند.
  • عفونت های قارچی barbae: قرمزی فلس دار پوستی است که در ریش صورت مردان ظاهر می شود.
  • عفونت های قارچی faciei: تکه های از عفونت قارچی که باعث خارش و قرمزی بر روی گونه ها، بینی، چانه، پیشانی و اطراف چشم می شود.

چه کسانی بیشتر مبتلا به عفونت قارچی پوست می شوند؟

کسانی که مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستند عبارتند از: (۱)

  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مانند کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به ایدز، عفونت HIV، سرطان و دیابت
  • افراد مبتلا به بیماری های ژنتیکی حساس به عفونت های قارچی
  • افرادی که زیاد از لباس های تنگ استفاده می کنند. لباس های تنگ می توانند رشد قارچ را روی پوست افزایش دهند.
  • افرادی که در تماس با فرد مبتلا به عفونت قارچی قرار دارند.
  • افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می کنند.
  • افرادی که چاق هستند.

درمان عفونت قارچی

برای درمان سریع و موثر عفونت قارچی پزشکان معمولا کرم های موضعی ضد قارچ را برای کشتن عفونت تجویز می کنند. این پماد همچنین به کاهش التهاب و ظاهر قرمزی و تسکین خارش پوست کمک خواهد کرد. در کنار این پماد ها داروهای خانگی طبیعی بسیاری وجود دارد که دارای خواص ضد قارچ بوده و می تواند به طور طبیعی عفونت قارچی را درمان کنند. بسیاری از این درمان ها اثر ضد التهابی داشته و به سرعت تکه های ملتهب و خارش دار پوست را درمان می کنند.

سیر

سیر حاوی خواص قدرتمند ضد قارچی و یک درمان خانگی بسیار عالی برای عفونت قارچی است. سیر حاوی آلیسین و آجوئن است که یک ترکیب قوی و طبیعی برای از بین بردن عفونت های قارچی پوست است. قرن ها است که از سیر به عنوان یک عامل ضد میکروبی استفاده می شود. مجله The journal Microbes and Infection گزارش می دهد که آلیسین در سیر خرد شده خواص ضد قارچ و فعالیت ضد باکتری در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا دارد. مطالعات دیگر نشان داده اند که آجوئن نیز قادر است از بدن در برابر عفونت های قارچی محافظت کند.

استفاده از این ماده بسیار آسان است. کافی است از سیر له شده به همراه یک روغن حامل مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و یا آلوئه ورا یک کرم موضعی بسازید. به یاد داشته باشید که هیچگاه از سیر به تنهایی استفاده نکنید چون ممکن است پوست را بسوزاند. دستور عمل تهیه و استفاده از این کرم به شرح زیر است:

  • یک حبه سیر را چرخ کرده و ۵ الی ۱۰ دقیقه به آن اجازه استراحت دهید. این کار باعث می شود مواد تشکیل دهنده فعال آلیسین آزاد شود.
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، روغن زیتون و یا ژل آلوئه ورا خالص را با سیر مخلوط کنید.
  • کرم را به منطقه تحت تاثیر عفونت قارچی مالیده و ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • پس از این مدت پوست را با آب گرم بشویید.
  • برای حفظ رطوبت پوست پس از شستشو از مقداری روغن نارگیل بر روی پوست استفاده کنید.
  • این دستور العمل را ۲ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که عفونت قارچی کاملا درمان شود.

سیر همچنین یک درمان قوی برای بیماری های دیگر است، قلب را سالم نگه می دارد و از سرطان پیشگیری می کند. اگر به عفونت قارچی پوست سر (کچلی قارچی سر) مبتلا شده اید و موهایتان ریخته است استفاده از این درمان نه تنها موجب از بین رفتن عفونت می شود بلکه خواص سیر کمک می کند تا موهایتان مجدد رشد کند.

روغن نارگیل بکر

یکی از کاربردهای روغن نارگیل اعمال موضعی آن برای درمان عفونت های مختلف پوستی مانند عفونت قارچی است. روغن نارگیل بکر به دلیل خواص مرطوب کننده و ضد میکروبی یکی از مواد مفید برای پوست است. روغن نارگیل را می توان به دلیل وجود اسید لوریک برای کمک به درمان عفونت قارچی مورد استفاده قرار داد. تحقیقات بر روی اسید لوریک نشان می دهد که این ماده فعالیت های ضد باکتری و ضد قارچی موثری بر علیه طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا دارد. این ماده برای مبارزه با عفونت ها، باکتری ها و قارچ ها قادر است به عمق لایه های پوست نفوذ کند.

در همین زمینه مطالعه ای انجام گرفت که نشان داد، اثر ضد قارچی روغن نارگیل در کشتن عفونت ها ناشی از قارچ موثر تر از فلوکونازول می باشد. پماد فلوکونازول دارویی محبوب برای درمان عفونت قارچی است. شما می توانید روغن نارگیل را به طور مستقیم بر روی پوست آسیب دیده استفاده کنید. پس از اعمال این روغن بر روی پوست، آن را به مدت ۲ دقیقه برای کمک به خلاص شدن از شر عفونت، بر روی محل مورد نظر مالش دهید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که عفونت از بین برود، تکرار کنید. روغن نارگیل یک درمان ملایم است پس می توان از آن، برای درمان عفونت قارچی در کودکان نیز استفاده کرد. اگر می خواهید قدرت روغن نارگیل را افزایش دهید می توانید آن را در کنار سایر روغن ها ضد قارچ استفاده کنید.

بهترین درمان های خانگی برای عفونت قارچی پوست
بهترین درمان های خانگی برای عفونت قارچی پوست

روغن های مفید برای درمان عفونت قارچی

روغن های زیادی وجود دارد که می توانند به عنوان یک درمان موضعی برای عفونت قارچی استفاده شوند. تحقیقات مختلف ثابت کرده است که  هر ۴ اسانس ذکر شده در زیر قادرند عفونت های قارچی را درمان کنند. برای استفاده از این اسانس ها به عنوان یک درمان طبیعی عفونت قارچی، باید ۲ الی ۳ قطره از آن ها را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل (یا هر روغن حامل های دیگر) و یا آلوئه ورا اضافه کرده و به صورت موضعی مصرف کنید.

روغن درخت چای: روغن درخت چای یک درمان عالی ضد باکتری برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی و بیماری های عفونی مانند عفونت قارچی است. فعالیت ضد التهابی آن نیز برای کاهش قرمزی، تکه های خارش دار پوست مفید است. در مطالعه ای که بر روی اثر روغن درخت چای بر روی عفونت قارچی انجام شد مشخص گردید که درمان های موضعی حاوی روغن درخت چای به کاهش علائم عفونت قارچی پا کمک کرده است. مطالعه دیگری در استرالیا انجام شد که طی آن مشخص شد که روغن درخت چای در برابر عفونت قارچی ناشی از درماتوفیت قارچ موثر است. در تحقیق دیگر اسانس درخت چای رقیق نشده توانست قارچ ناخن پا (عفونت قارچی unguium) را در ۶۰% بیماران درمان کند. به خاطر داشته باشید که روغن درخت چای رقیق نشده را می توان برای مناطق بسیار کوچکی از پوست مانند یک نقطه و یا یک جوش استفاده کرد و نباید از نوع رقیق نشده آن بر روی مناطق وسیعی از پوست استفاده کرد. بنابراین، همیشه روغن درخت چای را با روغن نارگیل، و یا دیگر روغن های حامل ترکیب کرده و برای کمک به درمان موضعی عفونت قارچی از آن استفاده کنید.

روغن اسطوخدوس: یکی دیگر از اسانس های فعال در برابر عفونت های حلقه کرم ها است. مجله Microbiology مطالعه را منتشر کرد که در آن نشان می دهد که اسانس اسطوخودوس در برابر عفونت قارچی پوست و ناخن موثر است. در این تحقیق ذکر شده بود که بر خلاف برخی از پماد های دارویی برای عفونت های قارچی، روغن اسطوخودوس عوارض جانبی ایجاد نمی کند. مطالعه دیگری بر روی فعالیت ضد قارچی اسطوخدوس نشان داد که این روغن موثرتر از پماد کلوتریمازول در درمان عفونت قارچی عمل کرده است.

روغن سنبل هندی: روغن سنبل هندی یک درمان ضد قارچ قدرتمند است که می تواند به خلاص شدن از شر علائم تحریک کننده مانند کچلی موضعی به شما کمک کند.

روغن بهار: روغن بهار (گل همیشه بهار) را می توانید به روغن نارگیل، و یا دیگر روغن های حامل اضافه کنید و به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت قارچی از آن استفاده کنید. خواص تسکین دهنده آن می تواند به کاهش نیاز به خارش لکه ها و قرمزی پوست کمک کند.  مطالعه ای که در مجله برزیل میکروبیولوژی Brazilian Journal of Microbiology منتشر شده نشان داد که عصاره گل همیشه بهار بر علیه ۲۳ گونه از قارچ ها فعالیت ضد قارچی دارد.

سرکه سیب برای درمان عفونت های قارچی

سرکه سیب (ACV) شامل اسید استیک است. این ماده به مانند یک درمان طبیعی برای عفونت قارچی عمل می کند. محتوای اسیدی سرکه سیب با کاهش سطح PH به کاهش خارش شدید پوست کمک می کند. دانشمندان می گویند که قارچ که باعث عفونت قارچی می شود می تواند به راحتی بر روی سطوح طبیعی پوست رشد کرده و pH آن را چند برابر کند. با این حال مطالعات نشان می دهند که اسید استیک به طور موثری سطح PH را کنترل کرده و باعث از بین رفتن قارچ ها و دیگر عفونت های باکتریایی می شوند.

قبل از استفاده از سرکه سیب بر روی پوست، شما باید آن را با قسمت مساوی از آب رقیق کنید. سپس یک تکه پنبه را در محلول خیسانده و به منطقه آلوده پوست بمالید. این برنامه را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا دیگر علائم عفونت مشاهده نشود. اثر ضد قارچی ACV، معمولا برای درمان عفونت قارچی ناشی از قارچ کاندیدا آلبیکانس موثرتر است.

عصاره آلوئه ورا برای عفونت های قارچی

آلوئه ورا یک درمان طبیعی تسکین دهنده برای انواع بیماری های پوستی است. شما می توانید از آلوئه ورا خالص به صورت مستقیم بر روی تکه های پوست تحریک شده و خارش دار ناشی از عفونت قارچی استفاده کنید. آلوئه ورا نه تنها می تواند خارش و قرمزی پوست را تسکین دهد بلکه دارای خواص ضد قارچی است. یک مقاله در مجله Industrial Crops and Products منتشر شده که نشان می دهد عصاره آلوئه ورا قادر به مهار رشد و گسترش قارچی که باعث عفونت شده است، می باشد. قدرت آلوئه ورا را برای درمان عفونت قارچی می توان با اضافه کردن روغن درخت چای و یا دیگر روغن های ضروری ذکر شده در بالا، افزایش داد. برای تهیه یک پماد قدرتمند ۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید. و از آن ۲ الی ۳ بار در روز بر روی پوست بمالید.

نقره کلوئیدی

در مطالعات بالینی، نقره کلوئیدی برای درمان کچلی موضعی موثر بود. مجله میکروب شناسی و بیوتکنولوژی Microbiology and Biotechnology نشان داد که نانو ذرات نقره در نقره کلوئیدی در نابودی درماتوفیت موثر بوده است. این مطالعه نشان داد فعالیت ضد قارچی نقره کلوئیدی از فلوکونازول موثرتر است. این به این معنی است که کرم های حاوی نقره کلوئیدی می تواند به شما برای رهایی از عفونت قارچی کمک کنند. برای تاثیر بهتر باید از کرم های حاوی این ماده موثر ۲ بار در روز بر روی پوست استفاده کنید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

مواد غذایی که برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید هستند

مواد غذایی مفید برای مبارزه با عفونت ها

۱۰ نکته برای جلوگیری از عفونت ناخن

[/quote]

عسل، روغن زیتون و موم

ترکیب عسل، روغن زیتون و موم نیز یکی دیگر از درمان موثر بر روی عفونت است. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد نشان می دهد که ترکیبی از عسل، روغن زیتون و موم زمانی که به صورت موضعی استفاده شود قادر به درمان عفونت های قارچی پوست هستند. عسل یک ماده ضد قارچ و درمانی موثر برای تعدادی از بیماری های پوستی است. هنگامی که آن را با قدرت شفا بخش موم زنبور عسل و روغن زیتون ترکیب کنید، یک پماد قدرتمند برای درمان عفونت های پوستی و عفونت های قارچی در اختیار دارید. استفاده از عسل برای درمان بیماری های پوستی دیگر مانند زونا، تبخال، روزاسه و سوختگی های جزئی نیز مرسوم است.

جلوگیری از عفونت قارچی

بهترین دفاع در برابر عفونت قارچی، جلوگیری از گسترش آن است. دکتر کاتلین توصیه های زیر را برای جلوگیری از آلوده شدن به عفونت قارچی ارائه می دهد:

  • پوست خود را خشک و تمیز نگه دارید.
  • در مکان های عمومی مانند رخت کن، دوش و غیره پا برهنه راه نروید.
  • شانه، حوله، تجهیزات و لباس خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • اگر حیوان خانگی دارید و دچار کچلی شده است، آن را برای بررسی بیشتر نزد پزشک ببرید.

چه هنگام به پزشک مراجعه کنم؟

بهبود عفونت قارچی معمولا حدود ۲ هفته طول می کشد. اگر بعد از گذشت دو هفته همچنین قرمزی، خارش و یا تاول بر روی پوست شما وجود داشت باید به دکتر خود مراجعه کنید. این موضوع بسیار مهم است، به خصوص اگر بثورات شروع به پخش شدن در نقاط دیگر بدن کنند. با این روند تورم بدتر می شود و ممکن است لکه ها چرک کنند.