یوبست از جمله بیماری هایی است که کیفیت زندگی شخص را تحت تاثییر قرار می دهد. احساس بدی که هنگام یبوست دست می دهد را ممکن است شما نیز کم و بیش تجربه کرده باشید و البته افرادی هستند که به صورت همیشگی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. قابل ذکر است که یبوست در صورتی که طولانی مدت شده و به عنوان یک بیماری همیشگی با شما همراه شود می تواند خطرات زیادی برای دستگاه گوارش شما ایجاد کند. پس در ادامه همراه ما باشدی در پیام سلامت تا هر آنچه لازم است را درباره درمان یبوست با شما در میان بگذاریم.

یبوست چه زمانی اتفاق می افتد

یبوست یعنی کم کار کردن روده و کم شدن تعداد حرکات روده در طول روز. این اتفاق معمولا به دلیل سخت و خشک شدن مدفوع رخ می دهد و باعث می شود تعداد دفعات دفع فرد کاهش پیدا کند. یک فرد عادی بسته به مواد غذایی مصرفی بین سه بار در روز تا ۱ بار در هر سه روز باید دفع مدفوع داشته باشد. در غیر این صورت به یبوست مبتلا است.

یبوست دلایل مختلفی دارد ولی معمولا زمانی رخ می دهد که یکی از عضلات اطراف روده و روده ( از جمله عضلات رکتال و اسفنکتر ) کار خود را به درستی انجام نمی دهند. همچنین بیماری هایی مثل ام اس و پارکینسون که اعصاب و عضلات روده را تحت تاثیر قرار می دهند نیز می توانند ایجاد یبوست کنند. همچنین سندرم روده تحریک پذیر، بواسیر و زخم های کوچک در مسیر روده نیز ممکن است در ایجاد این شرایط دخیل باشند.

توجه کنید که اگرچه یبوست به خودی خود آنچنان خطرناک نیست؛ اما نشانه ای مبنی بر وجود مشکل در بدن است که باید رفع شده و در دراز مدت همراه فرد نباشد.

یبوست معمولا به علت های مختلف از جمله کم نوشیدن آب و مایعات، استرس، تغییرات هورمونی ( بخصوص در زنان و در زمان یائسگی و عادت ماهیانه ) رخ می دهد.

فراموش نکنید هرچه مدت زمان یبوست بیشتر شود مدفوع حبس شده در روده سخت تر شده و دفع آن سخت تر و آسیب زننده تر خواهد بود.

بهترین روش های درمان یبوست

  • نوشیدن مایعات فراوان. بخصوص نوشیدن آب فراوان در طول روز. اکثر افراد به صورت طبیعی مقدار کمتری از میزان لازم برای بدن آب مصرف می کنند
  • ورزش منظم روزانه. عضلات روده نیز مانند سایر عضلات بدن تحت تاثیر ورزش قوی تر شده و بهتر به انجام وظیفه می پردازند.
  • هنگام احساس نیاز به دستشویی فورا این کار را انجام دهید و به دقایق دیگر نگذارید. نگه داشتن مدفوع عضلات روده را ضعیف می کند.
  • در دستشویی زیاد ننشینید و تمرکز کنید که زودتر کار شما تمام شود! حتی در صورت فشار نیاوردن نیز این کار باعث بالا رفتن راست روده و در نتیجه ضعیف شدن عضلات روده می شود.
  • مصرف مسهل ها درمان یبوست نیست. بدون تجویز پزشک مسهل ها را مصرف نکنید. سعی کنید با رژیم غذایی طبیعی به جنگ این مشکل بروید.
  • غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید. این غذاها به طور کامل در معده حضم نمی شوند و در نتیجه حرکت روان تری در روده داشته و سایر مواد را نیز با خود به جلو حرکت می دهند. سبزیجات، غلات و حبوبات و میوه ها منابع غنی از فیبر هستند. این راه بهترین راه درمان یبوست است.

چند نکته مهم دیگر درباره یبوست

  1. به مدفوع خود نگاهی بیاندازید. اگر به شدت قرمز رنگ یا سیاه است ( بجز مواردی که مرتبط با نوع مواد غذایی مصرف شده است ) می تواند نشانه خطر باشد. اگر این قضیه تکرار شد به پزشک مراجعه کنید. ممکن است روده شما زخم شده باشد.
  2. شکل مدفوع شما اگر طبیعی است ( طبیعی یعنی تقریبا شکل یک سوسیس! ) که هیچ اما اگر بیش از حد نازک و مدادی شکل شده می تواند نشانه خطر ابتلا به سرطان روده باشد.
  3. بوی مدفوع همیشه بد است؛ اما اگر بوی مدفوع شما به تازگی بیش از حد تیز و غیرطبیعی و غیر قابل تحمل شده است؛ می تواند نشانه رژیم غذایی نامناسب و پر از قند و چربی و همچنین هشدار عفونت روده باشد.

البته نگران نباشید. نشانه ها همیشه دلیلی بر وجود قطعی چیزی نیستند. پس موارد بالا را رعایت کنید و در صورت عدم بهبود تا بیش از حد طولانی نشده به پزشک گوارش مراجعه کنید. حتما می دانید که دفع مدفوع یکی از لذات جسمی است در صورتی که به راحتی صورت پذیرد.