بهترین روغن ها برای درمان برونشیت

برونشیت یک بیماری ریوی است که درآن غشاء مخاطی در لوله های برونش دچار التهاب می شود. این التهاب باعث می شود فضای ریه اشغال شده و دیگر جایی برای حرکت آزادانه هوا وجود نداشته باشد. راه های طبیعی زیادی برای تسکین برونشیت ارائه شده است اما یکی از بهترین این روش ها استفاده از روغن های طبیعی و معطر است در ادامه با بهترین روغن ها برای درمان برونشیت آشنا خواهید شد.

روغنهای ضروری برای درمان برونشیت

روغن پوست درخت دارچین، سنبل هندی و آویشن

محققان ۱۴ اسانسی که تصور می شد در نابودی باکتری های عامل ابتلا به برونشیت نقش دارند را بررسی کردند. این محققان اعلام کردند که این سه روغن بهترین قاتلان دو باکتری هموفیلوس آنفولانزا و استرپتوکوک پنومونیه هستند. روغن آویشن خیلی قوی است به همین خاطر می تواند ویروس های دیگر، که مقاومت دارویی ایچاد می کنند را مهار کنند. اگر دکتر تایید کرده است که شما از برونشیت باکتریایی رنج می برید، این بهترین روغن برای استفاده است.

این روغن های گیاهی خواص درمانی دیگر نیز به قرار زیر دارند:

  • روغن سنبل هندی یکی از بهترین روغن های ضروری برای درمان زونا است.
  • روغن آویشن نیز یکی از بهترین روغنهای ضروری برای درمان سرماخوردگی است.

روغن درخت چای

در یک مطالعه گسترده، مقاومت ۴۵ روغن در برابر انواع باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها تست شد یافته ها نشان می دهد روغن درخت چای به نسبت روغن پوست درخت دارچین در مهار باکتری ها به مراتب موثرتر است. در این آزمایش روغن های درخت چای، سنبل هندی، بابونه رومی، چوب رز و نعناع به ترتیب توانسته اند در برابر بیشترین تعداد ویروس ها و باکتری مقاومت نشان دهند.

پس از این آزمایش، تیم تحقیقاتی اثرات ضد ویروسی روغن درخت چای را در برابر ویروس آنفولانزا، که عاملی برای ابتلا به برونشیت است، آزمایش کردند. آن ها در طی این آزمایش کشف کردند که این روغن به میزان قابل توجهی قادر به مهار ویروس آنفولانزا است. این روغن همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است که قادر است التهاب را کاهش دهد و مانع از آسیب دیدن سلول ها در برابر برونشیت شود. روغن درخت چای همچنین یکی از بهترین درمان های خانگی برای عفونت سینوس است.

روغن اکالیپتوس و رزماری

یک بررسی نشان داد که اکالیپتوس و رزماری می تواند التهاب ایجاد شده در بیماری هایی مانند برونشیت که به دلیل وجود عنصری به نام cineole ایجاد می شود را کاهش دهد. اکالیپتوس یک ضد درد (کاهش دهنده درد) و ضد التهاب است که به ویژه در برابر عفونت های برونش مانند برونشیت مفید است. اکالیپتوس همچنین یکی از بهترین روغن های ضروری برای گلو درد است و می تواند به شما برای از بین بردن آسم کمک کند.

روغن گل میخک

روغن گل میخک نه تنها خواص ضد باکتری دارد بلکه یک عامل ضد ویروسی و ضد درد نیز می باشد. از این روغن می توان برای درمان برونشیت که  همراه با سرفه دردناک است استفاده کرد.

روغن های زنجبیل، هلیکروسوم، زوفا، گل یاس، مرزنجوش و چوب شمشاد ( کندر هندی )

به طور معمول توصیه می شود از این روغن ها برای خروج خلط و رفع احتقان استفاده شود. اگر برونشیت شما همراه با سرفه های مرطوب است می توانید از این روغن ها برای درمان برونشیت خود بهره ببرید. روغن هلیکروسوم می تواند برای درمان بیماری های دیگر مانند عفونت سینوس، پسوریازیس و اگزما استفاده شود. روغن زنجبیل نیز یکی از بهترین روغن های ضروری برای درمان واریس است.

بهترین روغن ها برای درمان برونشیت
بهترین روغن ها برای درمان برونشیت

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای درمان برونشیت

استنشاق بخار

بهترین روش استفاده از این روغن ها در درمان برونشیت تنفس آن ها است. اما اگر شما به یکی از این روغن ها آلرژی دارید بهتر است استفاده از آن ها را فراموش کنید زیرا این آلرژی موجب می شود سیستم ایمنی بدن تحریک شده و به سادگی مواد شیمیایی التهابی در بدن منتشر شود. التهاب ایجاد شده به این روش در سطح زیاد می تواند به ریه ها آسیب برساند و تنفس را قطع کرده و حتی منجر به مرگ شود.

راه های مختلفی برای استنشاق بخار اسانس به قرار زیر وجود دارد:

  • سه قطره از روغن درخت چای و سه قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک قابلمه بزرگ آب ریخته و روی اجاق قرار دهید تا کاملا جوش بیاید و سپس با بخار قابلمه در محیطی بسته ریه ها را بخور دهید. استنشاق این بخار به طور مستقیم خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، و اثرات ضد التهابی دارد.
  • پنج قطره روغن گل میخک و پنج قطره روغن آویشن را در وانی که با آب داغ پر شده است ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه در وان بنشینید و از بخار منتشر شده عمیقا تنفس کنید.

مالیدن روغن به قفسه سینه و پشت کمر

استفاده از این روش قبل از خواب به کنترل خلط، سرفه و حتی درد در طول شب کمک می کند. ۴ قطره روغن اسطوخودوس، ۴ قطره روغن یاسمن و دو قاشق چای خوری روغن زیتون را مخلوط کرده و قبل از خواب به قفسه سینه و پشت کمر بمالید. اسطوخودوس آرام بخش است و به شما کمک خواهد کرد که بهتر بخوابید. اگر می خواهید ویروس را مورد حمله قرار داده، سرفه را کاهش دهید و از التهاب رهایی یابید دو قطره از هر یک از روغن های درخت چای، اوکالیپتوس، اسطوخودوس و زنجبیل و یک قاشق غذاخوری روغن حامل (مانند روغن بادام شیرین، جوجوبا ، آوکادو و یا زیتون) را مخلوط کرده و قبل از رفتن به رختخواب بر روی قفسه سینه و پشت کمر بمالید.

کمپرس روغن بر روی قفسه سینه

اگر شما مایل به مالش روغن بر روی پوست خود نیستید می توانید از کمپرس گرم این روغن ها بر روی قفسه سینه استفاده کنید. یک کیسه کمپرس را با پنج لیتر آب داغ پر کنید و مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن حامل با دو قطره از هر کدام از روغن های درخت چای، اوکالیپتوس، اسطوخودوس و زنجبیل را به آب داغ اضافه کنید سپس یک حوله خشک را دور کیسه آب داغ بپیچید و کیسه را بر روی قفسه سینه و یا پشت کمر قرار دهید.

استفاده خوراکی از برخی از این روغن ها

روغن سنبل هندی و نعناع هم خوش طعم هستند و هم می توانند در مهار دو عامل اصلی ایجاد کننده برونشیت یعنی ویروس ها و باکتری ها به شما کمک کنند. شما می توانید یکی از این روغن ها انتخاب کرده و تنها یک قطره از آن را به یک فنجان چای یا یک لیوان آب اضافه کنید و مصرف نمایید.

بخور در محیط

مقدار مساوی از روغن درخت چای، میخک و روغن چوب شمشاد ( کندر هندی ) را در دستگاه بخور ریخته و در محلی که بیشتر وقت خود را در آن می گذرانید بخور کنید. این ترکیب برای شب شامل روغن اسطوخودوس و مرزنجوش است زیرا این روغن ها علاوه بر درمان برونشیت می توانند آرامبخش نیز باشند.