بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از ویتامین ها و مکمل های غذایی دیگر استفاده می کنند. با این حال، اثربخشی ویتامین ها بسته به زمان و چگونگی استفاده از آن ها، تغییر می کند. بنابراین زمان استفاده از این مواد بسیار مهم است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی صحبت خواهیم کرد.

زمان مصرف روزانه غذا و مایعات می تواند تأثیر منفی یا مثبتی بر میزان ویتامین ها و چگونگی جذب آن ها در بدن داشته باشد.

این مقاله مجله پیام سلامت به بررسی اثربخشی کلی ویتامین ها و شرایط ایده آل برای انتخاب انواع مختلف آن ها می پردازد.

حقایقی در مورد ویتامین ها

  • اکثر افراد تصور می کنند که مجاز به استفاده از ویتامین ها هستند، زیرا آن ها ادعا می کنند که مصرف این مواد راه حل های طبیعی برای درمان مشکلات مختلف می باشند.
  • ادعاهای مربوط به اثربخشی این مواد توسط برخی از مطالعات حمایت می شود.
  • اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بر روی محصولات تهیه شده در صنعت ویتامین و مکمل نظارت ندارد.
  • شرکت ها می توانند ادعا کنند که ویتامین هایی که تولید می کنند بدون نیاز به تحقیق معتبر برای اثبات ادعاهایشان موثر هستند.
  • همه ویتامین ها بی اثر و مضر نیستند.

آیا همه افراد باید از مکمل ویتامین استفاده کنند؟

تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می دهد که در اغلب موارد مصرف مکمل ویتامین در افرادی که به طور منظم این مواد را مصرف می کند، اثر مثبتی ندارد. با این حال، باید با احتیاط از این مواد استفاده شود. زیرا ممکن است پیامدهای ناخواسته ای را در کنار مصرف داروهای تجویزی و یا داروهای خارج از نسخه داشته باشند.

بعضی از این ویتامین ها مانند ویتامین E و بتا کاروتن، هنگام مصرف در دوزهای زیاد ممکن است مضر یا کشنده باشند.

زنان باردار هنگام انتخاب مکمل مصرفی خود باید مراقب باشند. به عنوان مثال، سطح بالایی از ویتامین A در بدن می تواند باعث اختلالات مادرزادی شود. از سوی دیگر، اسید فولیک می تواند به رشد جنین و پیشگیری از نقش مادرزادی اسپینای بیفیدا کمک کند.

برخی از محققان معتقدند بهترین روش برای دریافت ویتامین ها، استفاده از مکمل ها نیست. آنها پیشنهاد می کنند که با خوردن غذاهای زیر که غنی از مواد مغذی است، بدن خود را از ویتامین ها سرشار کنند:

  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • آجیل
  • میوه ها
  • گوشت کم چرب

آنها معتقدند که مکمل ویتامین نمی تواند جایگزین مناسبی برای رژیم سالم و جامع باشد.

با این حال، برخی هنوز معتقدند که برای کمک به پر کردن شکاف های موجود در یک رژیم عادی می توان از مولتی ویتامین ها استفاده کرد. همچنین تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل ویتامین ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها مانند بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

با این حال، مصرف اکثر ویتامین ها، ارتباط معنی داری با سلامت بدن افراد ندارد. افرادی که به طور منظم از داروها تجویزی و خارج از نسخه استفاده می کنند، قبل از مصرف مکمل های ویتامین باید با پزشک مشورت کنند.

بهترین زمان مصرف ویتامین

بهترین زمان مصرف ویتامین B

ویتامین های گروه B برای تقویت انرژی و کاهش استرس استفاده می شوند. در این دسته، هشت نوع مختلف ویتامین وجود دارد که هر کدام یک عملکرد جداگانه برای بدن دارند. انواع ویتامین های گروه B عبارتند از:

  • تیامین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B6
  • نیاسین
  • بیوتین
  • ویتامین B12
  • اسید فولیک
  • اسید پانتوتنیک

این ویتامین ها را می توان همیشه استفاده کرد. یعنی زمان مشخصی برای مصرف آن ها وجود ندارد. در واقع، شرکت ها مصرف ویتامین ب کمپلکس را پیشنهاد می دهند که ترکیبی از مقدار مورد نیاز روزانه بدن از هر یک از انواع ۸ ویتامین B می باشد.

بهترین زمان مصرف ویتامین B پس از بیدار شدن از خواب است. مصرف ویتامین B با معده خالی، برای جذب بیشتر ویتامین مفید است. مصرف ویتامین های گروه B همچنین سبب افزایش انرژی می شود. بنابراین مصرف آنها در اواخر شب ممکن است بر توانایی خوابیدن شما تأثیر بگذارد.

بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در آب

این ویتامین ها به طور طبیعی در بدن انسان تولید نشده یا ذخیره نمی شوند. در نتیجه، بدن نیاز به دریافت ویتامین های محلول در آب از طریق حیوانات، گیاهان و احتمالا منابع تکمیلی دارند.

انواع ویتامین های محلول در آب عبارتند از:

  • ویتامین سی
  • بیشترین انواع ویتامین B

ویتامین C در انواع محصولات گیاهی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو یافت می شود. بدن ویتامین C را ذخیره نمی کند، بنابراین باید آن را به صورت روزانه مصرف کنیم تا نیاز بدنمان تامین شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین های محلول در چربی

بدن به میزان کمی از ویتامین های محلول در چربی نیاز دارد. مصرف دوزهای زیاد ویتامین های محلول در چربی می تواند برای بدن فرد مضر یا سمی باشد. زیرا این ویتامین ها در بدن ذخیره می شوند.

ویتامین های محلول در چربی در طول فرآیند پخت غذا از بین نمی روند. معمولا بدن تمام ویتامین های محلول در چربی را از طریق مصرف غذا دریافت می کند و نیازی به مصرف آن ها در شکل مکمل ها نیست.

بعضی از ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین K

مازاد این ویتامین ها در کبد و بافت چربی بدن ذخیره می شود. بنابراین، نیازی نیست از آن ها به صورت روزانه استفاده شود. از آنجائی که تجمع زیاد این ویتامین ها در بدن می تواند منجر به اثرات بد شود، محققان معتقدند که نباید مکمل های حاوی این ویتامین ها را مصرف کرد.

به طور متوسط، افرادی که رژیم غذایی متعادل و سالمی دارند، به اندازه کافی ویتامین های محلول در چربی را دریافت می کنند.

بهترین زمان مصرف ویتامین های پیش از بارداری

به زنانی که در سن بارداری هستند توصیه می شود که یک سال قبل از بارداری خود از مکمل اسید فولیک استفاده کنند.

همچنین توصیه می شود که زنانی که در دوران بارداری هستند روزانه ویتامین های پیش از بارداری را مصرف کنند. گاهی اوقات پزشکان توصیه می کنند که زنان در زمان خاصی از ویتامین های پیش از بارداری استفاده کنند.

تنظیم یک جدول زمانی برای مصرف این ویتامین ها به این موضوع بستگی دارد که آیا مادر در معرض حالت تهوع صبحگاهی قرار دارد یا نشانه های بارداری آن معمولی است؟ به عنوان مثال اگر مادر در معرض حالت تهوع صبحگاهی است و مصرف ویتامین های مخصوص بارداری این تهوع را تشدید می کند، بهتر است آن ها را قبل از خواب مصرف کند.

انواع مختلفی از ویتامین ها وجود دارد که زنان می توانند با توصیه پزشک خود از آن ها به عنوان ویتامین های پیش از بارداری استفاده کنند. اما مواد اصلی که باید این زنان در مکمل خود داشته باشند عبارتند از:

  • اسید فولیک
  • کلسیم
  • آهن

قبل از شروع مصرف ویتامین های پیش از بارداری، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. مصرف بی رویه برخی از ویتامین ها می تواند برای جنین خطرناک باشد. بنابراین حتما جهت دریافت دوز مناسب به پزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان مصرف سایر ویتامین ها

بدن انسان نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی دارد تا به درستی عمل کند. مانند ویتامین ها، مواد معدنی نیز در بیشتر مکمل های موجود در دسترس هستند. مانند ویتامین ها، ادعاهای زیادی در مورد اینکه مکمل های مواد معدنی نیز می توانند برای سلامت بدن مفید باشند وجود دارد.

برخی از مواد معدنی مهم عبارتند از:

  • آهن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • روی

در این مورد هم قبل از مصرف مکمل های معدنی باید احتیاط کنید. اگر چه ممکن است مصرف این مواد مفید باشد، اما بیشتر تحقیقات نشان می دهند که مکمل های معدنی بر سلامت فرد تاثیر مثبتی ندارند.

مصرف مکمل این مواد ممکن است جدب آن ها را بیش از حد معمول کرده و برای سلامت بدن مضر باشد. این مکمل ها بهتر است که همراه با غذا مصرف شوند. مصرف مکمل های معدنی بدون غذا ممکن است عوارض جانبی ناخواسته مانند ناراحتی معده ایجاد کند.

خطرات و ملاحظات

همیشه باید هنگام مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی مراقب باشید و احتیاط کنید.

احتیاط لازم است زیرا ممکن است ادعاهای اثربخشی این مواد متفاوت است اثربخشی واقعی آن ها باشد. همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی در هنگام مصرف در دوزهای زیاد می توانند مضر باشند. برخی از ویتامین ها نیز می توانند اثربخشی داروهای تجویزی را کاهش دهند.

همانطور که در بالا ذکر شد، تحقیقات کمی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های دارای مواد مغذی بر روی بدن موثر است.

نتیجه گیری

شواهد محدودی در مورد اثر بخشی و بهترین زمان مصرف ویتامین های و مواد معدنی از محققان مستقل وجود دارد. همان طور که گفتیم برخی از تحقیقات نشان داده اند که این مکمل ها اثربخشی بر روی بدن ندارند. حتی مصرف زیاد برخی از مکمل ها می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

قبل از شروع مصرف مکمل ویتامین، با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که آنچه که مصرف می شود برای بدن مضر نیست. همیشه سعی کنید ویتامین ها و مواد مغذی را از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن کنید. این راه ایمن ترین راه برای تامین ویتامین های بدن است.