۳ نمونه از بهترین غذاها برای سحری در ماه رمضان

تصور اکثر افراد غیر مسلمان این است که مسلمانان در ماه رمضان تنها به قصد درک احساس گرسنگی و تشنگی روزه می گیرند. این در حالی است که یکی از مهمترین نکاتی که در روزه گرفتن نهفته است، ایجاد فرهنگ ساده زیستی است. بارهای از زیان متخصصین شنیده اید که در این ماه باید از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده و تجملاتی پرهیز کنیم. زیرا این غذاها نه تنها ارزش غذایی خاصی ندارند بلکه قادر نیستند که احساس ساده زیستی را القا کنند. توصیه اکثر پزشکان و علمای دینی این است که از غذاهای ساده برای تغذیه در ماه رمضان استفاده کنید. اعتقاد بر این است که این غذاها می توانند موجب سبکی شده و کل سمومی که طی ۱۱ ماه در بدن جمع شده است را دفع کند. اگر شما هم به دنبال یافتن بهترین غذاها برای سحری در ماه رمضان هستید ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید.

بهترین غذاها برای سحری در ماه رمضان

برای این که بتوانید در ماه رمضان علاوه بر تزکیه نفس، جسمتان را نیز سالم نگه دارید پیشنهاد می شود برای وعده سحری از مواد غذایی زیر بیشتر استفاده کنید:

کربوهیدرات های پیچیده

دکتر Farouk Haffejee متخصص انجمن پزشکی اسلامی آفریقای جنوبی (دوربان) توصیه می کند که از غذاهایی که هضم شان بیشتر طول می کشد به عنوان سحری استفاده کنید. یکی از غذاهایی که هضمش در بدن طول می کشد کربوهیدرات های پیچیده است. این دست از پزشکان معتقدند که:

کربوهیدرات منبع اصلی سوخت مورد استفاده در بدن و مغز هستند. این مواد نقش مهمی در انجام وظایف جسمی و ذهنی بازی می کنند. اگر میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی ما کافی نباشد مشکلاتی مانند موارد زیر ایجاد می شود:

  • بی حالی
  • ضعف
  • مشکلات حافظه و تفکر
  • کاهش میزان تحریک پذیری

تمام این عوامل، عواملی هستند که موجب می شوند، ماه رمضان از نظر جسمی ما را اصطلاحا بی جان کند. اما کربوهیدات های پیچیده موجب می شوند که بدن کم کم به انرژی دسترسی پیدا کند. در واقع این مواد مانند یک قطره چکان، در طول زمان انرژی را به بدن تزریق می کنند. این موضوع باعث می شود تا سطح انرژی در طول روز ثابت باشد. نمونه هایی از کربوهیدرات های پیچیده عبارتند از:

  • غلات سبوس دار (مانند نان های تهیه شده با آرد کامل)
  • میوه
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • سویا
  • فراورده های لبنی

آب

آب یکی از بهترین غذاها برای سحری در ماه رمضان است. مصرف آب موجب می شود که از تشنگی در ماه رمضان پیشگیری شود. نوشیدن آب کافی بین وعده های افطار تا سحری می تواند بدنتان را در بهترین حالت نگه دارد. ۱۸ ساعت تشنگی شوخی نیست. پس مصرف آب را جدی بگیرید. اما برای مصرف آن برنامه ریزی داشته باشید.

به طور متوسط بدن ما تنها با تنفس در حدود یک و نیم لیتر آب در روز از دست می دهد. این در حالی است که کل آبی که در طول روز از بدن خارج می شود ۳ لیتر است. بنابراین با این موضوع کامل مشخص است که چرا آب یکی از بهترین غذاها برای سحری در ماه رمضان است.

نکته مهم در مورد آب این است که هر گز تصور نکنید که نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه جای آب را می گیرد. تنها چیزی که شما می توانید از آن به جای آب، آن هم در مقدار کم استفاده کنید آبمیوه طبیعی است. نوشیدنی های کافئین دار، یعنی چای، نوشابه و قهوه ادرار آور هستند و به عنوان یک دیورتیک عمل می کنند. بنابراین باعث می شوند شما بیشتر ادرار کنید. تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلی گرم از کافئین دارای اثر مدر در بدن می باشد.

خرما

خرما برای مسلمانان جایگاه ویژه ای دارد. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، استفاده از این میوه خوشمزه را توصیه کرده و خواص زیادی را برای آن برشمرده است. این توصیه های دلایل علمی نیز دارد. به طوری که دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که:

خرما دارای سطوح بالایی از فیبر محلول است. بنابراین از یبوست جلوگیری کرده و می تواند عبور مواد غذایی در طی دستگاه گوارش را نیز بهبود دهد. بنابراین یبوست که به دلیل کم آبی ایجاد شده و یکی از مشکلات شایع گوارشی در ماه رمضان است، با مصرف این میوه مرتفع می شود. ضمن این که خرما انرژی زیادی نیز دارد.