به همان میزان که جهان امروزه تغییر کرده، شیوه زندگی نیز دستخوش تغییر شده و تاثیر این تغییرات بیش از هر چیز دیگر بر روی سلامت افراد مشهود است. پخت و پز یکی از راه هایی است که به کمک آن می توان با این تغییرات و تاثیرات سوء آن مبارزه و مقابله کرد. به عنوان مثال انتخاب های غذایی، می تواند قلب شما را به شدت سالم نگه دارد، انرژی شما را کنترل کند و بر روی اشتها تاثیر بگذارد. با انتخاب های هوشمندانه و خوب قلب خود و خانواده تان را سالم نگه دارید. حتما می پرسید چه انتخاب هایی این امکان را به ما خواهد داد؟ ما در ادامه به شما خواهیم گفت بهترین غذاها برای قلب کدامند.

بهترین غذاها برای قلب

هندوانه

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

هندوانه علاوه بر ارضای نیازمان به شیرین برای قلب نیز مفید است. یک تکه هندوانه علاوه بر کالری کم، سرشار از فیبر و یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. دکتر سارا سامان، متخصص قلب و عروق در مرکز قلب Dallas-Fort Worth Metroplex معتقد است هندوانه یک منبع ارزشمند از لیکوپن است. این ماده با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان ارتباط دارد. سامان می گوید. “هندوانه سیترولین بدن، که سلامت رگ های خونی ما را بهبود می بخشد و حتی ممکن است خواصی برای افراد مبتلا به اختلال در نعوظ و دیابت داشته باشند، را تامین می کند.” هندوانه همچنین منبعی از ویتامین های C و A، و پتاسیم و منیزیم است.

ماست

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

ماست یک درمان شیرین و خوش طعم است که شریان ها را مسدود نمی کند. دکتر آندریا پل، پزشک و مسئول ارشد پزشکی در Boardvitals.com می گوید “ماست بدن ما را در برابر بیماری های لثه، که می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد، محافظت می کند.” او می گوید. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، با خوردن ماست کم چرب، جذب آنتی اکسیدان، ویتامین ها، فیبر و پروبیوتیک ها که به سلامت کلی و هضم کمک می کند را قوی می کند. برای افزایش خواص ماست می توانید آن را با انواع توت مصرف کنید.

گوجه فرنگی

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

گوجه فرنگی مانند هندوانه حاوی دوز جامد ویتامین C و غنی از لیکوپن است. از گوجه فرنگی تازه به همراه پونه کوهی و سبزیجات خرد شده سس پاستا خانگی با قدرت آنتی اکسیدانی بالا تهیه کنید.  ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.

آوکادو

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

بریجت سوینی Swinney، یک متخصص تغذیه در تگزاس معتقد است که آوکادو پر از چربی های اشباع نشده سالم است و یک منبع از پتاسیم می باشد. این ماده معدنی برای کنترل فشار خون مفید است. این میوه همچنین یک منبع غنی از ویتامین C، فیبر و کاروتنوئید می باشد. کاروتنوئیدها با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی در ارتباط است. علاوه بر این، مصرف آوکادو می تواند یک دوز سودمند از فیبر، که برای کمک به بدن در جذب آنتی اکسیدان های دیگر که با سبزیجات مانند اسفناج و هویج خورده شود، مفید است را در خود جای داده است.

توت ها

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

توت ها بسته ای کامل از آنتی اکسیدان ها می باشند که برای سلامت قلب مفید هستند. انواع توت ها منجر به افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد و در نهایت کاهش فشار خون می شود. علاوه بر این، کم کالری است و یکی از میوه های بدون چربی می باشد. توت ها شامل مواد مغذی هستند که برای رشد استخوان و تبدیل چربی به انرژی مفید می باشند. این میوه دارای پلی فنول است که ثابت شده است برای افزایش سطح نیتریک اکسید مولکولی که باعث می شود عروق خونی شل شود، مفید است.

برگ کلم

بهترین غذاها برای قلب
بهترین غذاها برای قلب

کم کالری و حاوی ویتامین K، A و C، و همچنین فولات، منگنز، کلسیم، فیبر و بسیاری دیگر از مواد مغذی می باشد. این مواد مغذی به بدن شما در برابر لخته شدن خون، کلسیفیکاسیون شریان ها و حتی حفاظت از استخوان ها کمک می کند. جدیدا محققان به این نتیجه رسیده اند که برگ کلم با اتصال به اسیدهای صفراوی در دستگاه گوارش ، باعث کاهش کلسترول بدن می شوند. ری فری، متخصص تغذیه در شیکاگو و مربی ورزشی انجمن علوم بین المللی می گوید”برگ کلم به دلیل خواص ضد التهابی برای سلامت قلب و عروق مفید است”

حبوبات

غذاهای مفید برای قلب
غذاهای مفید برای قلب

فقط نصف فنجان از حبوبات در روز قلب را به شکل مطلوب تغذیه می کند. دکتر کیت کانتور معتقد است فیبر محلول، دلیل اصلی برای این است که حبوبات یکی از غذاهای مناسب برای قلب است. فیبر در روده به کلسترول متصل می شود و از جذب آن جلوگیری می کند. همین امر باعث می شود سطح کلسترول در حالت مناسب و سالم قرار گیرد. اضافه کردن انواع حبوبات به رژیم غذایی خود می تواند علاوه بر فیبر محلول، فولات، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های B کمپلکس که همگی از غذاهای مناسب برای قلب هستند را به بدنتان برساند.

گردو

غذاهای مفید برای قلب
غذاهای مفید برای قلب

گردو به عنوان یک میان وعده مناسب و یا یک چاشنی بر روی سالاد و یا به هر شکل دیگری که استفاده شود، یکی از مواد غذایی مناسب برای قلب است. گردو به دلیل داشتن چربی سالم امگا ۳ و انتی اکسیدان ها برای افزایش عملکرد قلب خوب است. ثابت شده است  که خوردن دو اونس گردو در روز به بهبود عملکرد رگ های خونی در میان افراد مبتلا به دیابت و بیماران قلبی که در معرض خطر بوده اند، کمک کرده است.

کوینولا

غذاهای مفید برای قلب
غذاهای مفید برای قلب

متخصص قلب و عروق سارا سامان می گوید “کوینولا یک منبع ارزشمند از پروتئین های گیاهی است،” سامان می گوید، “این ماده برای سلامت قلب، سلامت کلیه و فشار خون از گوشت قرمز بهتر است.” علاوه بر این، او اشاره می کند که کوینولا تقریبا ۲ برابر دانه های دیگر شامل فیبر است. سرشار از آنتی اکسیدان است و منبع خوبی از چربی اشباع نشده برای سلامت قلب می باشد. این روغن از همان نوع چربی است که در روغن زیتون و آوکادو وجود دارد. کوینولا یک منبع بسیار غنی از فیبر و فاقد گلوتن است.

ماهی سالمون

غذاهای مفید برای قلب
غذاهای مفید برای قلب

مطالعات نشان می دهد که مصرف هر هفته و منظم ماهی، خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب را در دراز مدت ۳۰ درصد کاهش می دهد. ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و سطوح پایین تری از چربی های مضر هستند. امگا ۳ فشار خون را نیز پایین تر می آورد و برای جلوگیری از ریتم های نامنظم قلب مفید است. این ماده در عین حال منجر به کاهش التهاب در سراسر بدن می شود.

بادام ها

غذاهای مفید برای قلب
غذاهای مفید برای قلب

بادام یکی دیگر از گزینه های هوشمند برای حفظ سلامت قلب است. به گفته دکتر چانسی دبلیو کراندال، مدیر پزشکی پیشگیرانه در کلینیک قلب و عروق پالم بیچ در فلوریدا، فقط یک مشت بادام در روز به کاهش کلسترول LDL کمک خواهد کرد. بادام با ویتامین E، فیبر و پروتئین غنی شده و تمام مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت قلب را در خود جای داده است. شما می توانید از آرد بادام به جای آرد گندم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.