بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی جهت کنترل قند خون

فیبر بخشی از غذاهای گیاهی است که بدن شما نمی تواند آن را هضم کند. این ماده دارای مزایای زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به کلسترول بالا و بیماری های قلبی است و به شما کمک می کند وزن خود را بهتر کنترل کنید. هنگامی که افراد مبتلا به دیابت، از رژیم غذایی غنی از فیبر پیروی می کنند، قادر به کنترل قند خون و کلسترول خود هستند. برخی از غذاها فیبر بیشتری نسبت به دیگران دارند. برای آشنایی بیشتر با بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی

میزان مصرف توصیه شده

میزان مصرف فیبر برای مردان زیر ۵۰ سال حداقل ۳۸ گرم در روز و برای زنان زیر ۵۰ سال حداقل ۲۵ گرم در روز است. با این حال، مصرف فیبر حتی بیشتر از این مقدار ممکن است برای تغذیه بیماران دیابتی مفید باشد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۴ در مجله American College of Nutrition نشان می دهد که بیماران دیابتی که بین ۲۱ تا ۵۰ گرم فیبر در روز مصرف کرده بودند توانستند بهتر کلسترول و قند خون خود را کنترل کنند.

مواد غذایی غنی از فیبر

اگر غذایی حداقل ۵ گرم فیبر در هر وعده داشته باشد، یعنی فیبر زیادی دارد. از طرفی غذاهای حاوی حداقل ۲٫۵ گرم فیبر در هر وعده منبع خوبی از فیبر هستند. لوبیا، غلات، آجیل، میوه ها و سبزیجات، به خصوص میوه ها و سبزیجاتی که حاوی پوست هستند و دانه هایی که سبوس دارند، گزینه های خوبی برای افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی شما هستند.

بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی جهت کنترل قند خون
بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی جهت کنترل قند خون

شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی یک مقیاس است که برای اندازه گیری سرعت افزایش میزان قند خون پس از مصرف یک ماده غذایی خاص است. غذاها با نان سفید یا گلوکز مقایسه می شوند، زیرا این دو ماده، جزء موادی هستند که به سرعت باعث افزایش سطح قند خون می شوند. مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین توسط دیابتی ها ممکن است کنترل قند خون را آسان تر کند. این مواد غذایی عبارتند از:

  • حبوبات
  • میوه ها
  • سبزیجات غیر نشاسته ای
  • دانه های کامل

این مواد همگی از بهترین منابع فیبر برای افراد دیابتی هستند. غذاهای آماده و پخته شده که دارای قند زیادی هستند، احتمالا شاخص گلیسمی بالایی نیز دارند. حتی اگر حاوی دانه های سبوس دار باشند.

ملاحظات

برای کسب نتایج بهتر، افراد مبتلا به دیابت باید از رژیم غذایی حاوی غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در Endocrine Practice منتشر شده است، نشان می دهد که این نوع رژیم بیشترین تاثیر را نسبت به رژیم های غذایی دیگر بر روی حساسیت به انسولین دارد. از آنجا که غذاهای حیوانی حاوی فیبر نیستند، یا حداقل حاوی فیبر کمی هستند، اگر رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان را دنبال کنید و همزمان مصرف آب خود را افزایش دهید، در کنترل قند خون موفق تر خواهید بود.

به گفته متخصصان American Diabetes Association، افراد مبتلا به دیابت که میزان مصرف کربوهیدرات خود را برای کنترل قند خون محدود می کنند، می توانند نیمی از فیبر مورد نیاز روزانه خود را از طریق محدود کردن منابع کربوهیدارتی کسب کنند. همان طور که گفتیم اگر یک ماده غذایی خاص حاوی حداقل ۵ گرم فیبر در هر وعده باشد، بهترین گزینه برای بیماران دیابتی که می خواهند فیبر مصرفی خود را افزایش دهند محسوب می شود.