بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای مو

حفظ سلامت مو و مراقبت از آن وابستگی قابل توجهی به رژیم غذایی شما دارد. تاثیری که کمتر مورد توجه قرار گرفته و به دلایل مختلف از جمله تبلیغات گسترده شرکت های بزرگ دارویی، کمتر در مورد آن شنیده ایم. حتی وقتی که دچار ریزش یا دیگر مشکلات مرتبط با مو می شویم، قبل از استفاده از داروها و کرم ها و شامپوهای صنعتی و شیمیایی که عوارض مختلفی هم به همراه دارند، گاهاً می توانیم با توجه بیشتر به خوراکی های مصرفی خود در وعده های غذایی روزانه، این قبیل مشکلات را برطرف کنیم یا دست کم بهبود ببخشیم. در ادامه این مقاله تلاش می شود تا هر چند خلاصه، تاثیر خوراکی ها و مواد غذایی را بر رشد و سلامت مو مورد بررسی قرار دهیم و بهترین مواد غذایی و ویتامین ها را برای انجام این کار معرفی کنیم.

چه پیش نیازها و مواد مغذی برای رشد و سلامت مو ضروری هستند؟

رشد مو وابسته به وجود پیشنیازهایی است که عدم وجود آنها چرخه رشد و سلامت مو را مختل می کنند. شناختن این مواد مغذی، کمک می کند تا پیش از دچار شدن به مشکلات مختلف پوست و مو، رژیم غذایی خود را در جهت مراقبت و حفاظت از این دو عضو مهم، هوشمندانه تر تعیین کنید. برخی از پر اهمیت ترین مواد مغذی موثر در رشد مو عبارتند از :

  • پروتئین: بخش عظیمی از ساختار مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است و پرتئین ها نیز خود از آمینواسید ساخته می شوند. خوراکی هایی که این اسیدآمینه ها یا پروتئین ها را به بدن می رسانند، روند ساخته شدن و ترمیم مو را بهبود می بخشند.
  • بیوتین: بیوتین در تعامل با آنزیم های سلولی، اسیدهای آمینه را می سازد که واحدهای سازنده پروتئین ها محسوب می شوند. تحقیقات سال های اخیر، کمبود بیوتین را به عنوان یکی از عوامل موثر بر ریزش مو معرفی کرده اند.
  • آهن: فولیکول های مو، اکسیژن مورد نیاز خود را از آهن موجود در گلبول های قرمز خون دریافت می کنند. البته ممکن است علیرغم سطح کافی آهن خون، بانک آهن بدن شما کم باشد که این موضوع اهمیت استفاده از خوراکی های دارای آهن را افزایش می دهد.
  • اسیدهای چرب امگا ۳: این نوع از اسیدهای چرب علاوه بر غشای سلولی پوست سر، در روغن های طبیعی پوست سر و مو نیز جهت مرطوب نگهداشتن آنها تولید می شوند. دریافت مقادیر کافی از اسیدهای چرب امگا ۳، می تواند در جلوگیری از خشکی پوست سر موثر بوده و به درخشندگی و استحکام موها کمک کند.
  • ویتامین های گروه B: این گروه از ویتامین ها در ایجاد گلبول های قرمز تاثیر دارند که این گلبول ها نیز مسئول رساندن اکسیژن و مواد مغذی به تمام سلول های بدن، از جمله سلول های پوست سر و فولیکول های مو هستند.
  • ویتامین های گروه C: این نوع ویتامین ها دو کارکرد اساسی در خصوص پوست و مو دارند. ویتامین های این خانواده هم به جذب آهن کمک می کنند و هم در تشکیل رشته های مهم کلاژن اثر دارند.
  • روی: روی یکی از مهمترین و بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای سلامت مو محسوب می شود که از طریق اتصال پروتئین های مو، بر تقویت فولیکول ها و جلوگیری از ریزش مو تاثیر بسزایی دارد. همچنین روی به عملکرد درست غدد سازندهی روغن پوست سر و مو کمک می رساند.

چه خوراکی هایی می توانند پیش نیازهای گفته شده را تأمین کنند؟

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای مو
بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای مو

اطلاع از مواد مغذی تاثیرگذار بر چرخه سلامت و رشد مو وقتی مفید است که خوراکی های تأمین کننده این مواد را بشناسید. خوراکی هایی که مجموعه ای کامل از میوه ها، سبزیجات و خشکبار را شامل می شوند که البته در تهیه این مواد خوراکی می توانید به راحتی از فروشگاه های آنلاین سفارش میوه و آجیل و خشکبار استفاده کنید. تعدادی از مهمترین خوراکی هایی که نیاز شما را به مواد مغذی گفته شده برطرف می کنند در زیر معرفی شده اند:

  • تخم مرغ: تخم مرغ منبع مهم پروتئین است و همچنین بدن را در تأمین بیوتین یاری می رساند. پروتئین های موجود در این ماده غذایی، بر رشد مو و ساخته شدن فولیکول ها اثرگذار هستند و بیوتین آن ضمن تشکیل اسیدهای آمینه، ریزش مو را کاهش می دهد.
  • میوه ها: میوه های رنگی از قبیل پرتقال، سیب، توت ها، آووکادو و انبه تا حد قابل توجهی دارای ویتامین های گروه C و همچنین آنتی اکسیدان هستند که به طور مستقیم چرخه رشد و سلامت مو را تحت اثر قرار می دهند. میوه ها هرچه تازه تر و مرغوب تر باشند، مواد مغذی بیشتری را فراهم می کنند که در این راستا پیشنهاد می‌شود از سفارش میوه به شکل آنلاین یا اینترنتی غافل نشوید.
  • اسفناج و سبزیجات: اسفناج و سبزیجاتی از این خانواده، فولات، آهن و ویتامین های گروه A و C را به میزانی تأمین می کنند که شاید از خوراکی های دیگر نتوان دریافت نمود. تأثیر آهن بر رشد و مراقبت از مو، حقیقتی انکارناپذیر است.
  • آجیل و خشکبار: آجیل و خشکبار، به خصوص برای گیاهخواران که از مصرف بعضی خوراکی ها خودداری می کنند، منبعی سرشار از مواد مغذی اساسی محسوب می شوند و در سلامت پوست و مو نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. آجیل و خشکبار میزان قابل توجهی از ویتامین های گروه B و E، اسیدهای چرب ضروری و همچنین روی را به بدن می رسانند که تاثیر آنها بر رشد مو پیشتر بررسی شد. تهیه آجیل و خشکبار تازه، با توجه به کمبود وقت و همچنین محدودیت های اجتماعی که اخیراً ملزم به رعایت آنها هستیم، با تهیه آجیل شیرین یا شور از فروشگاه های معتبر انتخابی هوشمندانه است.
  • ماهی های چرب: ماهی های چرب مانند ماهی سالمون یا ماهی قزل آلا با تأمین مقادیر مورد نیاز امگا-۳، بر غدد چربی ساز پوست سر و مو موثر هستند که این غدد نیز به حفظ شادابی و استحکام مو کمک می کنند.

چه خوراکی هایی برای رشد و سلامت مو مضر هستند؟

بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای مو
بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای مو

زندگی توأم با کمبود وقت و عادت های غلط فراوان امروزی، شما را در معرض خوردن مواد غذایی و خوراکی هایی قرار می دهد که به طور جدی سلامت پوست و مو را تهدید می کنند. بنابراین لازم است شناختی حداقلی نسبت به این خوراکی ها کسب کنید:

  • شکر و نوشابه های شیرین: شکر می تواند پروتئین ها را مهار کند و از این رو بر سلامت مو تاثیرگذار باشد، در این مطلب می‌توانید با سایر دلایل مضر بودن شکر نیز آشنا شوید. البته خوراکی های زیادی وابسته به شکر هستند که نمی توان آنها را به طور کامل حذف نمود؛ بلکه باید مصرف مواد غذایی دارای مقادیر زیاد شکر را کاهش داد.
  • غذاهای سفید نشاسته ای و فست فودها: این گروه از خوراکی ها که ماکارونی و ساندویچ ها را می توان نمونه های رایجی از آنها برشمرد، در کنار مضرات زیاد، با تاثیری مشابه شکر، پروتئین های مورد نیاز برای رشد و ترمیم مو را مختل می کنند.
  • مشروبات الکلی: کاهش آب بدن از ساده ترین مضراتی است که می توان برای مصرف الکل برشمرد و موها برای رشد نیاز اساسی به آب دارند.

نتیجه گیری

هدف از مجموع آنچه که در این مقاله خواندید، معرفی تعدادی از پیشنیازها و مواد خوراکی مختلفی است که می‌توانند بر سلامت، رشد و مراقبت از موی شما موثر باشند. تهیه این خوراکی های پیشنهادی و قرار دادن آنها در رژیم غذایی روزانه، می تواند شما را از دچار شدن به مشکلات مرتبط با مو و همچنین تحمل عوارض محصولات شیمیایی دور نگه دارد.