بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن کدامند؟

رژیم های غذایی که مصرف کربوهیدرات ها در آن ها محدود شده یا حذف شده اند برای کاهش وزن، بسیار مرسوم هستند. زیرا یک تصور غلط رایج وجود دارد که می گوید مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، سالم نیستند. با این وجود، تمام کربوهیدرات ها با هم برابر نیستند و حذف این درشت مغذی در بلند مدت به شما کمک نمی کنند. موضوع مهم انتخاب بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن است. این کربوهیدرات ها، کربوهیدرات های آهسته یا کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که غنی از فیبر و مواد مغذی بوده و می توانند به شما در حفظ وزن بدن کمک کنند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن خواهیم پرداخت.

بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن

کربوهیدرات های آهسته

کربوهیدارت های آهسته یا کربوهیدرات های پیچیده، غذاهای دارای شاخص گلیسمی کم هستند. این بدان معنی است که هضم آن ها آهسته بوده و به متعادل نگه داشتن قند خون کمک می کنند. در عوض، کربوهیدارت های سریع یا کربوهیدرات های ساده مانند غذاهای شیرین، سیب زمینی، نان سفید، ماکارونی و برنج به عنوان کربوهیدارت های ناسالم در نظر گرفته می شوند، زیرا آنها هضم سریعی دارند و سطح قند خون را به سرعت افزایش می دهند. این ویژگی می تواند منجر به ایجاد احساس خستگی، سرگیجه و گرسنگی شدید در مدت کوتاهی پس از خوردن این نوع کربوهیدرات ها شود.

فیبر

کربوهیدرات های پیچیده در غذاهای غنی از فیبر مانند دانه ها، حبوبات و سبزیجات یافت می شوند. از آن جا که فیبر در بدن هضم نمی شود، می تواند در کاهش وزن نقش زیادی داشته باشد. دو نوع فیبر خوراکی وجود دارد، محلول و نامحلول. هر دو این فیبرها نقش های کلیدی در تسهیل هضم سالم و تعادل در قند خون دارند. فیبر به حرکت مواد غذایی هضم شده در روده کمک می کند. این ماده باعث کاهش روند هضم می شود و گلوکز خون را به میزان قابل ملاحظه ای برای تولید انرژی متعادل می کند.

بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن کدامند؟
بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن کدامند؟

دانه های کامل

فیبر یکی از اجزای مهم دانه ها کامل از قبیل گندم، چاودار، جو و کینوا می باشد. برنج قهوه ای نیز یک دانه کامل است. این غذاها جزء کربوهیدرات های پیچیده ای هستند. زیرا هنوز سبوس و یا لایه های گیاهی دارند که حاوی فیبر و مواد مغذی بسیاری است. با این حال، محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اشاره می کنند که وقتی این پردازش می شوند، این لایه غنی از فیبر از آن ها جدا شده و این مواد تبدیل به کربوهیدرات های ساده و نشاسته ای می شوند. خوردن نان سبوس دار، پاستا و برنج قهوه ای به جای نان سفید، می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

بلغور جو دوسر

جو دوسر یک کربوهیدرات پیچیده است که حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است و می تواند کلسترول اضافی را از بدن بیرون کند. مانند دیگر کربوهیدرات های غنی از فیبر، جو دوسر نیز به آرامی هضم می شود و به شما کمک می کند احساس سیری کنید و سطح انرژی تان به مدت طولانی بالا باشد. این ماده از افت سریع سطح قند خون که منجر به گرسنگی و پرخوری می شود، جلوگیری می کند. برای لاغر شدن، اضافه کردن جو به رژیم غذایی راه منطقی است.

حبوبات

حبوبات نیز  یکی دیگر از بهترین نوع کربوهیدرات برای لاغر شدن هستند که شامل لوبیا، عدس و نخود می باشند. متخصصان مایو کلینیک معتقدند که حبوبات یک نوع کربوهیدرات سالم است و چربی کمی دارد. اما دارای ویتامین B و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و منیزیم می باشد. آنها همچنین منبع عالی پروتئین هستند. اضافه کردن این کربوهیدرات های پیچیده به تغذیه روزانه تان برای کمک به کاهش وزن اضافی و لاغر شدن عالی است.