بهترین گیاهان برای سلامت تیروئید

اگر غده تیروئید شما به درستی عمل نکند باعث می شود که هورمون تولید شده توسط غده تیروئید به سطح مناسب نرسد؛ و باعث ایجاد خستگی در فرد به همراه افزایش وزن غیر قابل توضیح و یا کاهش وزن سریع، در حالی که قادر به استراحت و یا خوابیدن نیستید، می گردد. در بعضی موارد، تیروئید التهابی می تواند به ایجاد تیروئید بیش فعال و کم کار منجر شود؛ که هر کدام نیاز به درمان های مختلف دارند. بعضی از گیاهان و مواد معدنی ممکن است منجر به کاهش عوارض عملکرد ضعیف تیروئید شوند، اما همیشه به منظور جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی و تداخلات دارویی در این زمینه با پزشک خود برای تعیین دوز مناسب مصرفی مشورت کنید. در این مطلب پیام سلامت شما را با عملکرد بعضی از این گیاهان آشنا می کنیم.

گیاهان مناسب برای درمان هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید

The American Thyroid Association گزارش می دهد که نشانه های اولیه پرکاری تریوئید، که هم چنین به عنوان تیروئید بیش فعال نیز شناخته می شود، شامل اضطراب، کاهش وزن بیش از حد، ضربان قلب تند و بی خوابی است. پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید، بیش از حد هورمون تیروئید در سیستم تولید می کند. با توجه به گفته the University of Maryland Medical Center، گیاه فراسیون (Bugleweed) ممکن است به تعادل تیروئید بیش فعال کمک کند. UMMC توصیه می کند که از ۲ گرم گیاه خشک چای فراسیون تهیه کنید. چای بادرنجبویه می تواند به تنهایی یا به همراه چای فراسیون برای درمان پرکاری تیروئید استفاده شود. از ۲ قاشق غذاخوری بادرنجبویه خشک برای تهیه چای استفاده کنید. برای درمان تپش قلب تند همراه با تیروئید بیش فعال سه بار در روز چای مادرورت (Motherwort) بنوشید. هنگام تهیه چای از ۲ گرم گیاه استفاده کنید. همچنین به نظر می رسد یک آنزیم استخراج شده از آناناس و مکمل بروملین التهاب را تسکین می دهند. هنگامی که این اتفاق در تیروئید رخ می دهد، می تواند باعث ایجاد پرکاری تیروئید شود. UMMC پیشنهاد می کند که سه بار در روز بروملین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم مصرف کنید. UMMC یاداوری می کند که مصرف هر یک از مکمل های زردچوبه هر بار که بروملین مصرف می کنید، اثربخشی آن را افزایش می دهد. دوز مصرفی آن ۵۰۰ میلی گرم می باشد.

گیاهان مناسب برای درمان هیپوتیروئیدیسم یا کم‌ کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم، زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید هورمون تیروئید کمتری تولید می کند. علایم کم کاری تیروئید عبارتند از: خستگی، افزایش وزن، لرز، گرفتگی عضلات و خونریزی شدید قاعدگی در زنان. به گفته UMMC، به نظر می رسد گیاه فورسکولین به غده تیروئید کم کار در افزایش مقدار هورمونی که تولید می کند، کمک می کند. دوز مصرفی این گیاه سه بار در روز به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم می باشد. همچنین زالزالک ممکن است به کاهش کلسترول بالا که نشانه ای است که اغلب همراه کم کاری تیروئید دیده می شود، کمک کند. UMMC پیشنهاد می کند به منظور مقابله با این عارضه جانبی، دو بار در روز کپسول ۵۰۰ میلی گرم مصرف کنید. طبق گفته UMMC، مصرف گیاه کلپ ( bladderwrack) تنها زمانی توصیه می شود که کم کاری تیروئید با کمبود ید مرتبط باشد، که در دنیای غرب این موضوع نادر است. همچنین گیاه دریایی کلپ را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک تجویز شده باشد.

گیاهان مناسب برای سلامت عمومی تیروئید

UMMC از گیاه دم اسب، کلپ و کاه یولاف به عنوان سه گیاه دارویی غنی از مواد معدنی که ممکن است به بهبود عملکرد تیروئید کمک کنند؛ نام می برد. علاوه بر این، تحقیقات مداوم بر روی ماده معدنی سلنیوم، دریافتند که این ماده در غذاهای خاص و گیاهان، از جمله جوانه گندم، تمشک، یونجه، جینسنگ و بومادران وجود دارد، سلنیوم هم چنین به شکل کپسول نیز موجود است. Medline Plus یادآور می شود که اثر خاص سلنیوم بر روی عملکرد تیروئید هنوز معلوم نیست، اما افرادی که دارای کمبود طبیعی مواد معدنی هستند، بیشتر دچار مشکلات تیروئید می شوند. سلنیوم ممکن است به درمان بیماری قوز و قارچ وابسته به تیروئید کمک کند اما با پزشک خود در مورد آخرین تحقیقات و مزایا و معایب اضافه کردن غذاها یا گیاهان غنی از سلنیوم به رژیم غذایی خود و یا مصرف مکمل ها مشورت کنید.

همچنین UMMC یادآوری می کند که سلنیوم نقش مهمی در عملکرد تیروئید دارد و برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن لازم است. با این حال، در اغلب موارد دانشمندان مطمئن نیستند که آیا سطح سلنیوم پایین علت بیماری است یا ناشی از تاثیر یک بیماری می باشد.