بچه دار شوید تا دیرتر پیر شوید

جالب است بدانید تحقیقات جدید ثابت کرده است که بچه دار شدن می تواند روند و سرعت پیری را در زنان کندتر کند. با ما در ادامه همراه شوید تا در مورد جزئیات این تحقیق بیشتر بدانید.

ارتباط علمی بین بچه دار شدن و پیری در زنان

دانشمندان با مطالعه بر روی کروموزوم زنانی که بچه های بیشتری داشتند دریافتند که تلومرها این زنان طولانی تر بوده و این باعث می شود روند پیری در آنها کندتر شود. تلومر Telomere در واقع قسمت انتهایی کروموزوم های خطی است که از آن محافظت کرده و اطلاعات ژنتیکی مهمی را در خود ذخیره می کند. تلومر را می توان به قسمت های انتهایی بند کفش تشبیه کرد. هر چقدر تلومر طولانی تر باشد سلول ها را بیشتر قادر به تکثیر می کند.

با بالا رفتن سن، طول این تلومر ها کاهش می یابد تا جای که سلول دیگر قادر به تکثیر خود نوبده و منجر به مرگ آن می شود. مرگ سلول ها بدن می تواند پدیده ای به نام پیری را ایجاد کند. پس هر چقدر طول این عنصر در پایه کروموزوم بیشتر باشد عمر نیز طولانی تر است.

این مطالعه جدید توسط دانشگاه سایمون فریزر در بریتیش کلمبیا، کانادا انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل ۷۵ زن از دو جامعه روستایی در گواتمالا بود. محققان طول تلومر این زنان را با استفاده از بزاق در طول ۱۳ سال اندازه گیری کردند. در این اندازه گیری اثبات شد که در این ۱۳ سال طول تلومر در این زنان افزایش یافته است. این تحقیق توانست تحقیقات قبلی که داشتن فرزند را موجب بیشتر شدن شتاب پیری می دانستند، به چالش بکشد.

بچه دار شوید تا دیرتر پیر شوید
پیری

سرعت کندتر در کوتاه شدن تلومر در زنانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند را می تواند به افزایش چشمگیر استروژن نیز نسبت داد. هورمون استروژن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می تواند از سلول ها در برابر کوتاه شدن تلومر محافظت کند. این هورمون در زمان بارداری به شدت ترشح می شود. پس می تواند با بارداری های زیاد تولید این هورمون را در بدن افزایش داد و از کوتاه شدن تلومر جلوگیری کرد.

محققان اشاره کردند که محیط اجتماعی زنان نیز ممکن است موجب کند شدن روند پیری شود. نکته جالب توجه در این تحقیق محیطی بود که مادران در آن قرار گرفته بودند. اکثر زنان شرکت کننده، فرزندان متعددی داشته و در طول دوران بارداری خود از محبت و محیط اجتماعی صمیمی برخوردار بودند. به همین خاطر محققان اعلام کردند که پشتیبانی از مادران و محبت بیشتر می تواند منجر به افزایش سوخت و ساز بدن، برای نگهداری از بافت ها شده و در نتیجه روند پیری کندتر شود.