جلوگیری از انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی

ویروس ابولا بیماری های جدی و حادی است که در صورت عدم درمان اغلب کشنده است. بیماری ویروس ابولا (EVD) برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ در ۲ منطقه به طور همزمان، یکی در Nzara، سودان، و دیگری در یامبوکو، جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد. در کنگو این بیماری در یک روستا در نزدیکی رودخانه ابولا انتشار یافت به همین دلیل نام این بیماری را برگرفته از نام آن رودخانه ابولا گذاشتند. ابولا از طریق تماس نزدیک با خون، ترشحات ارگان و یا سایر مایعات بدن حیوانات آلوده مانند شامپانزه، گوریل، خفاش میوه خوار، میمون، بز کوهی جنگلی و خارپشت مرده یا مریض در جنگل به انسان منتقل می شود. پس می توان گفت تماس جنسی می تواند یکی از مهمترین راه های انتقال بیماری ابولا باشد. در ادامه روش های جلوگیری از انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی را بازگو خواهیم کرد.

جلوگیری از انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی

برای ارائه شیوه های دقیق جهت جلوگیری از انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی به ویژه زمانی که ویروس ابولا به صورت زنده در مایع منی منتقل می شود، نیاز به داده های نظارتی و پژوهش های بیشتر است اما بر اساس شواهد موجود سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه می کند که برای جلوگیری از شیوع بیماری از طریق رابطه جنسی به نکات زیر توجه کنید:

  • همه بازماندگان ابولا و شرکای جنسی آن ها باید جهت اطمینان از جواب منفی آزمایش رابطه جنسی خود را امن کرده و از ابزارهایی مانند کاندوم برای برقراری رابطه جنسی استفاده کنند.
  • بازماندگان مرد مبتلا به ابولا، باید مایع منی خود را ۳ ماه پس از ابتلا به بیماری، مورد آزمایش قرار داده و در صورتی که جواب آزمایش مثبت بود پس از آن هر ماه این آزمایش را تکرار کنند پس از منفی شدن جواب آزمایش دوبار دیگر به فاصله زمانی یک هفته مجددا آزمایشات را تکرار کرده تا از پاک بودن مایع منفی از ویروس ابولا مطمئن شوند. پس از جواب منفی آزمایش مبتلایان می توانند رابطه جنسی خود را به شکل طبیعی و با خیال راحت از سر گیرند.
جلوگیری از انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی
انتقال بیماری ابولا از طریق رابطه جنسی
  • مبتلایان به این ویرس، باید از انواع غیر معمول تماس جنسی پرهیز کنند.
  • بر اساس تجزیه و تحلیل های بیشتر و تحقیقات در حال انجام بر روی ویروس ابولا و واکنش های بدن به بیماری، پزشکان توصیه می کنند که بازماندگان مرد از ویروس ابولا رابطه جنسی خود را حداقل برای ۱۲ ماه پس از شروع علائم با روش های امن تری همراه کنند.
  • این افراد باید تا زمانی که جواب آزمایشات منفی شود بهداشت شخصی را رعایت کنند. و پس از هر بار برقراری رابطه، دست و دستگاه تناسلی خود را با آب و صابون بشویند و از هر گونه تماس فیزیکی با مایع منفی خودداری کنند.