بیماری ارثی کانال قلبی یا اختلال در كانال های یونی قلب Cardiac Channelopathies

بیماری ارثی کانال قلبی اختلال ژنتیکی در پروتئین سلول قلب است که کنترل فعالیت الکتریکی قلب را بر هم زده و در نتیجه می تواند موجب اختلالاتی در ریتم قلبی بیمار شود. در این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بیماری قلبی

اکثر افرادی که دچار بیماری ارثی کانال قلبی می شوند؛ به هیچ بیماری دیگر مرتبط با قلب، مثل حمله قلبی و یا اختلال دریچه قلب، مبتلا نیستند. اما حامل یک ژن جهش یافته اند که با تعیین چینش و نتظیم منافذغشاء قلب (کانال قلبی) فرد را مستعد ابتلا به اختلالات ریتمیک قلب می کنند.

شایع ترین علت بیماری ارثی کانال قلبی سندرم QT طولانی است. هرچند علل نادر دیگری نیز برای این بیماری به شرح زیر برشمرده اند:

  • سندرم QT کوتاه
  • سندرم موج J
  • تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک (CPVT)
  • سندرم بروگادا
  • نقص الکتریکی ای که گاهی اوقات موجب تاکی کاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی شود

علائم بیماری ارثی کانال قلبی یا اختلال در کانال های یونی قلب

در برخی از افراد مبتلا به این بیماری هیچ علامتی دیده نمی شود؛ اما بسیاری از افراد مبتلا به دلیل رخ دادن تاکی کاردی بطنی بیهشو می شوند. همچنین افراد مبتلا که دچار فیبریلاسیون بطنی هستند نیز در شرایط این بیماری در خطر ایست قلبی ناگهانی هستند.

همچنین علائم بیماری ارثی کانال قلبی ممکن است با ایجاد تب و یا درمان با برخی داروها، از جمله برخی از داروهای ضد آریتمی و برخی از داروهای ضد افسردگی نمایان شوند.

تشخیص بیماری ارثی کانال قلبی

راه کار تشخیص این بیماری گرفتن نوار قلب (اکوکاردیوگرافی) از بیمار است. البته گاهی اوقات تشخیص این اختلالات از روی نوار قلب ساده، دشوار است. جراکه علائم اختلالات ممکن است رد لحظه در نوار قلب بیمار شمخص نباشد. در این زمینه پزشک با کمک دارو یا فعالیت بدنی و یا تحرکی مصنوعی قلب، به یافتن اختلال ریتمیک قلب توسط نوار قلب، کمک می کند.

درمان بیماری ارثی کانال قلبی

مطرح ترین درمان این بیماری ایمپلنت قلبی دفیبریلاتور با نام لاتین cardioverter-defibrillator است.

ایمپلنت قلبی دفیبریلاتور (ICD)، یک دستگاه کوچک است که می تواند آریتمی را شناسایی کرده و با ارائه شوک الکتریکی آن را اصلاح کند. این روش شبیه به استفاده از یک ضربان ساز مصنوعی (در اصطلاح عامه باطری قلب) است.