بیماری ازگود اشلاتر ؛ نشانه ها، عوامل خطر، روش های تشخیص و درمان این بیماری

بیماری ازگود اشلاتر یکی از علل شایع درد زانو در کودکان و نوجوانان است. این بیماری به دلیل وجود التهابی که درست زیر زانو قرار دارد، ایجاد می شود. این ناحیه جایی است که در آن تاندون کاسه زانو به استخوان قلم پا (درشت نی) متصل می شود. این بیماری اغلب در طول دوره هایی که جهش رشد وجود دارد ایجاد می شود.

در طول دوره رشد نوجوانی، برخی از عضلات و تاندون های خاص به سرعت رشد می کنند و سرعت رشدشان مانند قبل ثابت نیست. با فعالیت بدنی، تفاوت در اندازه و افزایش قدرت عضله چهارسر ران، فشار بیشتری روی صفحه رشد که در نزدیکی بالای استخوان قلم پا وجود دارد ایجاد می شود. صفحه رشد ضعیف تر است و در معرض آسیب بیشتری نسبت به سایر نقاط استخوان است. در نتیجه، در طول تنش فیزیکی، این بخش بیش از حد تحریک می شود. تحریک می تواند منجر به ایجاد توده دردناک زیر زانو شود. این توده نشانه اصلی بیماری ازگود اشلاتر است.

بیماری ازگود اشلاتر معمولا در نوجوانی و در ابتدای رشد اسپورها تشخیص داده می شود. جهش رشد معمولا بین سن ۸ تا ۱۳ سالگی برای دختران شروع می شود. این دوره برای پسران بین ۱۰ تا ۱۵ سالگی است. ورزشکاران نوجوان که ورزش هایی را که شامل پریدن و دویدن هستند انجام می دهند، بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

در بیشتر موارد، بیماری ازگود اشلاتر را می توان با اقدامات ساده مانند استراحت و بدون دارو درمان کرد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با نشانه ها، عوامل خطر، روش های تشخیص و درمان بیماری ازگود اشلاتر آشنا شوید.

علائم بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • درد زانو یا پا
  • تورم، حساسیت به لمس، و یا افزایش دمای زیر زانو و بالای درشت نی
  • دردی که با ورزش یا فعالیت های پرخطر مانند دویدن تشدید می شود
  • لنگش پس از فعالیت بدنی

شدت این علائم اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد در طول فعالیت های خاص فقط درد خفیفی را تجربه می کنند. بعضی دیگر درد دائمی و ناتوان کننده را تجربه می کنند که انجام فعالیت بدنی را برای آن ها دشوار می کند. این ناراحتی می تواند از چند هفته تا چند سال طول بکشد. علائم معمولا هنگامی که جهش رشد در نوجوانان به پایان می رسد، از بین می روند.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارد؟

بیماری ازگود اشلاتر بیشتر در کودکانی که ورزش می کنند شایع است. ورزش هایی مانند موارد زیر که در آن ها فعالیت هایی مانند دویدن، پریدن یا چرخش وجود دارد، شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

  • بسکتبال
  • والیبال
  • فوتبال
  • دو استقامت
  • ژیمناستیک
  • رقص روی یخ

بیماری ازگود اشلاتر بر روی پسرها بیشتر از دخترها تاثیر می گذارد. سنی که این بیماری رخ می دهد می تواند متفاوت باشد، زیرا دختران قبل از پسران بلوغ را تجربه می کنند. این بیماری  در دختران معمولا بین ۱۱ تا ۱۲ سالگی و در پسران بین ۱۳ تا ۱۴ سالگی خود را نشان می دهد.

عوامل خطر اصلی این بیماری عبارتند از:

سن: بیماری ازگود اشلاتر در دوران بلوغ رشد می کند. محدوده سنی شروع این بیماری از نظر جنسی متفاوت است، زیرا همان طور که گفته شد دختران قبل از پسران به بلوغ می رسند.

جنسیت: بیماری ازگود اشلاتر در پسران رایج است. اما این شکاف جنسیتی در حال کاهش است. زیرا دختران در دهه ها اخیر بیشتر درگیر ورزش شده اند.

ورزش ها: این بیماری اغلب بر اثر انجام ورزش هایی که شامل دویدن، پریدن و تغییر سریع جهت بدن هستند، اتفاق می افتد.

انعطاف پذیری: انسداد در عضلات چهار سر ران می تواند کشش تاندون کشکک زانو را در صفحه رشد که در بالای استخوان قلم پا وجود دارد، افزایش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در شرایط زیر حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • در صورتی که درد زانو در توانایی فرزند شما برای انجام فعالیت های روزانه تداخل ایجاد کرد.
  • در صورتی که زانو متورم و قرمز شد.
  • در صورتی که درد زانو با تب، قفل شدن یا عدم ثبات مفصل زانو همراه بود.

بیماری ازگود اشلاتر چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ابتدا معاینه فیزیکی انجام می دهد و زانوی کودک را برای دیدن تورم، درد و قرمزی بررسی می کند. این معاینه معمولا به پزشک اطلاعات کافی برای تشخیص این بیماری را می دهد. در بعضی موارد، ممکن است پزشک عکسبرداری اشعه ایکس را  از استخوان تجویز کند تا بتواند دیگر علل بالقوه درد زانو را رد کند.

بیماری ازگود اشلاتر چگونه درمان می شود؟

این بیماری معمولا به محض تمام شدن دوره جهش رشد خود به خود درمان می شود. تا آن زمان، درمان های متداول بر روی کاهش علائم بیماری، مانند درد زانو و تورم متمرکز شده اند. درمان معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • استراحت کنید. زمان محدودی را به انجام فعالیت هایی که شرایط را تشدید می کند، مانند زانو زدن، پریدن و دویدن اختصاص دهید.
  • بر روی منطقه آسیب دیده یخ بگذارید. این کار می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • عضلات پا را با حرکات کششی تقویت کنید. کشش عضلات جلوی ران در کنترل این بیماری بسیار مهم است.
  • از محافظ زانو استفاده کنید. هنگامی که فرزندتان ورزش می کند، از محافظ زانو برای او استفاده کنید تا احتمال آسیب کاهش پیدا کند.
  • اطراف زانو کودک را ببندید. بستن کشکک زانو کودک موجب می شود که نیروی بیش از حدی روی استخوان قلم پا وارد نشود.
  • فرزندتان را تشویق کنید که فعالیت هایی که نیازی به پریدن یا دویدن ندارند، مانند دوچرخه سواری یا شنا کردن را انجام دهند تا علائمشان ناپدید شود.
  • داروهای ضد درد مانند بیوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید.
  • فیزیوتراپی نیز می تواند به کاهش درد کمک کند.

بعضی از کودکان مبتلا ممکن است قادر به شرکت در فعالیت های کم اثر مانند شنا کردن یا دوچرخه سواری باشند، زیرا با انجام این اقدامات بهبود می یابند. برخی ممکن است نیاز داشته باشند که تا چند ماه مشارکت در ورزش های خاص را متوقف کنند. با دکتر فرزند خود در مورد فعالیت های مناسب با وضعیت او صحبت کنید و در صورت ضرورت لیست کاملی از فعالیت هایی که نباید انجام دهد را تهیه کنید.

عوارض احتمالی بیماری ازگود اشلاتر چیست؟

بیماری ازگود اشلاتر معمولا عوارض طولانی مدت ایجاد نمی کند. در موارد نادر، کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است درد مزمن یا تورم مداوم داشته باشند. با این حال، مصرف داروهای ضد درد و استفاده از یخ درمانی روی منطقه آسیب دیده معمولا می تواند این ناراحتی را کاهش دهد. بعضی از کودکان ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند. اگر استخوان ها و تاندون های موجود در زانو بعد از طی شدن دوره بیماری بهبود پیدا نکنند، نیاز به این عمل تشدید می شود.

اگرچه بیماری ازگود اشلاتر معمولا یک بیماری جزئی است، اما تشخیص درست و درمان می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند. اگر فرزند شما علائم بیماری را تجربه می کند، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حتما او را نزد پزشک ببرید.
  • اگر پزشک تشخیص داده است که کودکتان مبتلا به بیماری ازگود اشلاتر است، حتما طول دوره درمان را کامل کنید.
  • پیگیری های لازم را طبق دستور پزشک انجام دهید و اگر علائم در بدن کودک به مدت طولانی ادامه داشت، مجددا به پزشک اطلاع دهید.