بیماری انسدادی مزمن ریوی COPD

COPD مخفف بیماری انسدادی مزمن ریوی است. COPD یک بیماری ریوی است که با ایجاد موانع در راه های هوایی ریه، منجر به مشکلات تنفسی می شود. اگر چه COPD یک بیماری پیشرونده است، اما تشخیص زودرس و درمان ممکن است روند پیشرفت آن را کند کند. انسدادی مزمن ریوی ممکن است توسط برونشیت مزمن یا آمفیزم پیچیده ایجاد شوند. برخی بیماران علائم هر دو بیماری را دارند. در واقع این دو بیماری علائم ظاهری بیماری انسدادی مزمن ریوی هستند.

علائم اولیه بیماری انسدادی مزمن ریوی

تنگی نفس علامت اولیه COPD است. این تنگی نفس با فعالیت های روزانه بیشتر می شود. تنگی نفس در این شرایط به علت مسدود شدن راه های هوایی و آسیب دیدن و یا نابودی آلوئول، که در آن اکسیژن جذب و دی اکسید کربن منتشر می شود، رخ می دهد. دیگر نشانه ها شامل خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و سرفه مزمن است. فرد مبتلا ممکن است به راحتی دچار سرماخوردگی و عفونت های مکرر آنفولانزا شده و مخاط بدن او بیش از حد خلط داشته باشد.

بیماری انسدادی مزمن ریوی COPD
بیماری انسدادی مزمن ریوی COPD

علائم پیشرفته بیماری انسدادی مزمن ریوی

در صورتی که بیماری انسدادی مزمن ریوی تشدید شده و به اصلاح کهنه باشد می تواند منجر به علائم زیر شود:

  • از دست دادن عضلات و کاهش استقامت بدن
  • سردرد صبح
  • آبی یا خاکستری شدن زیر ناخن ها به علت کاهش سطح اکسیژن در خون
  • کاهش وزن

برونشیت مزمن در بیماران مبتلا به COPD

بسیاری از بیماران مبتلا به COPD، برونشیت مزمن (سرفه های مزمن و التهاب راه های هوایی، تولید بیش از حد مخاط که اغلب همراه با عفونت های ویروسی یا باکتریایی است) را نیز تجربه می کنند. به دلیل آن که سیگار کشیدن علت اصلی برونشیت مزمن است، به احتمال زیاد سرفه های سیگاری نشانه ای از بیماری انسدادی مزمن ریوی است.