بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد

همه ما به طور مداوم در مورد اثرات منفی نوشابه های گازدار بر روی سلامت بدن اطلاعاتی را می شنویم. قند زیاد، گاز، کافئین بیش از حد و حتی وجود برخی از نگهدارنده ها در آن ها باعث می شود که نوشیدنی مناسبی برای همه افراد نباشد. اما واقعیت این است که صدها میلیون نفر از این نه میلیارد جمعیت جهان، نوشابه های گازدار را به صورت روزانه مصرف می کنند. ادعاهایی که علیه نوشابه های گازدار توسط سازمان های بهداشتی ارائه شده است حقیقت دارد. اما مشکل بزرگتر برای افرادی است که شرایط خاص پزشکی دارند. نوشیدن نوشابه می تواند نشانه های برخی از بیماری ها را بدتر کند، مانع از درمان شود و حتی به عوارض منجر شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بیماری هایی که نوشابه روی آن ها تاثیر منفی دارد اشاره می کنیم.

بیماری هایی که نوشابه بر روی آن ها تاثیر منفی دارد

دیابت

بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد
بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد

بیماران دیابتی باید در مورد مصرف نوشابه های قند دار مراقب باشند زیرا بدنشان نمی تواند سطح قند خون خود را به درستی تنظیم کند. نوشابه های معمولی حاوی شکر زیادی هستند و این موضوع می تواند باعث افزایش سریع قند خون در مدت کوتاهی شود. بسته به مقدار نوشابه مصرف شده و نحوه مدیریت دیابت، نوشیدن بیش از حد نوشابه، ممکن است منجر به عوارض جدی شود.

این عوارض همیشه آشکار و یا لحظه ای نیست. اما حتی مصرف مقدار کمی از آن، در دراز مدت و به مرور زمان اثرات مضری بر روی بدن افراد دیابتی دارد. افزایش سطح گلوکز خون به مدت طولانی باعث آسیب دیدن بافت های مختلف سراسر بدن می شود و عوارض طولانی مدت دیابت مانند مشکلات کلیوی، چشمی و عصبی را دامن می زند.

مشکلات قلبی

برخی از مواد موجود در نوشابه می توانند برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی مشکل ساز باشند. این ارتباط تا حد زیادی به نوع بیماری قلبی و مقدار نوشابه مصرف شده در طی یک دوره زمانی خاص بستگی دارد. بیماری های قلبی که همراه با آریتمی هستند، بیماری عروق کرونر، آنژین صدری، نارسایی قلبی یا کایومیوپاتی، از جمله بیماری هایی هستند که نوشابه برایشان ضرر دارد.

نوشابه هایی که حاوی کافئین زیاد هستند، بیشتر برای قلب مشکل ایجاد می کنند. کافئین یک ماده محرک است که می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و در نتیجه قلب را تحت فشار قرار دهد. علاوه بر این اثر دیورتیک کافئین به این معنی است که حجم خون، با کاهش آب بدن و دفع آن از طریق ادرار تغییر می کند. این تغییر می تواند بر روی عملکرد قلب تاثیر بگذارد.

چربی خون بالا

بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد
بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد

همه ما وقتی که به کلسترول بالا فکر می کنیم، یاد مصرف چربی های اشباع می افتیم. این در حالی است که ۸۰ درصد از کلسترول موجود در بدن، توسط خود بدن تولید می شود. از طرفی کلسترول تنها چربی نیست که می تواند برای بدن خطرناک باشد. تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی است که افزایش طولانی مدت آن پیامدهای جدی برای بدن دارد.

نوشابه حاوی قند و کربوهیدرات است. بدن کربوهیدرات های اضافی را ذخیره می کند و می تواند آن را به شکل های دیگر مانند چربی تبدیل کند. منظور از چربی موجود در بدن فقط چربی نیست که در به صورت چاقی در بدن ظاهر می شود بلکه چربی های ناشناخته ای که در جریان خون وجود دارند و به دیواره های رگ های خونی می چسبند و به تدریج اکسیژن رسانی را به قسمت های مختلف بدن محدود می کنند نیز جزء چربی های بدن محسوب می شوند. اگر از هیپرلیپیدمی رنج می برید، باید همان قدر که از مصرف غذاهای چرب اجتناب می کنید، از مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه نیز اجتناب کنید.

رفلکس اسید

سوزش سر دل یک علامت رایج است که همه ما گاهی آن را تجربه می کنیم. این عارضه نتیجه بالا آمدن اسید از معده و ورود آن به مری است. بعضی از گازهای موجود در نوشابه با داشتن pH حدودا ۳، اسیدی هستند. اما این اسید نوشابه نیست که موجب بیماری ریفلاکس معده (GERD) می شود.

کافئین ترشح اسید معده را افزایش می دهد و دی اکسید کربن در نوشابه نیز فشار داخل شکم را افزایش می دهد. ترکیبی از این اثرات به معنی افزایش اسید معده است و می تواند آن را از اسفنکتر مری عبور داده و موجب ریفلاکس شود. نکته جالب توجه این است که عضله صاف موجود در اسفنکتر مری به دی اکسید کربن حساس است. از این رو بیماران مبتلا به GERD ممکن است با مصرف نوشابه شاهد بدتر شدن علائم خود بوده و نیاز به محدود کردن مصرف نوشابه های گازدار داشته باشند.

گاستریت

بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد
بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد

دیوار معده به اندازه کافی ضخیم و انعطاف پذیر است که بتواند اثرات اسید معده را تحمل کند. اما زمانی که این دیواره ملتهب می شود بخش اعظمی از توانایی های خود را از دست می دهد. التهاب دیواره معده که به عنوان گاستریت شناخته می شود و زخم باز در معده با مصرف نوشابه تشدید می شوند. اغلب التهاب و زخ به بخش اول روده کوچک (دوازدهه) نیز گسترش می یابد. در آن صورت به آن بیماری زخم گوارشی (PUD) گفته می شود.

استفاده طولانی مدت از NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) و حضور باکتری های H.pylori بعضی از عوامل کمک کننده به این این بیماری ها هستند. مانند اتفاقی که در ریفلاکس رخ می دهد، کافئین موجود در نوشابه، ترشح اسید معده را افزایش می دهد. افزایش فشار داخلی معده ناشی از ورود دی اکسید کربن و تاثیر آن بر عضلات اسفنکتر می تواند باعث ورود مواد اسیدی به دوازدهه شود. در نهایت این عارضه می تواند گاستریت و بیماری زخم معده را بدتر کند.

آلرژی

اغلب افراد تصور می کنند که نوشابه ماده غذایی آلرژی زایی نیست. اما احتمال دارد که بدن به نگهدارنده ها، رنگ ها یا سایر مواد افزودنی در این نوشیدنی واکنش نشان دهد. آلرژی پاسخ غیرعادی سیستم ایمنی بدن به یک ماده بی ضرر  است. این مواد می تواند مصرف شود (غذا و نوشیدنی) و یا استنشاق شود. آلرژن های خوراکی بیشتر برای کودکان مشکل ساز هستند. اما برای برخی از بزرگسالان نیز ممکن است مشکل ایجاد کنند.

اگر می دانید که به یک ماده خاص حساس هستید، کلید مدیریت حساسیت هایتان این است که از آن ماده خاص (آلرژن) دور بمانید. واکنش های آلرژیک انواع مختلفی دارند و علائم آن ها می توانند از آبریزش بینی گرفته تا سفت شدن مسیرهای تنفسی متغییر باشند. نوشابه حاوی مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند پس از مدت کوتاهی در بدن واکنش ایجاد کند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

آشنایی با مواد سمی نوشابه که سلامتی شما را به خطر می اندازند

آیا مصرف نوشابه گازدار علت ایجاد سنگ کلیه است؟

با ترک نوشابه چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟

[/quote]

اسهال

نوشابه می تواند اسهال شما را بدتر کند. غلظت مواد محلول در نوشابه ممکن است در واقع آب را از بدن به روده ها برده و دفع کند. افزایش میزان آب موجود در روده باعث می شود که مدفوع آبکی تر شود. به همین دلیل بهتر است برای جایگزینی الکترولیت ها و آب از دست رفته بدن از طریق اسهال از محلول آبرسانی خوراکی استفاده کنید که فقط دارای غلظت مناسبی از الکترولیت ها و آب برای جلوگیری از این اثرات هستند.

چاقی

بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد
بیماری هایی که نوشابه برای آنها ضرر دارد

مقدار کالری موجود در نوشابه موجب می شود که اپیدمی چاقی رشد کند. مشکل این است که بسیاری از افراد معتقدند که مصرف نوشابه های بدون قند برای بدن ضرری ندارد.

با این حال، مطالعات نشان داده اند که شیرین کننده های مصنوعی در نوشابه های رژیمی ممکن است به همان اندازه چاقی برای بدن مضر باشند. هنگامی که این مواد به بدن موش ها تزریق شد، اشتها آن ها افزایش پیدا کرد. همان اثر ممکن است در انسان نیز اتفاق بیافتد. این بدین معنی است که باید برای جلوگیری از چاقی به طور کلی از مصرف نوشابه، چه معمولی و چه رژیمی آن بپرهیزید. نکته آخز این است که اگر در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، نباید از نوشابه به صورت منظم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

منابع:

  1. ۸Medical Conditions Where Sodas Should Be Avoided
  2. Effects of Soft Drink Consumption on Nutrition and Health: A Systematic Review and Meta-Analysis