بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی محافظت نشده

بیماری های منتقله از راه جنسی (STD ها) یا همان بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی محافظت نشده می تواند فرزند متولد نشده، قدرت باروری و حتی زندگی شما را تهدید کنند. شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی محافظت نشده را با استفاده از کاندوم یا محافظ دندان در طول رابطه جنسی کاهش دهید.

کاندوم یک لایه پلاستیکی است که روی آلت تناسلی مردان در طول نزدیکی یا رابطه جنسی مقعدی کشیده می شود. محافظ دندان نیز یک پوشش لاتکسی نازک است که می تواند برای ایجاد یک مانع در طول رابطه جنسی دهانی توسط زنان استفاده شود. اگر مشکوک به STD هستید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور خلاصه در مورد علائم و درمان بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی محافظت نشده صحبت می کنیم.

بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی

ویروس نقص ایمنی بدن

ویروس نقص ایمنی بدن یا HIV می تواند از طریق تماس با اسپرم، ترشحات واژینال، مایعات رکتال یا خون در طول رابطه جنسی گسترش یابد. این عفونت منجر به سندرم کمبود ایمنی یا ایدز می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرده است که بسیاری از افراد مبتلا به HIV بدون علائم هستند و نمی توانند از بیماری خود  آگاه شوند. هیچ درمانی برای HIV و ایدز وجود ندارد. اما داروها می توانند به مدیریت بیماری و شانس داشتن زندگی طولانی تر کمک کنند. حتی در زمان مصرف دارو نیز، افراد مبتلا به HIV می توانند عفونت را به دیگران انتقال دهند.

ویروس پاپیلومای انسانی

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) می گویند تقریبا هر شخصی که از نظر جنسی فعال است در نهایت در معرض یک یا چند نوع از ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV قرار دارد. بعضی از آن ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. در حالی که برخی نیز می توانند منجر به سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد، آلت تناسلی، لوزه ها و پشت گلو شوند. واکسن HPV در دسترس است و برای جوانان قبل از این که آن ها به طور فعال رابطه جنسی داشته باشند، و همچنین برای افرادی که در سن ۲۰ سالگی واکسن را تزریق نکرده اند توصیه می شود. اکثر موارد HPV بدون تبدیل شدن به زگیل یا سرطان درمان می شوند. اما هیچ راهی برای اندازه گیری این خوش شانسی وجود ندارد.

سفلیس و سوزاک

سیفلیس و سوزاک از عفونت های باکتریایی هستند. در دستورالعمل Merck اعلام شده است که اولین علامت سیفلیس، یک یا چند زخم بدون درد در محل تلقیح، ۳ تا ۴ هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری است. زخم هایی که بدون توجه و درمان رها می شوند می توانند به عفونت در سراسر بدن منتهی شده و سال ها در بدن باقی بمانند. سوزاک نیز می تواند باعث تخریب واژن یا آلت تناسلی، درد با ادرار و درد بیضه در مردان شود. اما تا ۲۰ درصد از زنان هیچ علامتی ندارند. در صورت عدم درمان، عفونت جدی شده و ناباروری رخ می دهد. سوزاک و سیفلیس با آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند.

کلامیدیا

طبق آمارهای رسمی، عفونت باکتریایی کلامیدیا، جزء شایعترین نوع بیماری های ایجاد شده در رابطه جنسی در ایالات متحده است. علائم آن نیز شامل ادرار دردناک، خونریزی پس از مقاربت و ترشح است. با این حال، اکثر افراد علائم ندارند. کلامیدیا با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اما اگر درمان نشود، می تواند موجب نازایی شود.

تبخال

تبخال تناسلی و دهانی جزء بیماری های ویروسی محسوب می شوند. برای این بیماری ها واکسن وجود ندارد و غیر قابل درمان هستند. گرچه داروهایی وجود دارند که می توانند تعداد و شدت شیوع آن ها را کاهش دهند. متخصصان کالج The American College of Obstetricians and Gynecologists می گویند شیوع تبخال با ایجاد یک یا چند زخم دردناک در محل عفونت اولیه ظاهر می شود. در طول رابطه جنسی دهانی، تبخال دهان می تواند به ناحیه تناسلی گسترش یابد و یا بالعکس. این بیماری حتی زمانی که هیچ زخمی قابل مشاهده وجود ندارد می تواند منتقل شود. انتقال مادر به نوزاد در زمان زایمان نیز راه دیگری برای شیوع تبخال است.

تریکوموناسیس

تریکوموناسیس به وسیله یک انگل تک سلولی ایجاد می شود. علائم آن نیز شامل ترشح غلیظ زرد، سبز یا خاکستری در زنان است که بوی ماهی می دهد. خارش، تورم و ادرار دردناک نیز وجود دارد. با این حال، اکثر مردان و تا ۴۴ درصد زنان مبتلا هیچ علامتی ندارند. تریکوموناسیس با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. اما در زمان ابتدای یکی از زوجین، در بیشتر موارد هر دو زوج باید تحت درمان قرار بگیرند.