بیماری های قلبی در بارداری و نکات مهم پیرامون آن

درست است که بارداری، قلب و سیستم گردش خون را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بسیاری از زنان که دارای بیماری های قلبی هستند، نوزادان سالمی را به دنیا می آورند. اگر می خواهید در مورد خطرات و چگونگی  پیشگیری از عوارض بیماری های قلبی در بارداری اطلاع کسب کنید باید تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید.

بیماری های قلبی در بارداری

اگر بیماری قلبی دارید، در طول حاملگی به مراقبت ویژه ای نیاز خواهید داشت. در این مطلب به نکاتی که شما باید درباره بیماری های قلبی در بارداری بدانید، اشاره خواهیم کرد.

بارداری قلب و سیستم گردش خون را تحت تأثیر قرار می دهد. در طول بارداری، میزان خون بدن شما ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد تا کودکتان بتواند به درستی رشد کند. در نتیجه افزایش جریان خون، قلب شما هر دقیقه میزان بیشتری خون را دریافت می کند و به این ترتیب ضربان قلب شما نسبت به قبل از بارداری افزایش می یابد.

درد زایمان و خود زایمان نیز به حجم کار قلب شما اضافه می کند. در طول زایمان به خصوص زمانی که به عضلات فشار وارد می کنید تغییرات ناگهانی در جریان و فشار خون ایجاد می شود. قلب شما برای بازگشت از استرس های وارده شده در حین زایمان به چندین هفته زمان نیاز دارد. در واقع در این مدت قلب به سطوحی که قبل از بارداری در آن بوده است باز خواهد گشت.

انواع بیماری های قلبی در بارداری

خطرات بیماری های قلبی در بارداری به طبیعت و شدت بیماری قلبی بستگی دارد. به عنوان مثال:

مشکلات موجود در ریتم قلب

اختلالات جزئی در ریتم قلب در حاملگی شایع است. بنابراین معمولا جای نگرانی ندارد. اگر برای درمان آریتمی نیاز به درمان دارید، به احتمال زیاد پزشک به شما دارو می دهد. در واقع درمان آریتمی در بارداری دقیقا مانند درمان آن بدون وجود حاملگی است.

مشکلات دریچه قلب

کار گذاشتن دریچه های مصنوعی در قلب یا حضور زخم یا ناهنجاری در این دریچه ها می تواند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهد. اگر دریچه های قلب به درستی کار نکنند، ممکن است دچار عدم تحمل جریان خون افزایش یافته در حین بارداری شوید.

علاوه بر این، دریچه های مصنوعی یا غیر طبیعی خطر عفونتی بالقوه خطرناک در پوشش قلب (اندوکاردیت) و دریچه های قلب را به همراه دارند. ضمن این که مصرف داروهای رقیق کننده خون در زمان کار گذاشتن دریچه های مکانیکی و مصنوعی قلب، پتانسیل لخته شدن خون (ترومبوز) را به همراه دارد. ضمن این که مصرف رقیق کننده های خون در حین بارداری می تواند روی جنین نیز تاثیر بگذارد.

نارسایی احتقانی قلب

نارسایی قلب با افزایش حجم خون در بارداری، می تواند به مرور بدتر شود.

نقص مادرزادی قلب

اگر شما با مشکل قلبی متولد شده باشید، نوزاد شما دارای خطر بیشتر برای ابتلا به انواع نقایص قلبی است. ضمن این مشکلات مادرزادی بدن شما را در معرض خطر مشکلات قلبی در دوران بارداری و زایمان زودرس قرار می دهد.

برخی از بیماری های قلبی، به ویژه محدود شدن دریچه میترال یا دریچه آئورت، می توانند خطرات کشنده ای را برای مادر یا نوزاد ایجاد کند. بسته به شرایط، برخی از بیماری های قلبی قبل از این که حتی شما تصور کنید، نیاز به درمان های جدی مانند عمل جراحی قلب بار دارند.

بارداری برای خانم هایی که سندرم آیزن منگر یا فشار خون بالا دارند که بر روی شریان ها در ریه ها و سمت راست قلب (فشار خون ریوی) تأثیر می گذارد توصیه نمی شود.

چند نکته در مورد داروهای مصرفی برای بیماری های قلبی در بارداری

داروهایی که در دوران بارداری مصرف می کنید نیز ممکن است بر کودک شما تأثیر بگذارد. با این حال اغلب مزایا این داروها از خطر آن برای جنین بیشتر است. اگر به دارو برای کنترل بیماری قلبی خود نیاز دارید، تنها پزشک می تواند بهترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز کند.

مصرف دارو باید دقیقا همانطور که تجویز شده است باشد. مصرف دارو را خود سر متوقف نکنید و یا دوز آن را تغییر ندهید.

اگر بیماری قلبی دارید، قبل از این که اقدام به بارداری کنید حتما با متخصص زنان و زایمان و متخصص قلب و عروق مشورت کنید. اگر مشکل قلبیتان جدی و شدید باشد به احتمال زیاد متخصص زنان و زایمان حاملگی بسیار پر خطر را برایتان در نظر می گیرد.

اگر تحت نظر تیم پزشکی باشید، آن ها به شما خواهند گفت که چطور بیماری قلبی خود را کنترل کنید و چه تغییرات درمانی را  قبل از اینکه باردار شوید انجام دهید.

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری های قلبی در بارداری مضر هستند و نباید از آن ها استفاده شود. بسته به شرایط، پزشک ممکن است دوز داروی که در حال حاضر مصرف می کنید را برای بارداری تغییر دهد یا دارو را جایگزین کند.

بررسی های لازم در حین حاملگی

بیماری های قلبی در بارداری
بیماری های قلبی در بارداری

شما در طول حاملگی نیاز به معاینه مکرر توسط متخصص زنان و زایمان و متخصص قلب دارید. احتمال دارد وزن و فشار خون شما در هر معاینه بررسی شود و حتی ممکن است در هر ویزیت به آزمایش های خون و ادرار نیاز داشته باشید.

این که چقدر در طول دوره حاملگی باید به متخصص قلب مراجعه کنید به شدت بیماری قلبی شما بستگی دارد. ضمن این که پزشک می تواند از آزمایش های خاصی برای ارزیابی عملکرد قلب شما استفاده کند. این آزمایشات عبارتند از:

  • اکوکاردیوگرام: این آزمایش یک نوع سونوگرافی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از قلب و ساختارهای موجود در قلب شما استفاده می کند.
  • الکتروکاردیوگرام: این تست فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.

نظارت بر روی رشد جنین

به غیر بررسی های معمول، پزشک بر روی رشد کودک شما در طول حاملگی نظارت خواهد کرد. سونوگرافی معمولی می تواند برای ردیابی رشد جنین مورد استفاده قرار گیرد و از سونوگرافی تخصصی برای تشخیص اختلالات قلبی جنین استفاده شود. نوزاد شما ممکن است حتی پس از زایمان نیز نیاز به نظارت داشته باشد.

مراقبت خوب از خودتان بهترین راه برای مراقبت از کودک است. بنابراین به افراد مبتلا به بیماری های قلبی در بارداری توصیه می شود نکات زیر را رعایت کنند:

  • قرار ملاقات های قبل از زایمان را فراموش نکنید. مراقبت های قبل از بارداری را به طور منظم در طول حاملگی انجام دهید.
  • داروها را دقیقا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. تنها متخصص است که می تواند تعیین کند که بهترین دارو در مناسب ترین دوز برای شما چیست.
  • زیاد استراحت کنید. اگر می توانید از فعالیت های شدید جسمی اجتناب کنید و روزها چرت بزنید.
  • بر روی افزایش وزنتان نظارت کنید. افزایش وزن مناسب در بارداری، رشد و توسعه کودک شما را تقویت می کند. اما اضافه وزن بیش از حد باعث ایجاد اضطراب بر روی قلب شما می شود.
  • اضطراب خود را کنترل کنید و از پیشرفت آن در طول دوران بارداری جلوگیری به عمل آورید. دانستن آنچه باعث اضطراب شما می شود در تعیین نحوه پیشگیری موثر است.
  • از مصرف سیگار، الکل، کافئین و مواد مخدر در طول دوران حاملگی به شدت بپرهیزید.

علائم خطرناک

در ضمن توصیه می شود هر گونه علائم و نشانه، از جمله موارد زیر را به متخصص خود گزارش دهید:

  • تنفس دشوار
  • تنگی نفس با فعالیت و یا در حین استراحت
  • تپش قلب، تند شدن ضربان قلب یا نبض نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • سرفه خونی یا سرفه در شب

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

بارداری و بیماری های قلبی ؛ هر آنچه که باید در مورد آن ها بدانید

ناهنجاری ها، بیماری ها و مشکلات مرتبط با بارداری

[/quote]

مرکز زایمان

در صورتی که بیماری قلبی شدید داشته باشید معمولا توصیه می شود که جنین در یک مرکز مجهز به نگهداری از بارداری های پر خطر به دنیا بیاید. در این مرکز اگر نگران خاصی در مورد قلب یا گردش خون شما وجود داشته باشد یا نیاز به متخصصان خاصی در هنگام زایمان داشته باشید، امکانات کامل مهیا می باشد.

در این مراکز به موارد زیر توجه می شود:

  • تجهیزات تخصصی برای نظارت بر روی بدن شما در طول زایمان استفاده می شود. زیرا ضربان و ریتم قلبتان نیاز به نظارت در سراسر مدت زایمان داشته باشد.
  • انقباضات و ضربان قلب کودک نیز به طور مداوم کنترل می شود.
  • از شما خواسته می شود به جای دراز کشیدن به پشت، روی پهلو بخوابید و یکی از زانوهای خود را به سمت سینه بکشید.
  • برای کاهش استرس ناشی از درد، پزشک ممکن است توصیه کند که از تزریق دارو به ستون فقرات (اپیدورال) یا تزریق به ستون فقرات (بلوک ستون فقرات) استفاده شود.
  • اگر زایمان واژینال داشته باشید معمولا کودک با استفاده از فورسپس یا خارج کردن خلاء به دنیا می آید.
  • اگر شما در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت هستید، ممکن است قبل و بعد از زایمان، نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • اگر به دلیل شرایط قلبتان نتوانید زایمان طبیعی انجام دهید، پزشک سزارین را به شما پیشنهاد خواهد کرد. در این حالت نیز به منظور مراقبت از عملکرد قلب در هنگام زایمان، احتیاط های خاصی صورت می گیرد.
  • اگر در طول بارداری فرم های خاصی از بیماری قلبی شدید را داشته باشید، پزشک  ممکن است القاء زایمان در شرایط کنترل شده را توصیه کند.

برای اکثر زنان مبتلا به بیماری های قلبی، حتی کسانی که دارو مصرف می کنند، شیردهی توصیه می شود. اما اگر مشکل قلبی مادرزادی دارید که خطر ابتلا به اندوکاردیت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، پزشک احتمالا در مورد خطر ابتلا به ماستیت در هنگام شیردهی با شما صحبت خواهد کرد. این عفونت در بین زنان شیرده نسبتا شایع است و اکثر پزشکان معتقدند که با شیردهی کودک، عفونت بهبود پیدا می کند.

منابع:

Heart conditions and pregnancy