دیابتی که بدون کنترل رها شده است می تواند بر روی قسمت های مختلفی از بدن از جمله پوست تاثیر بگذارد. در واقع، کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند که افراد دیابتی مراقبت از پوست خود را به خوبی انجام دهند، زیرا دیابت می تواند منجر به ایجاد بیماری های پوستی شود. جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی مرتبط با دیابت نیز نیاز به بررسی سطح قند خون (گلوکز) دارد.

مشکلات پوستی در این حالت ناشی از افزایش سطح قند خون، کاهش حساسیت اعصاب و گردش خون ضعیف است. همچنین کاهش بیش از حد مایعات بدن به علت افزایش سطح قند خون نیز می تواند پوست را خشک کرده و منجر به خارش شود.

افرادی که مبتلا به دیابت هستند مستعد ابتلا به عفونت های پوستی (باکتریایی و قارچی) نیز بوده و می توانند در هر ناحیه ای از بدن، از جمله بین انگشتان پا، در اطراف یک یا چند ناخن و در پوست سر این عفونت ها را تجربه کنند.

اگر مشکلات پوستی به موقع درمان نشود، حتی مشکلات جزئی، ممکن است منجر به عوارض جدی شود. زیرا دیابت باعث کاهش روند بهبودی زخم ها می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که به بیماری های پوستی مرتبط با دیابت توجه کنید. تشخیص به موقع به معنی درمان بهتر و عوارض کمتر است.

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

Acanthosis Nigricians

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

این مشکل پوستی با تیره شدن پوست ناحیه گردن و مخملی شدن این ناحیه مشخص می شود. در واقع، این بیماری یکی از اولین نشانه هایی است که ممکن است به علت مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد.

به غیر از پشت گردن، Acanthosis nigricans می تواند بر روی پوست زیر شکم و کشاله ران نیز تاثیر بگذارد. شایع ترین مکان ها برای ایجاد تیرگی این بیماری عبارتند از:

  • صورت
  • داخل ران ها
  • داخل آرنج
  • زانو
  • ناف

افرادی که مبتلا به دیابت بوده و چاق هستند با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مواجه می باشند. کاهش وزن بهترین راه برای کاهش این خطر است. همچنین افراد مبتلا به ناهنجاری های غدد درون ریز (غدد لنفاوی)، سرطان های داخلی (به ویژه سرطان معده) و بیماران انجام دهنده پیوند کلیه بیشتر ممکن است از این بیماری رنج ببرند.

Necrobiosis Lipoidica Diabeticorum

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

این بیماری یکی دیگر از بیماری های پوستی رایج در افراد مبتلا به دیابت است. این بیماری تغییراتی را در رگ های خونی ایجاد می کند و بسیار شبیه به درماتوپاتی دیابتی است. این بیماری به طور کلی بر قسمت های پایینی بدن تاثیر می گذارد و پوست را زرد و مومی می کند. با گذشت زمان، ضایعات یک مرز بنفش پیدا کرده و حتی می توانند باعث زخم شوند.

در موارد شدید، ضایعات می توانند زخم شده و دچار خارش و درد شوند. این بیماری، بسته به این که چقدر سطح قند خون خود را کنترل می کنید، ممکن است دوره های فعال و خفته داشته باشد.

اسکلروز دیجیتال

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۱ می شوند، می توانند از بیماری اسکلروز دیچیتال رنج ببرند. در این بیماری پوست پشت دست، ضخیم، تنگ و مومی می شود. همچنین، مفاصل انگشتان سفت شده و باعث کاهش تحرک می شوند.

همراه با تغییر پوست پشت دست، پوست روی انگشتان پا و پیشانی نیز می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. گاهی اوقات ضخیم شدن پوست به صورت، شانه ها و سینه گسترش می یابد. حفظ رطوبت پوست می تواند به جلوگیری از عوارض این بیماری کمک کند، اما کنترل قند خون تنها درمان این مشکل است.

Eruptive Xanthomatosis

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

دیابت کنترل نشده می تواند باعث ایجاد زانتونوماتوزیس فورانی شود که مشخصه های آن رشد پوست زرد و نخود مانند است. این ضایعات کوچک مرزی قرمزی داشته و باعث خارش بسیاری می شوند. این ضایعات معمولا در پشت دست، گره آرنج، پا، بازو و باسن مشاهده می شوند.

به غیر از دیابت، افراد دارای کلسترول بالا و تری گلیسیرید بسیار بالا (چربی خون) نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. اگر دچار دیابت هستید، بهتر است گلوکز خون خود را پایین بیاورید. زیرا این کار درمان اصلی برای Eruptive Xanthomatosis است. هنگامی که میزان قندتان کنترل می شود، برآمدگی های پوست در عرض چند هفته ناپدید می شوند.

بولوزیس دیابتی کوروم

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

این بیماری پوستی که به عنوان تاول دیابتی نیز شناخته می شود ممکن است در پشت انگشتان دست، انگشتان پا و بعضی اوقات روی پاها یا ساعد تاول هایی ایجاد کند. این بیماری ممکن است تاول های تکی یا گروهی بر روی پلک ها به وجود آورد. این تاول ها شبیه تاول های ناشی از سوختگی هستند. با این حال، درد زیادی ندارند.

افرادی که دچار دیابت شدید و نوروپاتی دیابتی هستند بیشتر از این مشکل رنج می برند. مانند دیگر بیماری های پوستی مرتبط با دیابت اگر این مشکل حل نشود، تاول های دیابتی می توانند عفونت ایجاد کنند. تحت کنترل نگه داشتن سطح قند خون تنها درمان تاول دیابتی است.

Diabetic Dermopathy

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

در این نوع بیماری پوستی، لکه هایی که باعث ایجاد تو رفتگی ناخوشایند در پوست می شوند، رخ می دهد. این بیماری نتیجه تغییر در رگ های خونی است که خون را به پوست می رسانند.

لکه ها معمولا بر روی ساق پا رشد می کنند، اما می توانند بر روی سینه ها، ران ها، نیم تنه بالایی یا سایر قسمت های بدن نیز رخ دهند. این لکه ها آسیبی به پوست نمی رسانند، اما به ندرت، می توانند خارش داشته باشند یا باعث احساس سوزش شوند.

لکه های ناشی از این بیماری به طور معمول هیچ نشانه ای ایجاد نمی کند، به طوری که اغلب افراد آن ها را با لکه های ناشی از افزایش سن اشتباه می گیرند. اما برخلاف لکه های ناشی از افزایش سن، معمولا پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه، لکه های Diabetic Dermopathy از بین می روند. با این حال، اگر قند خون خود را کنترل نکنید، لکه ها می توانند به طور نامحدود روی پوست باقی بمانند.

Disseminated Granuloma Annulare

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

این بیماری یک مشکل پوستی دیگر در افراد دیابتی است و باعث می شود لکه های برآمده و لبه دار یا حلقه ای روی پوست ایجاد شده و رنگ قرمز مایل به قهوه ای داشته باشند.  این لکه ها اغلب در انگشتان و بازو ها ایجاد می شوند و ممکن است خارش خفیفی ایجاد کنند. در برخی موارد، لکه ها ممکن است بر روی قفسه سینه و شکم نیز مشاهده شوند. آنها می توانند بر روی بدن به صورت تکی تکی یا به صورت دسته ای ظاهر شوند.

هنگامی که سطح قند خون تحت کنترل است، لکه ها معمولا بدون ایجاد زخم خود به خود از بین می روند. یک دارو استروئید موضعی، مانند هیدروکورتیزون، ممکن است به درمان این بیماری کمک کمک کند.

Scleredema Diabeticorum

بیماری های پوستی مرتبط با دیابت
بیماری های پوستی مرتبط با دیابت

اسکلرودرم دیابتی کوروم یک اختلال همبندی نادر است که در افراد مبتلا به دیابت به علت کنترل ضعیف بیماری اتفاق می افتد. این بیماری با ضخیم شدن پوست در قسمت فوقانی کمر و پشت گردن مشخص می شود. همچنین می تواند در صورت، گردن و نیم تنه نیز رخ دهد. سفت شدن پوست خود را با ایجاد پلاک های پوستی کمی قرمز یا قهوه ای نشان می دهد.

بیماری معمولا طی چند سال به آرامی پیشرفت می کند. با گذشت زمان، کاهش حساسیت در ناحیه آسیب دیده و کاهش حرکت گردن و شانه ها نیز رخ می دهد.

برای تشخیص درست این بیماری، پزشک معمولا بیوپسی پوست (نمونه برداری از پوست) را انجام می دهد.

نکات مهم مراقبت از پوست برای بیماران دیابتی

  • بهترین روش درمان برای بیشتر بیماری های مرتبط با دیابت، کنترل میزان قند خون از طریق رژیم غذایی مناسب و تغییرات لازم در شیوه زندگی است.
  • بعد از دوش گرفتن تمام بدن خود را به خصوص لای انگشتان دست و پا را با سشوار خشک کنید.
  • با لوسیون مرطوب کننده با کیفیت مناسب، پوست خود نرم و هیدراته کنید. بهتر است از کرم مرطوب کننده درست بعد از دوش گرفتن استفاده کنید تا کرم بتواند به داخل پوست نفوذ کند.
  • در طول روز مقدار زیادی آب مصرف کنید تا بدن هیدراته بماند و پوست مرطوب و سالم شود.
  • همیشه لباس زیر پنبه ای بپوشید تا به جریان هوا کمک کنید.
  • از جوراب و کفش های مناسب برای مراقبت از پوست پاها استفاده کنید.
  • رعایت رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات و دانه های بیشتر است برای کنترل قند خون مفید است.
  • هفته ای ۵ بار و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • سطح قند خون خود را به طور مرتب چک کنید.
  • از ابتلا به خشکی پوست جلوگیری کنید. خشکی پوست می تواند ضایعاتی را در بدن ایجاد کند و پوست را مستعد عفونت کند.
  • بلافاصله بریدگی ها و کبودی های پوست را درمان کنید. مهم نیست که چقدر کوچک هستند.
  • از دوش گرفتن با آب داغ که پوست را خشک می کند اجتناب کنید.
  • از پودر بچه برای خشک نگه داشتن پوست استفاده کنید.
  • به طور منظم پوست خود را به طور کامل بررسی کنید. اگر متوجه نشانه های غیر معمول شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.