بیماری پنجم در بارداری و تاثیر آن بر روی جنین

بیماری پنجم یک بیماری شایع در دوران کودکی است. اما اگر این بیماری در زمان بارداری اتفاق بیافتد می تواند به جنین صدمه وارد کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد بیماری پنجم در بارداری صحبت کنیم.

بیماری پنجم بیماری است که توسط ویروسی به نام پاروویروس B19 ایجاد می شود. دلیل نام گذاری این بیماری به نام بیماری پنجم این است که در سال های گذشته این بیماری جزء ۵ بیماری شایع در دوران کودکی همراه با تب و بثورات پوستی بود. این بیماری معمولا از طریق هوا و با سرفه و عطسه فرد آلوده منتقل می شود.

تاثیر بیماری پنجم در بارداری بر روی جنین

بیماری پنجم در بارداری در اکثر موارد تاثیر بدی بر روی جنین ندارد. اما اگر نوزاد در این بین با این ویروس آلوده شود ممکن است موجب شود بدن نتواند به اندازه کافی سلول قرمز خون بسازد. به همین دلیل این اختلال موجب ایجاد حالات زیر می شود:

  • شکل خطرناک کم خونی: کم خونی هنگامی اتفاق می افتد که بدن نتواند به اندازه کافی سلول های قرمز خون سالم برای حمل اکسیژن به سایر قسمت های بدن بسازد.
  • نارسایی قلبی
  • سقط جنین: سقط به حالتی گفته می شود که جنین قبل از هفته ۲۰ بارداری در بدن مادر بمیرد.
  • مرده زایی: زمانی اتفاق می افتد که نوزاد در رحم مادر بعد از هفته ۲۰ بارداری می میرد.

علائم این بیماری چیست؟

علائم این بیماری در کودکان عبارتند از:

  • بثورات پوستی بر روی صورت که شبیه به جای سیلی خوردن است. علاوه بر صورت این، بثورات می توانند در دستها، پاها و نیم تنه بالایی ظاهر شوند. راش شایعترین علامت در کودکان است.
  • تب
  • سردرد
  • گلو درد
  • درد مفاصل

بزرگسالان آلوده اغلب علاوه بر درد و تورم در مفاصل، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند که گاهی اوقات این علائم خفیف هستند. بزرگسالان معمولا بثورات ندارند. علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان به طور کلی بین ۴ تا ۲۱ روز پس از عفونت ظاهر می شود.

جلوگیری از ابتلا به بیماری پنجم در بارداری

در ادامه چند راه را به شما پیشنهاد می کنیم که به کمک آن ها می توانید از ابتلا به بیماری پنجم در بارداری جلوگیری کنید:

  • بعد از قرار گرفتن در کنار کودکان حتما دست های خود را به خوبی بشویید.
  • هرگز دستمال های استفاده شده توسط کودکان را لمس نکنید.
  • لیوان آب، فنجان، چنگال و یا ظروف دیگر خود را با افرادی که مشکوک به بیماری پنجم هستند به اشتراک نگذارید.

بیماری پنجم چگونه درمان می شود؟

هیچ درمان کاملا موثری برای این بیماری وجود ندارد. بیماری پنجم معمولا خفیف است و خود به خود از بین می رود. اما اگر باردار هستید و دچار عفونت شده اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشکان بعد از تشخیص بیماری پنجم در بارداری توصیه می کنند که سونوگرافی را هر هفته یا هر دو هفته یک بار به مدت ۸ تا ۱۲ هفته بعد از آلوده شدن انجام دهید. اگر سونوگرافی مشکلی را نشان ندهد، به تست های دیگر نیز احتیاج پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال اگر سونوگرافی نشان دهد که نوزاد مشکل دارد، ممکن است آمنیوسنتز برای تایید عفونت توصیه شود.

اگر نوزاد دچار کم خونی شده باشد برای درمان این حالت معمولا از طریق بند ناف انتقال خون انجام می شود. در اغلب موارد کم خونی شدید وجود ندارد و به سادگی با نظارت و کنترل دقیق بیماری از ایجاد عوارض جدید در کودک جلوگیری می شود. اگر نوزاد هیدروپس ناشی از بیماری پنجم در سه ماهه سوم گرفته باشد، شما ممکن است نیاز به القا برای زایمان زودرس داشته باشید.

شیوع بیماری پنجم

از هر ۱۰ بزرگسال حدود ۶ نفر یعنی حدود ۶۰ درصد این عفونت را در کودکی تجربه کرده اند. اما درصد ابتلا به بیماری پنجم در بارداری کمتر است. در ایالات متحده از هر ۴۰۰ زن باردار یک زن به این عفونت آلوده می شود.