بیماری کپک چیست و علایم پنهان آن در فرد چه می باشد

کپک، می توانیم آن را در تمام مکان ها پیدا کنیم از غذاهایی که فاسد شده اند تا حوله ای که خوب خشک نشده است، کپک می تواند در هر نقطه ای که رطوبت وجود دارد زندگی کند. انواع خاصی از  کپک وجود دارند که مضر نمی باشند، با این حال، گاهی اوقات  کپک می تواند سمی باشد و سبب بیمار شدن فرد گردد. مقاله زیر را بخوانید تا با علائم هشدار دهنده بیماری کپک و این که چگونه بفهمید کپک در خانه شما وجود دارد یا نه آشنا شوید.

کپک چیست؟

کپک یک کلمه برای اشاره به انواع مختلف قارچ میکروسکوپی است که در میان رطوبت رشد و زندگی می کنند. این قارچ ها به سرعت با ایجاد اسپور تکثیر می شوند، و می توانند رنگ های مختلف اعم از خاکستری تا سبز، آبی و حتی قرمز داشته باشند. کپک ها می توانند به سرعت اندازه خود را افزایش دهند. بنابراین یک نقطه کوچک از  کپک می تواند در طی چند ساعت به یک کلونی تبدیل شود. اسپور کپک شامل مواد سمی می باشد و می تواند حتی در شرایط سرد و خشک، که در آن خود کپک هم  قادر به رشد نیست خفته و دوام یابد.

منابع رایج کپک

از آنجا که کپک رطوبت را دوست دارد، می توان آن را در هر کجا که آب (بوده) و یا هست یافت. حمام با مسیر های تهویه، زیر زمین مرطوب، کابین دوش، و سطح زیر سینکی که چکه می کند تمام مکان های مشترک و رایجی هستند که ممکن است کپک در آن جا یافت شود. با این حال،  کپک ممکن است در مکان هایی که شما نمی توانید ببینید مخفی شوند. حتی قهوه ساز شما نیز می تواند پر از  کپک باشد.

اگر شما در پشت دیوار یک لوله دارید که چکه می کند، کپک می تواند درست پشت تیغه دیوار رشد و تکثیر کند. نشت کف طبقه بالا می تواند به فضایی پر از کپک و اسپور تبدیل شود. مکان دیگری که کپک ممکن است در آن جا مخفی شود در پشت و یا در زیر لوازم خانگی بزرگ (یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، و غیره) می باشد. گیاهان خاصی حتی می توانند به عنوان میزبان برای  کپک باشند به خصوص درخت کریسمس، که کپک را تغذیه می کند و ممکن است دلیل حملات آسم در طول ماه های زمستان باشد. حتی زمانی که درخت برداشته می شود، اسپورهای کپک در هوا پراکنده خواهند شد و مدت ها پس از این که درخت دور انداخته شده است در خانه شما باقی می مانند.

چرا  کپک برای سلامت فرد خطرناک است؟

با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، کپک از هر نوعی می تواند برای سلامتی خطرناک باشد ، که کپک ” سیاه ” خطرناک ترین نوع آن می باشد. برخی از افراد حتی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کپک می باشند، از آن جایی که این افراد دارای یک ژن خاص (ژن HLA-DR) می باشند، باعث می شود که هنگامی که در تماس با کپک قرار می گیرند واکنش ایمنی از خود نشان دهند. تماس مزمن  کپک می تواند منجر به سینوزیت و یک بیماری به نام سندرم پاسخ التهابی مزمن شود. هر دو این بیماری ها ممکن است به طور بالقوه قابل تشخیص نباشند و یا ضعیف درمان شوند، از آن جایی که بسیاری از متخصصان پزشکی ارتباط بین کپک و این بیماری ها را تشخیص نمی دهند.

سینوزیت قارچی

تحقیقاتی که در اواخر  دهه ۱۹۹۰ انجام گردید نشان داد که سینوزیت گاهی اوقات ناشی از عفونت قارچی می باشد. در مورد سینوزیت مزمن که با آنتی بیوتیک یا ضد احتقان ها بهبود نمی یابند، پزشکان گوش و حلق گمان می برند که سیستم ایمنی بدن به یک مهاجم قارچی واکنش نشان می دهد، و باعث می شود که حفره های سینوسی در حالت تحریک باقی بمانند.

سندرم پاسخ التهابی مزمن

یکی از انواع بیماری کپک که زیر دسته بیماری بیوتوکسین قرار می گیرد، به نام سندرم پاسخ التهابی مزمن (CIRS) نامیده می شود. سندرم پاسخ التهابی مزمن یک بیماری مزمن است، زیرا مداوم است. این بیماری زمانی که یک فرد در تماس با بیوتوکسین، که یک اصطلاح فنی برای سم تولید شده توسط یک موجود زنده می باشد، قرار می گیرد شروع می شود. اگر پاسخ بدن به این بیوتوکسین ها به شیوه استاندارد باشد، فرد به بیماری مزمن مبتلا نمی شود زیرا سیستم ایمنی بدن به سم از طریق اتصال آن با سلول هایی که اجازه می دهند که بیوتوکسین توسط کبد، کلیه ها، و اندام های دیگر فیلتر شود، پاسخ می دهد .در افراد با انواع ژن خاص، این اتصال اتفاق نمی افتد، بنابراین بیوتوکسین هم چنان در بدن به گردش خود ادامه می دهد. به گفته یک متخصص بیماری کپک ، دکتر ریچی شومیکر، ۲۴ درصد از افراد قادر به پاسخ آنتی بادی کافی نیستند.

بیماری کپک چیست و علایم پنهان آن در فرد چه می باشد
بیماری کپک چیست و علایم پنهان آن در فرد چه می باشد

علائم و نشانه های بیماری کپک

راه هایی که بیماری کپک آشکار می گردد متفاوت هستند، اما در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ بر روی بیش از ۱۶۰۰ نفر در تماس (معرض) قارچ، انجام شد و در سمپوزیوم پزشکی محیط زیست در دالاس ارائه گردید برخی علائم مشترکی مانند خستگی، اشکال در تنفس، مشکلات حافظه، سردرد، و درد یا ناراحتی در عضلات و مفاصل از علائم شایع بیماری کپک بود. نشانه های دیگر ممکن است شامل:

اختلالات معده (اسهال و استفراغ)، کاهش وزن، برونشیت مزمن، ریزش مو، بثورات بر روی پوست، سرفه مزمن، سرفه خونی، مشکلات بینایی و کوری، علائم سرماخوردگی مانند (خارش چشم، آبریزش بینی، گلو درد)، از دست دادن حس بویایی، تکرر ادرار، درد کلیه، لرزش، افسردگی و اضطراب باشد.

اگر در خانه کپک مشاهده کردید چه کاری بایستی انجام دهید؟

اگر شما درخانه خود یک کپک پیدا کردید، برای جلوگیری از بیمار شدن اقدامات فوری را انجام دهید.

هر گونه  کپک در خانه را با یک پاک کننده ضد قارچ تمیز کنید  و یا از جایگزین سفید کننده طبیعی استفاده کنید و یا از پراکسید هیدروژن برای مبارزه با  کپک بهره ببرید.

توجه ویژه به مخفیگاه هایی که ممکن است کپک در آن پنهان شده باشد، مانند درب حمام. کپک در مقیاس کوچک، می تواند با استفاده از یک تصفیه کننده هوا از بین برود. اگر کپک در پشت دیوار پنهان است و گسترده تر از یک اسفنج و قوطی اسپری است ، با یک متخصص پاک سازی کپک برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برخورد با این مشکل تماس بگیرید. در تمام احتمالات، لازم است دیوار یا سقف را بشکافید، چوب کپک زده و عایق را جایگزین کنید، و هر گونه نشت و یا ترک که اجازه می دهد رطوبت در منزل شما پنهان بماند را رفع کنید. پاک سازی کپک می تواند بسیار پر هزینه باشد، اما زمانی که صحبت از سلامتی و زندگی شما در میان باشد، اررزش هزینه کردن دارد. این فرایند هم چنین ممکن است طولانی باشد، اما صبر کردن ارزش آن را دارد که در عوض شما می توانید به راحتی بخوابید، و بدانید که هوایی که تنفس می کنید عاری از کپک و اسپور است. گام اول تایید حضور  کپک در خانه استفاده از یک کیت تست می باشد. هنگامی که شما نوع  کپک و میزان گسترش آن را می دانید، شما می توانید اقدام به پاک سازی کنید.

چگونه خانه خود را ضد کپک کنیم؟

شما می توانید با برداشتن چند قدم ساده برای تمیز و خشک نگه داشتن خانه و انجام تعمیرات لازم اطمینان حاصل کنید که خانه شما عاری از کپک باقی می ماند. در این جا برخی از کارهایی که شما می توانید برای جلوگیری از ایجاد کپک قبل از اینکه به وجود بیاید انجام دهید آورده شده است:

  • رفع نشتی ها به سرعت و مهر و موم کردن هر گونه ترک در خانه، به خصوص در جاهای مرطوب.
  • تمیز کردن و کاملا خشک نگه داشتن هر نوع نشت و یا دیگر آسیب های لوله های آب به سرعت-در عرض ۱-۲ روز.
  • خرید یک دستگاه رطوبت زا و استفاده از آن در طول روز و یا در هر زمان که احساس می کنید خانه مرطوب است.
  • پنجره ها و درب ها را در طی روز در آب و هوای خشک باز کرده و اجازه بدهید تهویه خوب در خانه صورت گیرد.
  • در هنگام دوش گرفتن و بلافاصله پس از آن از یک فن هواکش حمام استفاده کرده و یا پنجره حمام را باز کنید تا زمانی که حس می کنید هوای اتاق خشک است.
  • همیشه رطوبتی که توسط لوازمی مانند (گاز و خشک کن لباس) تولید می شود را بیرون کنید.
  • مکان های مرطوب را مرتب نگه دارید و مراقب کپک ها در جاهایی که آب تجمع می یابد باشید.