بیولوژی و ساختار دستگاه جریان خون در انسان

قلب و رگ های خونی سیستم (جریان خون) قلبی و عروقی تشکیل می دهند. دستگاه جریان خون در این سیستم اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های بدن رسانده و جمع آوری مواد زائد از بافت ها را بر عهده دارد. دستگاه جریان خون به عنوان بخش مهم سیستم قلبی و عروقی انسان، نقش مهمی را در بدن ایفا می کند. برای آشنایی با این بخش از بدن با پیام سلامت همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره بیماری های قلبی و عروقی

دستگاه جریان خون شامل بخش های زیر است:

  • عروق قلبی
  • شریان ها
  • سرخ رگ ها
  • سیاه رگ ها
  • مویرگ ها
  • خون جاری در این دستگاه

اگر یکی از رگ ها یا عروق خونی قطع یا سوراخ شود؛ نشت خون باعث خونریزی می شود. خونریزی می تواند به صورت خارجی باشد که باعث خروج خون از بدن شده و یا داخلی بوده و باعث خونریزی در اندام ها می شود.

عروق، شریان ها، رگ ها و مویرگ ها

عروق بدن انسان دارای حالتی انعطاف پذیر (الاستیک) و مقاوم هستند. به همین دلیل معمولا به خوبی در مقابل بالاترنی فاشر خون نیز تحمل می کنند و همین ویژه باعث می شود در فاصله بین هر تپش و ساتراحت قلب، فاشر خون بدن را نیز تنظیم و حفظ نمایند.

هرچه از شریان های اصلی که از قلب خارج شده اند به نقاط دورتر بدن حرکت کنیم، شریان های اصلی تبدیل به رگ ها و سپس مویرگ ها می شوند، تا بتوانند خون را به دورترین نقاط بدن و اندام های آن نیز برسانند. مویرگ ها دارای دیوراه ای عضلانی هستند که می توانند قطر خود را بنا بر نیاز بدن به کاهش یا افزایش جریان خون، تغییر دهند.

مویرگ ها در واقع پل ارتباطی بین سرخرگ ها و سیاهرگ ها هستند. مویرگ ها به دلیل دیواره نازکی که دارند، می توانند اکیسژن و مواد مغذی را از سطح خود به اندام ها انتقال داده و در مقابل مواد زائد را دریافت کنند.

دستگاه جریان خون چگونه کار می کند؟

قلب به عنوان موتور محرک این دستگاه با تپش های منظم و متوالی که در تمام طول دوران زندگی انسان ادامه دارد؛ خون را در دستگاه جریان خون به حرکت در می آورد. خون از طریق سرخرگ ها اگسیژن و مواد مغذی را به سلول های بدن می رساند و از طریق سیاه رگ ها مواد زائد سلول ها را دفع می کند.

در تصویر زیر نمایی شفاف تر و دقیق تری از عملکرد این دستگاه را در بدن مشاهده می کنید.

دستگاه گردش خون
دستگاه گردش خون

دستگاه جریان خون انسان حاوی حدودا ۴٫۷ تا ۵٫۷ لیتر خون است؛ که سلول های قرمز و سفید خون و پلاسما بخش اصلی آن را تشکیل می دهند.