تأثیر اعتیاد به مواد مخدر بر روابط

اثرات مخرب اعتیاد به مواد مخدر در صورت عدم درمان، در نهایت به هر جنبه ای از زندگی فرد معتاد آسیب می رساند. در واقع استفاده از مواد مخدر، وجود فرد معتاد را مصرف می کند و از بین می برد. در این وضعیت پیامدهای اعتیاد در سراسر مسائل اجتماعی، خانوادگی و حرفه ای زندگی فرد معتاد، با پیامدهای فاجعه بار روبرو می شود.  در این مطلب پیام سلامت به بررسی تاثیر اعتیاد به مواد مخدر بر روابط شخصی و اجتماعی می پردازیم.

فراموش نکنید که بی اعتنایی از سوی دوستان و خانواده باعث افزایش احساس ناامیدی معتادان می شود. گاهی اوقات، از دست دادن روابط حمایتی، ضربه نهایی است که فرد معتاد را به جستجوی کمک می برد؛ و بار دیگر، فرد معتاد تلاش می کند با عمق فاجعه اعتیاد را کاهش دهد.

تأثیر اعتیاد به مواد مخدر بر روابط خانوادگی

اعتیاد باعث ایجاد اندوه و دشواری برای اعضای خانواده فرد معتاد می شود؛ و بر اساس گزارش اداره خدمات بهداشت روان و سوء مصرف مواد مخدر (SAMHSA) گاهی اوقات انتقال آن را از طریق نسل ها می توان به اثبات رساند. والدین سوءاستفاده کننده از مواد مخدر به عنوان الگوهای منفی برای کودکان خود، می توانند منجر به حرکت او به سوی اعتیاد شوند.

همسر و فرزندان فرد معتاد اغلب قربانی خشونت های خانگی می شوند. مشکلات مالی ناشی از نیاز مصرف کننده به خرید مواد مخدر و همچنین عدم توانایی اش در پیدا کردن اشتغال پایدار نیز می تواند بر چنین خانواده ای تاثیر منفی بگذارد.

خانواده فرد معتاد اغلب تحت پوشش وضعیت انکار هستند. آنها برای نشان دادن تصویر مثبت عمومی از خود تلاش می کنند؛ در حالی که مخفیانه در شرم و ترس زندگی می کنند.

اثر اعتیاد به مواد مخدر بر روابط همسالان

اعتیاد اغلب برای دوستان فرد ناخوشایند است؛ و سعی می کنند فرد معتاد را از گروه دوستی خود دور کنند. افزون بر این، فرد معتاد ممکن است دوستان معتاد خود را به دوستان واقعی اش ترجیح دهد.

در جمع معتادان دیگر، مصرف مواد مخدر طبیعی به نظر می رسد. اغلب معتادان وظایف خانوادگی خود را نادیده می گیرند؛ تا به گروه هایی که به استفاده از مواد مخدر اعتراضی ندارند، بپیوندند. به اشتراک بگذارند. ثبات این دوستی های اعتیاد آور کم است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) خاطرنشان می کند که در گروه هایی که از دوستان آلوده به الکل استفاده می کنند، حوادث جنایات خشونت آمیز بسیار زیاد است.

تأثیر بر روابط حرفه ای و کاری

طبق گفته SAMHSA، اعتیاد باعث آسیب به روابط کاری نیز می شود. در این شرایط معمولا همکاران مجبور به پوشش نارسایی های کاری فرد معتاد می شوند؛ و این مسئله باعث ناراحتی فرد معتاد در محل کار نیز می شود.

اغلب معتادان در محل کار غایب هستند. بر اساس گزارش موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر، کارایی از دست رفته ناشی از، از کار افتادن معتادان، صرفا در ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار هزینه ایجاد کرده است.

تأثیر اعتیاد به مواد مخدر بر روابط در محل کار، اغلب منجر به از دست دادن شغل و اخراج معتادان می شود. بیکاری ممکن است معتاد را حتی عمیق تر به رفتارهای خود تخریبی هدایت کند؛ و بیش از پیش شانس خود را در یافتن شغل از بین ببرد.