تأثیر افسردگی بر بدن

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در ایالات متحده است و حدود ۲۶ درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. افسردگی به لحاظ فنی یک اختلال روانی است، اما بر سلامت فیزیکی شما نیز تاثیر می گذارد. اگر می خواهید در مورد بعضی از رایج ترین علائم افسردگی و تأثیر افسردگی بر بدن و سیستم های مختلف آن، به خصوص اگر درمان نشود، بیشتر بدانید با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید.

احساس غم یا اضطراب در بعضی اوقات بخشی طبیعی از زندگی همه ما است، اما اگر این احساسات بیش از دو هفته طول بکشد، می توانند یکی از علائم افسردگی باشند. برآورد شده است که هر ساله ۱۷ میلیون بزرگسال آمریکایی دچار افسردگی خواهند شد. با این حال، افسردگی بالینی، به خصوص اگر بدون درمان رها شود، می تواند زندگی روزمره شما را دچار اختلال کرده و موجب ایجاد اثراتی ناشی از موجی از علائم این بیماری شود.

افسردگی بر روی چگونگی احساسات تاثیر می گذارد و همچنین می تواند باعث ایجاد تغییر در بدن شما شود. افسردگی اساسی (یک نوع افسردگی پیشرفته است) یک بیماری جدی  است که ممکن است تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد.

تأثیر افسردگی بر بدن

سیستم عصبی مرکزی

افسردگی می تواند علائم زیادی را در سیستم عصبی مرکزی ایجاد کند که بسیاری از آنها به راحتی رد شده و یا نادیده گرفته می شوند.

بزرگسالان سالمند نیز ممکن است مشکلی در شناسایی تغییرات شناختی داشته باشند. زیرا علامت های افسردگی معمولا با علائم افزایش سن ارتباط دارند. طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، افراد سالمند مبتلا به افسردگی، در مقایسه با جوانان مبتلا به این اختلال، بیشتر با کاهش میزان حافظه و زمان واکنش در فعالیت های روزمره مواجه هستند.

علائم افسردگی

عمده ترین علائم افسردگی شامل غم و اندوه بیش از اندازه و احساس گناه است. این علائم ممکن است به صورت احساسات پنهان یا احساس ناامیدی توصیف شوند. برخی از افراد ممکن است این احساسات را به کلمات تبدیل کنند. در این صورت بیان آن ها دشوار است. زیرا قبل از بیان حس ها خود ممکن است علائم آشکار شوند و باعث واکنش های فیزیکی شوند. گریه های مکرر و زیاد نیز گاها نشانه ای از افسردگی هستند. گرچه همه کسانی که زیاد گریه می کنند افسرده نیستند.

 با وجود این اختلال در بدن ممکن است همیشه احساس خستگی کنید و نتوانید شب ها به راحتی بخوابید. علائم دیگر عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • احساس خشم
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی است که قبلا از آن ها لذت برده می شد، مانند رابطه جنسی

افسردگی می تواند باعث سردرد، درد مزمن بدن و گرفتگی عضلات نیز شود. این دردها معمولا به دارو پاسخ نمی دهند. همچنین گاهی اوقات افسردگی ناشی از تأثیر برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، صرع و مولتیپل اسکلروزیس می باشد.

سایر علائم

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است برنامه کاری عادی نداشته باشند یا انجام تعهدات اجتماعی برایشان مشکل باشد. با این وجود سایر نشانه ها افسردگی عبارتند از:

  • عدم توانایی در تمرکز کردن
  • مشکلات حافظه
  • مشکل در تصمیم گیری

برخی از افرادی که افسرده هستند ممکن است به الکل یا مواد مخدر روی بیاورند و در استفاده از آن ها رفتار بی پروایانه داشته و مبتلا به سوء استفاده از این مواد شوند. معمولا افراد مبتلا به افسردگی از صحبت کردن در مورد مشکلات خود امتناع می کنند. در صورتی که بیماری شدید باشد افکار خودکشی به سراغ بیمار خواهد آمد و اگر بیماری بدون درمان رها شود، ممکن است بیمار دست به خودکشی هم بزند.

در حالی که خطر ابتلا به خودکشی، حتی در طول روند بهبودی، نسبت به زمانی که بدن تحت تاثیر افسردگی نیست، ۲۵ برابر بیشتر است، اما متخصصان American Association of Suicidology گزارش داده اند که درمان افسردگی در ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد موفقیت آمیز است.

تأثیر افسردگی بر بدن
تأثیر افسردگی بر بدن

علائم افسردگی در کودکان

تشخیص افسردگی در کودکانی که نمی توانند علائم خود را بیان کنند، دشوارتر است. رفتارهایی که ممکن است نشان دهنده این اختلال در کودکان باشند عبارتند از:

  • وابستگی مداوم به والدین
  • نگرانی و عدم تمایل به حضور در مدرسه که مرور زمان نیز بهتر نمی شود

کودکان همچنین ممکن است بیش از حد تحریک پذیر بوده و دیدگاه منفی داشته باشند.

سیستم گوارش

در حالی که افسردگی اغلب به عنوان یک بیماری روانی در نظر گرفته می شود، اما نقش مهمی در اشتها و تغذیه ایفا می کند. بعضی از افراد مبتلا به این اختلال با پرخوری یا نوشیدن بیش از حد الکل مواجه می شوند. این رفتارها می تواند به افزایش وزن و ایجاد بیماری های مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع ۲ کمک کند.

بیمار حتی ممکن است اشتهای خود را به طور کامل از دست بدهد یا غذاهای مغذی مناسب را برای تغذیه استفاده نکند. از دست دادن ناگهانی علاقه به غذا خوردن در افراد سالخورده می تواند منجر به ایجاد بیماری های زمینه ای شود.

مشکلات خوردن اعم از پرخوری و بی اشتهایی می تواند به علائمی مانند موارد زیر منتهی شود:

  • دل درد
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست
  • سوء تغذیه

اگر فرد بیمار رژیم صحیحی نداشته باشد، این علائم ممکن است با دارو بهبود پیدا نکند. مصرف زیاد شیرینی و غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد ممکن است روشی فوری برای جبران کمبود وزن در افراد افسرده باشد. اما اثرات این روش اغلب موقت می باشد.

افراد افسرده مهم است که رژیم غذایی سالمی داشته باشند. دریافت مواد مغذی برای اطمینان از رفتار صیح انتقال دهنده های عصبی در بدن ضروری هستند. بر اساس نتایج یک مطالعه، شایع ترین کمبود ویتامین و مواد مغذی در افراد افسرده به شرح زیر است:

  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • ویتامین B
  • مواد معدنی
  • آمینو اسید

سیستم قلبی عروقی و سیستم ایمنی بدن

تأثیر افسردگی بر بدن
تأثیر افسردگی بر بدن

افسردگی و استرس با هم ارتباط دارند. هورمون های استرس سرعت ضربان قلب و رگ های خونی را افزایش می دهند و بدن شما را به مدت طولانی در وضعیت اضطراری قرار می دهد. با گذشت زمان، این آمادگی در بدن می تواند به بیماری قلبی منجر شود.

عود بیماری های قلبی عروقی، نسبت به شرایط زیر، بیشتر به افسردگی ارتباط دارد:

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا

افسردگی درمان نشده خطر مرگ پس از حمله قلبی را افزایش می دهد. بیماری های قلبی نیز یک عامل برای ایجاد افسردگی هستند. محققان کلینیک کلیولند تخمین زده اند که حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری های قلبی، افسردگی اساسی را نیز تجربه می کنند.

افسردگی و استرس ممکن است تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد و باعث آسیب پذیری بیشتر بدن به عفونت ها و بیماری ها شود. یک تجزیه و تحلیل بر روی مطالعات نشان داد که:

به نظر می رسد رابطه ای بین التهاب و افسردگی وجود داشته باشد، گرچه ارتباط دقیق این دو عامل نامشخص است. التهاب با بیماری های بسیاری مانند استرس مرتبط است. در تحقیقات مشخص شده است که برخی از عوامل ضد التهابی برای افرادی که افسردگی دارند مفید است.

روش های پیشگیری از خودکشی

اگر فکر می کنید خودتان یا اطرافیانتان در معرض خطر مستقیم آسیب زدن به خود و یا آسیب زدن به شخص دیگری هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • سریعا با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.
  • در کنار فردی که قصد خودکشی دارد بمانید تا امدادگران بیایند.
  • هر گونه اسلحه، چاقو، دارو یا چیزهای دیگری را که ممکن است عامل آسیب باشند را از دسترس خارج کنید.
  • به حرف های او گوش دهید، اما قضاوت، بحث و تهدید نکنید یا فریاد نزنید.