تأثیر الکل بر تناسب اندام

بعضی از افراد پس از یک تمرین سخت به نوشیدن نوشیدنی های مخلوط به الکل روی می آورند. اما بهتر است بدانید که نوشیدن بیش از حد تاثیر منفی روی جنبه های مختلف تناسب اندام دارد. با شناخت رابطه بین الکل و آمادگی جسمانی، می توانید از سلامت و تناسب اندامی را که به سختی بدست آمده، در این زمینه نیز حفظ کنید. در این مطلب پیام سلامت به بررسی تاثیر الکل بر تناسب اندام می پردازیم.

عملکرد ورزشی

همانند سایر کارهایی که نیاز به هماهنگی و دقت شناختی دارند؛ توانایی ورزش و یا انجام حرکات ورزشی نیز ممکن است تحت تأثیر مصرف الکل قرار بگیرد. طبق گفته پزشکان ورزشی، الکل باعث کاهش سرعت واکنش، کاهش تعادل و کاهش هماهنگی دست و چشم می شود؛ که عدم اختلال در این موارد، برای عملکرد مطلوب ورزشی لازم است.

علاوه بر این، الکل به عنوان یک دیورتیک با سرعت بخشیدن به از دست دادن مایعات و الکترولیت هایی که بدن شما برای هیدراتاسیون مناسب به آن نیاز دارد، موجب دیهیدراته شدن بدن می شود. با افزایش تولید اسید لاکتیک، الکل می تواند خستگی را در هنگام تمرین شدیدتر کند. اثرات دیگر الکل بر تناسب اندام شامل انقباض عروق خونی، افزایش عرق کردن و کم آبی بدن است.

افزایش وزن

مانند نوشابه، الکل حاوی کالری زیادی است که می تواند به افزایش وزن کمک کند. نوشیدن بیش از دو نوشیدنی الکلی روزانه ممکن است به افزایش چربی شکم منجر شود. در حالی که این شرایط اغلب به عنوان شکم آبجو نامیده می شود، هر نوع نوشیدنی الکلی می تواند سبب افزایش وزن شما شود. برای جلوگیری از ایجاد چربی شکم، مجتمع پزشکی دانشگاه میشیگان پیشنهاد می کند که مصرف الکل شما به دو نوشیدنی یا کمتر از آن در روز محدود شود و میزان مصرف کلی کالری خود را کنترل کنید.

کاهش رشد عضلات

سنتز پروتئین برای رشد و نگهداری عضلات حیاتی است. از آنجا که الکل باعث کاهش این روند می شود، نوشیدن الکل می تواند با توانایی شما در رشد و حفظ عضله مقابله کند. مصرف نوشابه های الکلی نیز باعث کاهش میزان تستوسترون و افزایش کورتیزول (هورمونی که عضله را از بین می برد) می شود.

برای جلوگیری از کاهش حجم عضلات، قبل و بعد از ورزش، از الکل استفاده نکنید. نوشیدنی های آبرسانی مانند آب یا نوشیدنی های ورزشی بهترین انتخاب برای ورزشکاران است.

سلامت قلب

طبیعتا نوشیدن زیاد الکل می تواند بر سلامت قلب شما تاثیر منفی بگذارد. البته در یک مقاله دکتر سانجی گپتا در مجله “Time” توضیح می دهد که مصرف نوشیدنی متوسط ممکن است سطح کلسترول سالم شما را افزایش می دهد و بنابراین خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کاهش می دهد. البته این موارد هنوز در یک تحقیق علمی ثابت نشده است.

گوپتا توضیح می دهد که این مزایای مثبت احتمالا فقط برای افراد ۴۵ ساله و بالاتر وجود دارد. فراموش نکنید که مصرف الکل بیش از حد هنوز هم برای تناسب اندام مضر است و اعتدال، کلید زندگی سالم است.