تأثیر بیماری تیروئید بر سلامت دندان

بیماری تیروئید فقط در ایالات متحده حدود ۳۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و به سرعت آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است. بیماری تیروئید بدن را برای تولید و تنظیم سطح هورمون های این غده دچار مشکل می کند. تشخیص این بیماری کمی دشوار است. زیرا می تواند بر روی بسیاری از سیستم های بدن تاثیر بگذارد. حتی کوچکترین تغییر در عملکرد تیروئید می تواند بر سلامت عمومی تاثیر گذار باشد. آیا بیماری تیروئید روی سلامت دندان نیز تاثیر می گذارد؟ برای اطلاع از تأثیر بیماری تیروئید بر سلامت دندان ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تأثیر بیماری تیروئید بر سلامت دندان

اثرات احتمالی بیماری تیروئید بر سلامت دندان

افزایش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال

بیماری تیروئید می تواند توانایی بدن را برای التهام زخم ها مهار کند. بیماری پریودنتال باعث تخریب و التهاب می شود و بدون بهبودی مناسب، بیماری خارج از کنترل می شود. اگر بافت های دهان یک وضعیت ضعیف داشته باشند، جلوگیری از عفونت و حفظ سلامت بدن دشوار خواهد بود. مطالعات همچنین بیماری پریودنتال را با احتمال ابتلا به بیماری های عمومی مانند بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی مرتبط می دانند.

ماکروگلوسیا

این یک اصطلاح فانتزی برای بزرگ شدن زبان است. این علامت در افراد مبتلا به بیماری تیروئید نسبتا رایج است. تورم یا بزرگی زبان ممکن است روی صحبت کردن، خوردن غذا و حتی بلعیدن تاثیر بگذارد. همچنین ثابت شده است که خواب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا بزرگ شدن زبان می تواند راه های هوایی را مسدود کرده و ساعات خواب طبیعی را دستخوش تغییر کند.

خشکی دهان

بزاق ما راه طبیعی برای روان شدن و تمیز کردن دهانمان است. غدد بزاق که مسئول تولید بزاق هستند پوشش دندان ها و بافت های دهانی را شستشو می دهند. بیماری تیروئید به صورت مستقیم یا از طریق داروهایی که بیمار مجبور به استفاده از آن ها است می تواند باعث ایجاد خشکی دهان شود. کاهش بزاق می تواند منجر به افزایش شیوع پوسیدگی دندان ها شود.

سندرم سوزش دهان (glossodynia)

این سندرم باعث درد زبان و سوزش دهان می شود.

تغییر در احساس طعم (dysgeusia)

بیماری تیروئید ممکن است احساس طعم و مزه شما را تحریک کند و یا آن را در طول زمان تغییر دهد. این موضوع ممکن است باعث شود که متعادل کردن رژیم غذایی تان کمی دشوار شود. عدم تعادل در رژیم غذایی می تواند به کاهش کیفیت سلامتی بدن منجر شود.

فوران رشد دندانی

این عارضه بیشتر برای کودکان مبتلا به بیماری تیروئید رخ می دهد. در این بیماران ممکن است دندان ها سریع تر از حد طبیعی رشد کنند و بر رشد مناسب این کودکان تأثیر بگذارد.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

ندول تیروئید و ۷ راه طبیعی برای کنترل علائم بیماری تیروئید

مواد غذایی سرشار از ید و مزایای این مواد برای بدن و غده تیروئید

[/quote]

نتیجه

بیماری تیروئید به طور کلی توسط متخصص غدد درون ریز قابل تشخیص است. بیماری تیروئید باید به طور مداوم تحت نظارت قرار گیرد و از داروهای مناسب برای جلوگیری از بروز بیماری در بدن و تأثیر بیماری تیروئید بر سلامت دندان استفاده شود. از آنجا که بیماری تیروئید دارای نشانه های بسیاری در دهان است، بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری باید دندانپزشک را در جریان بگذارید. اگر متوجه هر یک از تغییرات بالا روی دندان هایتان شده اید با دندانپزشک یا پزشک متخصص غدد صحبت کنید تا بفهمید برای تشخیص و درمان مناسب باید چه اقداماتی را انجام دهید.

منابع:

Effect of Thyroid Disease on Dental Health