وزن کفش در سرعت دویدن

هنگامی که کودک هستید، مسئله ساده است: کفش های کتانی دویدن شما را سریعتر می کند. و این موضوع دلیل آن است که هر کودک می تواند به شما بگوید کفش های کتانی وزن کمتری دارند. اما تاثیر وزن کفش در سرعت دویدن چیست؟ در واقع کفش های سبک تر به شما اجازه می دهند پای خود را واقعا پرواز دهید. اما چندین دلیل پیچیده و رشد یافته برای این پدیده وجود دارد که اگر بخواهید از بدن خود در هنگام دویدن سریع تر با کفش کمتر محافظت کنید؛ لازم است آنها را بدانید.

اهمیت

طبق گفته جک دانیلز، مربی مشهور دو میدانی، هر دونده یک درصد انرژی های هوازی خود را برای هر ۱۰۰ گرم وزن کفش مصرف می کند. این تفاوت ظاهرا کمی است؛ اما قابل توجه است.

یک محقق در آزمایشگاه تحقیقاتی نایک، محاسبه کرد که کم کردن ۴ اونس (هر اونس ۲۸ گرم) از وزن یک کفش، به معنی زمان ۳ دقیقه کاهش زمان در دوی ماراتن است. برای درک بهتر اهمیت این سه دقیقه توجه کنید که در مقایسه، با استفاده از مواد نیروزای غیرقانونی EPO که افزایش دهنده عملکرد است نیز فقط همین مقدار ۳ دقیقه کاهش زمان خواهیم داشت.

انواع

روند صنعت کفش سازی به سمت و سوی کفش های مینیمالیستی (به اصطلاح “پابرهنه”) در حال گذار است. در واقع این روند نقش وزن و سرعت را در کفش در کانون توجه قرار می دهد. یک کفش طراحی شده برای تقلید کردن حالت پابرهنه بودن، وزنی معادل ۵٫۳ اونس دارد؛ در حالی که یک کفش استاندارد معمولا بیش از ۱۰ اونس وزن دارد.

همچنین به نظر می رسد علاوه بر وزن، کسانی که کفش های تخت (نزدیک به حالت پا برهنه) استفاده می کنند؛ سریعتر از سایر افراد حرکت کرده و نسبت به محرک های محیطی واکنش نشان می دهند.

ملاحظات

البته کاهش وزن کفش به طور خودکار به معنی افزایش سرعت دویدن و حرکت نیست. بررسی ها نشان می دهد هنگامی که مواد به کار رفته و وزن در یک کفش بیش از مقدار معینی  کاهش می یابد، موجب افت سرعت و کیفیت حرکت دونده می شود.

علت این نکته نیز در واقع کم بودن مواد زیره کفش است؛ که موجب کم شدن قدرت جذب فشار در هنگام دویدن می شود و بازگشت انرژی را کاهش می دهد.

بازگشت انرژی کمتر به معنای بکار بردن انرژی بیشتر برای رسیدن به همان سرعت قبلی است. این مسئله باعث می شود کارایی دونده کمتر باشد. این مسئله بخصوص در طول مسیرهای طولانی، مشکل بیشتری ایجاد می کند.

راه حل

اما راه حل داشتن کفشی است که انرژی بهینه را بازگرداند، در حالیکه یک اونس بیش از اندازه لازم وزن نداشته باشد. همچنین یک کفش خوب به شما اجازه می دهد تا بدون نیاز به شکستن، سریع عمل کنید. البته خوب می دانیم که پیدا کردن کفشی با این ویژگی ها نیاز به تحقیقات و صبر بیشتر دارد. اما برای شخص شما این کفش از طریق تجربی می تواند انتخاب شود.

پس برای پیدا کردن یک کفش سبک وزن و مناسب، بهتر است با یک فرد حرفه ای در یک فروشگاه کفش مشورت کنید. شما ممکن است قادر به پیدا کردن یک نسخه سبک تر از کفشی که در حال حاضر دارید، شوید. پوشیدن کفش های سبک تر خود را با یک روز از ۵ روز آغاز کنید و کم کم کفش خود را به طور کامل عوض کنید. چراکه ممکن است عضلات و تاندون های شما به دلیل عادت نداشتن به کفش سبک آسیب ببینند. همچنین ممکن است مجبور شوید چند جفت کفش جدید و سبک وزن را قبل از یافتن موارد مناسب امتحان کنید.