تأثیر کافئین بر روی بدن شما

کافئین ماده ای محرک است که ما به صورت روزانه در انواع و اقسام خوراکی ها از آن استفاده می کنیم. این ماده به طور گسترده ای در دسترس ما قرار دارد. به طوری که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است که حدود ۸۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی هر روز با نوعی از کافئین تماس دارند. همه ما تصور می کنیم که کافئین محرک است و فقط می تواند موجب شود که ما بی خواب شویم. اما جالب است بدانید که تأثیر کافئین بر روی بدن شما بیش از یک ماده محرک ضد خواب است.

این ماده یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی قلمداد شده و می تواند به روش های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. دانستن نحوه کارکرد این ماده و اثرات طولانی مدت آن بر بدن شما ممکن است باعث شود در مصرف میزان این ماده تجدید نظر کنید.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید. زیرا ۱۷ تأثیر کافئین بر روی بدن شما را در ادامه این مطلب با توضیحات کامل ارائه کرده ایم.

۱۷ تأثیر کافئین بر روی بدن

کافئین به هیچ وجه ارزش تغذیه ای ندارد. این ماده بی مزه است. بنابراین با خوردن خوراکی که حاوی این ماده است نمی توانید از روی طعم وجود آن را حدس بزنید. حتی برخی از داروها نیز ممکن است حاوی کافئین باشند. این ماده تقریبا همیشه علائم خاصی را بر روی بدن ایجاد می کند. حداقل تاثیری که بر روی بدن دارد این است که با مصرف آن احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.

اما به مرور زمان مصرف کافئین بیش از حد ممکن است علائم ترک را ایجاد کند. طبق اعلام متخصصان کلینیک مایو اکثر بزرگسالان سالم می توانند روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین استفاده کرده و این میزان برایشان امن است. به یاد داشته باشید که یک فنجان قهوه استاندارد هشت اونس است. اگر از یک لیوان استفاده می کنید، بسته به  حجم لیوان، ممکن است ۱۶ با بیشتر از ۱۶ اونس در هر وعده قهوه مصرف کنید.

کم کم، با مصرف روزانه این ماده، بدنتان عادت به کافئین کرده و خود را با آن وفق می دهد. عوامل دیگری مانند سن، توده بدنی و سلامت کلی بدن نیز می توانند تحمل شما را نسبت به کافئین تعیین کنند. اگر می خواهید میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید بهتر است مصرف خود را به آرامی کم کنید تا علائم ترک به سراغتان نیاید.

سیستم عصبی مرکزی

کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. هنگامی که این ماده به مغز می رسد، تاثیر قابل توجهی بر روی هشیاری خواهد داشت. در این حالت شما احساس می کنید هوشیارتر هستید و احساس خستگی کمتری می کنید. بنابراین معمولا از کافئین در تهیه داروهای درمان سردرد و میگرن و یا درمان خواب آلودگی استفاده می شود.

همچنین مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می کنند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در آن ها حدود ۴۵ درصد کاهش دارد. این مزایا محدود به افرادی است که میزان کافئین را از طریق قهوه به دست می آورند نه از طریق نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه.

بعضی از افراد قهوه را نوشیدنی سالم می دانند. اما مانند بسیاری از غذاها، خاصیت تحریک کنندگی بیش از حد این ماده می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. برای مثال، کافئین بیش از حد می تواند به شما آسیب رسانده و موجب سر درد شود. این عوارض در درجه اول به ترک کافئین مرتبط است. رگ های خونی مغز شما کم کم به اثرات کافئین عادت می کند. بنابراین اگر مصرف این ماده را به صورت ناگهانی متوقف کنید، زمینه لازم را برای ابتلا به سردرد ایجاد کرده اید.

سایر علائم ترک کافئین عبارتند از:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • خواب آلودگی

در بعضی از افراد، ترک ناگهانی کافئین ممکن است موجب تشنج و لرزش شود. با وجود این که این عارضه بسیار نادر است اما گاهی بدن نیاز به مصرف میزان بیشتری از این ماده دارد. نشانه های مصرف بیش از حد کافئین عبارتند از:

  • گیجی
  • ایجاد توهمات
  • استفراغ

با توجه به گزارش متخصصان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث مرگ ناشی از تشنج شود. این حالت، اغلب توسط استفاده از نوشیدنی های انرژی زا و یا قرص های رژیمی اتفاق می افتد. تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز امن است. این میزان حدود ۴ فنجان قهوه می شود. به دلیل این که مقدار کافئین موجود در نوشیدنی ها به طور گسترده ای متفاوت است، بنابراین برای مصرف هر نوع خوراکی حاوی این ماده باید برچسب روی آن را مطالع کنید.

تأثیر کافئین بر روی بدن شما

دستگاه گوارش و دفع ادرار

کافئین مقدار اسید را در معده شما افزایش می دهد و ممکن است باعث سوزش سر دل یا ناراحتی معده شود. کافئین اضافی در بدن ذخیره نمی شود. میزان اضافی این ماده در کبد پردازش می شود و از طریق ادرار از بدن خارج می شود. به همین دلیل است که شما کمی بعد از مصرف کافئین احساس می کنید نیاز به دفع ادرار دارید. اگر ناراحتی های معده مانند رفلکس اسید و زخم دارید، از مصرف کافئین خود بکاهید و یا در مورد مصرف آن از پزشک سوال کنید.

سیستم گردش خون و تنفسی

کافئین در معده شما جذب می شود. در طول یک یا دو ساعت بعد وارد جریان خون شده و در این زمان میزان کافئین در خون را به حداکثر می رساند. کافئین می تواند فشار خون را برای مدت کوتاهی افزایش دهد. این اثر به افزایش آدرنالین یا بلوک موقت هورمون هایی که به طور طبیعی شریان ها شما را باز می کنند، نسبت داده شده است.

در اکثر افراد کافئین اثر طولانی مدت بر روی فشار خون ندارد. اما اگر ریتم قلبی نامنظمی داشته باشید، مصرف این ماده ممکن است کار قلب را بیشتر و سخت تر کند. بنابراین اگر فشار خون بالا یا مشکلات مرتبط با قلب دارید، حتما در مورد تأثیر کافئین بر روی بدن و این که آیا این ماده برای شما ممنوع است یا خیر از پزشک سوال کنید.

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است موجب سریع یا نامنظم شدن ریتم قلبتان شده و مشکل تنفسی ایجاد کند. در موارد نادر، مصرف بیش از حد کافئین می تواند به علت ایجاد تشنج یا ضربان قلب نامنظم باعث مرگ شود.

سیستم اسکلتی و عضلانی

کافئین در مقادیر زیاد ممکن است با جذب و متابولیسم کلسیم تداخل داشته باشد. این ماده همچنین می تواند به کاهش تراکم استخوان (پوکی استخوان) کمک کند. گاهی با مصرف بیش از حد این ماده عضلات بدنتان دچار کشش و حرکات ناگهانی شود. ضمن این که در این شرایط ترک کافئین می تواند باعث برزو علائم ترک به خصوص درد خفیف ماهیچه ها شود.

سیستم تولید مثل

کافئین در داخل خون در جریان است بنابراین می تواند خود را به جفت برساند. از آنجا که این ماده یک محرک است، بنابراین قادر است موجب افزایش ضربان قلب و متابولیسم نوزاد شود. مصرف بیش از حد کافئین همچنین می تواند رشد جنین را کاهش داده و خطر سقط جنین را افزایش دهد.

در اغلب موارد، مصرف میزان کمی از کافئین در دوران بارداری ایمن است. طبق آمار متخصصان کلینیک مایو، اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید، مصرف کافئین خود را به بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وجود مقدار زیادی کافئین در بدن می تواند با تولید استروژن و متابولیسم مورد نیاز برای باردار شدن تداخل داشته باشد.

بنابراین با وجود موراد ذکر شده به عنوان تأثیر کافئین بر روی بدن این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که می خواهید میزان مصرف این ماده را افزایش یا کاهش دهید.