تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که توانایی خنثی سازی مولکول های بسیار واکنشی به نام رادیکال های آزاد را دارند. اغلب مواد زائد حاصل از فرآیندهای طبیعی بدن، رادیکال های آزاد ایجاد می کنند. در این فرایند سلول های سالم ممکن است آسیب ببینند. با خنثی سازی رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان ها از بدن به طور موثر محافظت می کنند تا بتوانند مکانیسم های سم زدای داخلی خود را حفظ کنند. بر طبق گزارش Edwards University Department of Chemistry and Biochemistry، آنتی اکسیدان ها باعث کاهش آثار پیری و جلوگیری از انواع بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، بیماری های خود ایمنی و برخی از انواع سرطان می شوند. امروز می خواهیم به صورت اختصاصی در این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن صحبت کنیم.

تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن

N استیل سیستئین و عملکرد کبد

برخی از آنتی اکسیدان ها برای انجام روند سم زدایی توسط کبد و عملکرد پاک کننده آن لازم است. N استیل سیستئین ​​یا NAC، به آنزیم آنتی اکسیدانی گلوتاتیون تبدیل می شود که رادیکال های آزاد را خنثی می کند. گلوتاتیون همچنین از اکسیداسیون سلول ها جلوگیری کرده و سموم در محیط را از جمله آفت کش ها، حلال های حاوی سرب و مواد صنعتی را خنثی می کند. NAC در مطالعه ای که در شماره ژانویه سال ۲۰۱۳ مجله Clinical Toxicology منتشر شد، توانست از کبد در مقابل اثرات سمی یک ماده شیمیایی محافظت کند.

محققان به شرکت کنندگانی که با سموم مواجه بودند NAC تزریق کردند و کاهش قابل توجهی این ماده را در میزان لیپیدهای اکسید شده مشاهده کردند. بیماران تحت درمان با NAC دو روز کمتر در بیمارستان بستری شدند و در مقایسه با گروه شاهد نتایج قابل توجهی داشتند. NAC به صورت مکمل در دسترس است. این ماده از غذاهایی مانند محصولات لبنی، گوشت و گندم نیز وارد بدن می شود.

تمشک سیاه و تمیز شدن کولون

تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن
تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن

بر اساس نظر گری استونر، محقق دانشگاه ایالتی اوهایو، آنتی اکسیدان های موجود در تمشک سیاه، ممکن است به پاک کردن سموم در کولون که باعث سرطان می شوند کمک کرده و مولکول های آسیب رسان به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. تمشک سیاه در کاهش التهاب کولون، که یک عامل برای ابتلا به سرطان روده بزرگ است، مفید می باشد. این نتایج یک مطالعه حیوانی است که در شماره مارس سال ۲۰۱۱ مجله Carcinogenesis منتشر شده است. رعایت رژیم های غذایی حاوی ۵ درصد پودر تمشک سیاه به مدت هفت روز موجب کاهش سطح آنزیم های سیکلوکسیرژنا ۲ یا آنزیم های COX-2 و کاهش میزان چربی های اکسید شده (چربی های آسیب دیده توسط سموم انباشته شده و مواد زائد) در روده بزرگ می شود.

شنبلیله و عملکرد کلیه

تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن
تاثیر آنتی اکسیدان بر روی پاکسازی بدن

بر طبق نتایج یک مطالعه حیوانی که در شماره ژوئیه سال ۲۰۱۱ مجله Nutrition Research منتشر شده است، کلیه ها که به طور مداوم جریان خون را برای تمیز کردن بدن فیلتر می کنند، ممکن است از فعالیت آنتی اکسیدانی در تخم شنبلیله بهره ببرند. رژیم های غذایی حاوی ۴۴۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تخم شنبلیله، باعث افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش میزان چربی های اکسید شده در بدن می شوند.

محققان همچنین مشاهده کردند که به این روش التهاب در ساختارهای فیلتر کننده کلیه کم می شود. مطالعه حیوانی که در شماره آوریل سال ۲۰۱۳ مجله Biological and Trace Element Research منتشر شده است، نشان می دهد که روغن دانه کتان می تواند مزایای ضد التهابی برای محافظت از کلیه ها در برابر  آسیب های ناشی از سرب ارائه دهد. روغن کتان یک ماده آنتی اکسیدانی است که فعالیت کلیه و عملکرد مکانیسم تصفیه کلیه را بهبود می بخشد.

کاروتنوئیدها و مزایای پاکسازی پوست

آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی توانایی پوست، که یک ارگان مهم دیگر در بدن است، را برای سم زدایی بهبود می بخشد. این نتایج در یک مطالعه منتشر شده در شماره دسامبر سال ۲۰۱۲ مجله European Journal of Pharmaceutics and Biopharmaceutics تایید شد. شرکت کنندگان که از کاروتنوئیدها استفاده کرده بودند، شاهد افزایش فعالیت رادیکال های آزاد، فرآیندی که خنثی سازی مولکول های واکنش پذیر و سلولی را ایجاد می کند، بودند. محققان نتیجه گرفتند که مصرف کاروتنوئیدها با غلظت های معمول که در غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات زرد، نارنجی و سبزیجات سبز یافت می شوند می تواند از بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت کرده و باعث شود که بدن در حذف ضایعات و سموم مفیدتر عمل کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.