تاثیر تنقلات ناسالم بر روی وزن و انرژی

گرچه سطح انرژی پایین و افزایش وزن را نمی توان صرفا به مصرف تنقلات نسبت داد، اما ارتباطی میان مصرف غذاهای حاوی کالری زیاد، مواد غذایی بدون ارزش غذایی و مواد غذایی مضر برای سلامتی و چاقی و سطح انرژی وجود دارد. در حالی که این غذاها ممکن است وسوسه برانگیز باشند اما مصرف تنقلات به شدت می تواند سطح انرژی و وزن را تغییر دهد. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از تاثیر تنقلات ناسالم بر روی وزن و انرژی با خبر شوید.

تاثیر تنقلات ناسالم بر روی وزن و انرژی

قند و وزن

مصرف غذاهای ناسالم حاوی قند زیاد در ایالات متحده شایع است و تقریبا ۱۶ درصد از مصرف کل انرژی مردم این کشور را به خود اختصاص می دهد. بررسی که در سال ۲۰۰۶ بر روی ۳۰ مطالعه مختلف انجام و نتایج آن در “The American Journal of Clinical Nutrition” منتشر شده نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین حاوی شکر با افزایش وزن و چاقی همراه است. این اتفاق ممکن است به دلیل این واقعیت رخ دهد که مصرف کالری از نوشیدنی های شیرین از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۰ حدود ۷۴ کالری در روز افزایش یافته است و این موضوع باعث عدم تعادل انرژی و افزایش وزن می شود.

میان وعده های پر کالری و وزن

خوردن میان وعده هایی که دارای چربی و کالری زیاد هستند نیز به افزایش وزن کمک می کنند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند انجام شد نشان داد که مصرف منظم اسنک دارای کالری بالا مانند شکلات یا چیپس سیب زمینی باعث می شود که زمان بیشتری را برای داشتن احساس سیری به مصرف این مواد اختصاص دهید. مصرف تنقلات و میان وعده های فاقد ارزش غذایی جلوی تلویزیون یا در ماشین و هنگام سفر نیز ممکن است به افزایش مصرف کالری منجر شود.

انرژی

بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه کمبریج انجام شد، مشخص گردید که انتخاب رژیم غذایی حاوی چربی زیاد ممکن است تا یک هفته بر روی میزان انرژی شما تاثیر بگذارد. در طی نه روز بعد از اتخاذ رژیم حاوی چربی زیاد، موش های شرکت کننده در این مطالعه که رژیم غذایی پر چرب داشتن در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی متعادل تری داشتند توانستند تنها ۵۰ درصد از تردمیل استفاده کنند. این مطالعه بر روی انسان انجام نشده است، اما می توان حدس زد که رژیم غذایی نامناسب حاوی مواد غذایی فاقد ارزش غذایی می تواند منجر به کاهش انرژی و عملکرد فیزیکی در انسان نیز شود.

گزینه های سلامت

اگر از تاثیر تنقلات ناسالم بر روی وزن و انرژی ناراضی هستید، می توانید تغییرات ساده ای در غذاهای خود داده و شاهد بهبود انرژی و کنترل وزن باشد. این تغییرات عبارتند از:

  • غذاهای متعادل را انتخاب کنید که حاوی فیبر و پروتئین هستند. این غذاها شما را سیر نگه می دارند.
  • سعی کنید سبزیجات، حبوبات، نان تهیه شده با گندم کامل، کره بادام زمینی، انواع میوه و پنیر رژیمی کم چرب استفاده کنید.
  • به جای مصرف نوشیدنی های شیرین حاوی شکر، آب یا قهوه یا چای گیاهی بخورید.
  • زمان زیادی را صرف طراحی برنامه غذایی خود کنید. به این شکل نیاز نیست دیگر به میان وعده های ناسالم روی بیاورید.