تاثیر دیابت بر روی خلق و خو و روابط اجتماعی افراد

دیابت یک بیماری متابولیک است که در آن بر روی شیوه بدن برای تبدیل قند به انرژی تاثیر گذاشته می شود. با این وجود با شکل گیری دیابت، نه تنها قند خون بلکه بیشتر سیستم های بدن نیز درگیر می شوند. به طوری که دیابت تقریبا بر روی تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد. خلق و خوی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تاثیر دیابت بر روی خلق و خو و نوسانات خلقی با شما صحبت خواهیم کرد.

استرس مرتبط با مدیریت دیابت و نگرانی هایی که در مورد عوارض جانبی بالقوه دیابت وجود دارد می تواند موجب تغییر در حالت روحی بیمار شود. علاوه بر این، بالا بودن و پایین بودن سطح قند خون ممکن است موجب عصبانیت، اضطراب و سردرگمی شود.

به افرادی که علائمی در زمان بالا یا پایین بودن قند خون دارند، توصیه می شود بیشتر قند خون خود را چک کنند. ضمن این که به اطرافیان آن ها نیز توصیه می شود که از بیمار در برابر هر گونه علائمی که ممکن است او را در معرض ابتلا به بیماری های روانی قرار دهند، حمایت کنند.

تماشای این تغییرات خلقی اغلب می تواند برای دوستان و خانواده قابل درک باشد. با این حال، یادگیری در مورد چرایی ایجاد تغییرات خلقی مربوط به دیابت، می تواند به تقویت یک رابطه قوی و سالم تر در بین بیمار و اطرافیان او کمک کند.

مطالب این مقاله مجله پیام سلامت در مورد موضوعات زیر پیرو تاثیر دیابت بر روی خلق و خو است:

  • تاثیر دیابت بر روی خلق و خو و روابط متقابل این دو
  • تأثیر دیابت بر روی سلامت روان
  • راهنمایی های مهم در شیوه زندگی برای سلامت روان در بیماران دیابتی
  • راهنمایی کمک به افراد مبتلا
  • زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

تاثیر دیابت بر روی خلق و خو

دیابت می تواند اثرات زیادی بر روی خلق و خوی بیمار داشته باشد. به عنوان مثال، مدیریت دیابت می تواند استرس زا باشد. معمولا افراد دیابتی به طور مداوم در مورد قند خون خود نگرانی دارند بنابراین استرس در بین مبتلایان به این بیمار معمولا پیش می آید.

تنظیم رژیم غذایی و بررسی دائمی قند خون نیز می تواند به استرس و عدم لذت بردن از زندگی اضافه کند. در نتیجه، خطر ایجاد احساس اضطراب و افسردگی در بیماران دیابتی بیشتر است.

نوسانات قند خون می تواند تغییرات سریعی مانند غمگینی و تحریک پذیری در خلق و خوی فرد ایجاد کند. این امر به ویژه در مورد هیپوگلیسمی، یعنی زمانی که سطح قند خون پایین تر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL) است، مشهودتر می باشد.

هیپرگلیسمی که سطح قند خون بیش از ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است نیز ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ سردرگمی ایجاد کند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار کمتر رایج است. البته هنگامی که قند خون در بیمار به محدوده های نرمال می رسد، این علائم اغلب از بین می روند. در واقع، تغییرات در حالت روحی و روانی می تواند یکی از اولین علائمی است که نشان می دهد سطح قند خون افراد در جایی که باید باشد نیست.

طبق نظر متخصصان مرکز پزکشی جان هاپکینز، تاثیر دیابت بر روی خلق و خو در حالتی که سطح قند خون پایین است ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس گیجی
  • احساس اضطراب
  • دشواری در تصمیم گیری

تاثیر دیابت بر روی خلق و خو در حالتی که قند خون در سطح بالا است نیز عبارتند از:

  • دشواری در تفکر درست و سریع
  • احساس عصبانیت
  • احساس خستگی یا کم انرژی شدن

یکی دیگر از عوارض دیابت بر روی خلق و خو، بیماری روانی به نام پریشانی دیابت است. در این وضعیت بیمار برخی از علائم افسردگی، اضطراب و استرس را از خود بروز می دهد. در حالی که این علائم ممکن است به حدی شدید نباشد که پزشک بتواند بیماری روانی را تشخیص دهد، اما آن ها به شدت بر روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر می گذارند.

تخمین زده می شود ۳۳ تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت، در طول دوره بیماری خود دچار پریشانی دیابت می شوند. منبع این پریشانی می تواند از مسئولیت هایی که برای مدیریت بیماری و نگرانی هایی که در مورد عوارض بالقوه آن وجود دارد، ناشی شود.

تأثیر دیابت بر سلامت روان

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ در معرض خطر افسردگی هستند. افسردگی یک بیماری جدی روانی است که می تواند فرد را از زندگی ناامید کند و انرژی و علاقه او را به انجام فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می برده کم کند. در موارد بسیار شدید، افسردگی می تواند باعث شود فرد احساس کند که زندگی ارزشی ندارد و حتی دست به خودکشی بزند.

دیابت همچنین می تواند به تجربه فردی افسردگی نیز اضافه کند. به عنوان مثال، فردی که با افسردگی در حال مبارزه است، غالبا از انگیزه و انرژی کافی برای مشارکت در رفتارهای سالم مانند تغذیه مناسب یا فعالیت بدنی برخوردار نیست.

اگر افسردگی بر روی توانایی فرد برای تفکر درست و دقیق تاثیر بگذارد، ممکن است او را در مدیریت دیابت با مشکلاتی مواجه کند. این به این معنی است که این بیماران بیشتر در معرض تغییرات قند خون هستند و نشانه های آن ها ممکن است به مرور بدتر شود.

بر اساس یک مقاله منتشر شده در مجله هندی Journal of Endocrinology and Metabolism، ابتلا به یک بیماری مانند افسردگی و اضطراب همراه با دیابت می تواند احتمال ابتلا به عوارض زیر را افزایش دهد:

  • بروز مشکل پس از برنامه ریزی طرح درمان دیابت
  • سطوح A1C بالاتر
  • نرخ بالای بستری شدن بیماران به دلیل عوارض دیابت
  • افزایش تعداد افرادی که نیاز به کمک های اورژانسی دارند
  • افزایش هزینه های مراقبت های پزشکی

با این حال، طبق اعلام این مجله، حدود ۴۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری های روانی و دیابت، غیرقابل تشخیص هستند. بنابراین تنها شخصی که می تواند در تعیین و تشخیص به بیمار کمک کند خود اوست.

راهنمایی های مهم در شیوه زندگی برای سلامت روان در بیماران دیابتی

مدیریت دیابت مستلزم برقراری تعادل در زندگی به شیوه ای است که بیمار بتواند از زندگی لذت ببرد. عادت های سالمی که می تواند به فرد مبتلا به دیابت در زندگی کمک کنند عبارتند از:

داشتن برنامه غذایی که رعایت آن امکان پذیر باشد. افراد مبتلا به دیابت معمولا می تواند سطح قند خون خود را به راحتی کنترل کنند. اما این کار مستلزم این است که به طور منظم در طول روز غذا بخورند و بیش از اندازه برنامه غذایی خود را تغییر ندهند.

ورزش منظم. ورزش می تواند در مدیریت وزن و سطح قند خون به بیماران دیابتی کمک کند. با این حال، افراد مبتلا به دیابت قبل و بعد از ورزش، به ویژه ورزش شدید، باید سطح قند خون خود را بررسی کنند.

مصرف دارو. مصرف هر روزه دارو به طور مرتب و بررسی قند خون برای اطمینان از اینکه این ماده در خون در سطح  مطلوب قرار دارد، می تواند به افراد کمک کند تا سطح قند خون و میزان مصرف دارو را تنظیم کنند.

ایجاد تغییرات کوچک که نتایج قابل توجهی دارد. به عنوان مثال گنجاندن یکی از سبزیجات در برنامه غذایی یا مصرف آب بیشتر می تواند یکی از این اهداف جزئی باشد. اهداف کوچک و قابل دستیابی می توانند احساس موفقیت شخصی را ارتقا دهند و در عین حال سلامت کلی فرد را نیز افزایش دهند.

ثبت نام در برنامه خود مدیریتی دیابت. این برنامه ها به افراد کمک می کنند تا رفتار های سالم را بیاموزند و ضمن ایجاد وزن سالم، قند خون خود را نیز بهتر کنترل کنند.

داشتن یک شبکه پشتیبانی قوی. کسانی که تمایلی به شرکت در گروه های حمایتی را ندارند می توانند در مورد نگرانی ها و ترس های خود با اقوام و نزدیکان خود صحبت کنند. داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی می تواند به فرد کمک کند تا چالش های دیابت را به سادگی بگذراند.

پزشکان معتقدند که حتی اگر بیمار علائمی از تاثیر دیابت بر روی خلق و خو ندارد باز هم از نظر روانی باید حمایت شود.

راهنمایی کمک به افراد مبتلا

یادگیری در مورد دیابت یکی از راه های اصلی برای کمک به افرادی است که در زندگی خود مبتلا به دیابت هستند. درک اینکه چرا فرد مبتلا به دیابت ممکن است نوسانات خلقی، اضطراب و ترس مربوط به وضعیت خود را تجربه کند بسیار مهم است.

روش هایی که به کمک آن می توانید به افراد مبتلا به دیابت کمک کنید عبارتند از:

  • از آنها درباره بیماریشان سوال کنید. به عنوان مثال پرسیدن این که چه کاری می توان برای بهبود وضعیت او کرد می تواند مفید باشد.
  • به او پیشنهاد دهید که در فعالیت های سالم مانند شرکت در کلاس های آشپزی و یا پیاده روی با شما همراهی کند.
  • سعی کنید در زمانی که بیمار برای معاینه به پزشک مراجعه می کند همراه او باشید.
  • اگر شخص مبتلا به دیابت می خواهد در مورد نگرانی های خود صحبت کند با او همراهی کنید.
  • حمایت و صحبت کردن با کسی که مبتلا به دیابت است می تواند راه بسیار خوبی برای افرادی باشد که تغییرات خلقی، اضطراب و ترس را در روابط خود تجربه می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تاثیر دیابت بر روی خلق و خو به قدری بود که فرد دچار افکار خودکشی شد، حتما باید با روانپزشک مشورت کرد. علائم دیگری که ممکن است نشان دهنده نیاز بیمار برای مراجعه به پزشک باشد عبارتند از:

  • مشکلات فردی مانند سردرد یا درد کمر که برای بیمار قابل توضیح نیست.
  • احساس غم و اندوه و یا ناامیدی در اکثر مواقع
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آن لذت می برد
  • افراد مبتلا به دیابت باید در مورد داروها و تاثیر آن ها بر روی در بیماری های روحی، با پزشک مشورت کنند.

داروهایی نیز برای کمک به درمان افسردگی و اضطراب مرتبط با دیابت نوع یک در دسترس می باشد که حتما باید توسط پزشک تجویز شوند.