عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران تاثیر ضد دیابتی گشنیز را تشریح کرد:

به گزارش پیام سلامت به نقل ازخبرگزاری تسنیم، سوسن حفیظی عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اظهار داشت: گشنیز یا corianderکه به عنوان سبزی در برخی غذاهای ایرانی مصرف می‌شود، گیاهی از خانواده Umbelliferae است و طبیعت سرد و خشک دارد.
به گفته وی از برگ و بذر گشنیز در برخی از ترکیبات ضد دیابت طب سنتی استفاده می‌شود. در مطالعه‌ای افزودن ۶۲،۵ گرم بر کیلوگرم از گیاه Coriandrum sativum به رژیم غذایی موش‌های دیابتی شده با استرپتوزوسین باعث کاهش قندخون شد. همچنین، این مطالعه فعالیت آزادکننده انسولین و فعالیت شبه انسولینی عصاره آبی این گیاه را نشان داده است.
عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران ادامه داد: در مطالعه دیگری برای بررسی فعالیت آزاد کننده انسولین گشنیز عصاره اتانولی بذر گشنیز با دوز ۲۰۰ و ۲۵۰ میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش قابل ملاحظه‌ای در گلوکز سرم و افزایش قابل توجه فعالیت سلول‌های پانکراس درمقایسه با موش‌های گروه کنترل شد.

لازم به ذکر است که مصرف داروهای گیاهی برای درمان بیماری باید طبق تجویز پزشک طب سنتی با تحصیلات دانشگاهی باشد و از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی باید پرهیز شود چرا که داروها دارای مزاج بوده و قبل از مصرف باید مزاج افراد تعیین و بررسی شود تا دارو بر بدن تاثیر منفی نگذارد.