تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

غذاهای فرآوری شده برای بدن مضر هستند. آنها یکی از مهمترین عوامل چاقی و بیماری در سراسر جهان می باشند. طبق تحقیقات انجام شده، در هر جامعه ای که مصرف این غذاها رواج پیدا کرده، بیماری نیز شایع شده است. این اتفاق در عرض چند سال اتفاق می افتد. در این پروسه ژن ها تغییر نمی کنند، اما ذائقه های غذایی عوض می شوند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن صحبت خواهیم کرد.

حقایقی در مورد غذای فرآوری شده

کلمه “فرآوری شده” غالبا باعث ایجاد سردرگمی می شود. بنابراین اجازه دهید ابتدا مفهوم این کلمه را بیان کنیم.

بدیهی است، بسیاری از مواد غذایی که ما می خوریم، به نحوی پردازش شده اند. سیبی که از درخت برداشته می شود، گوشت گاوی که از چمن تغذیه می کند و کره ای که از شیر جدا شده است همگی به نحوی فرآوری شده اند. اما بین پردازش مکانیکی و پردازش شیمیایی تفاوت وجود دارد.

اگر ماده غذایی پردازش شیمیایی نشده باشد، یعنی هیچ ماده شیمیایی در آن وجود نداشته باشد، مهم نیست که برداشتش چگونه بوده است، این ماده غذایی ارگانیک است.

با این حال، غذاهایی که به طور شیمیایی پردازش شده و از مواد تصفیه شده و مواد مصنوعی تشکیل شده اند، به طور کلی به عنوان مواد غذایی پردازش شده شناخته می شوند.

در ادامه به ۹ تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن اشاره خواهیم کرد.

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن
تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

وجود شربت ذرت با قند بالا و فروکتوز بالا

غذاهای فرآوری شده اغلب دارای شکر اضافه به شکل، شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. همه ما می دانیم که شکر زمانی که بیش از حد مصرف می شود، به طور جدی برای بدن مضر است.

همانطور که می دانید، شکر کالری خالی است و دارای مواد مغذی ضروری نمی باشد. اما مقدار زیادی انرژی دارد. کالری خالص فقط نوک کوه یخی است که در زمان صحبت در مورد اثرات مضر شکر در مورد آن صحبت می شود.

مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد شکر می تواند اثرات ویران کننده ای بر متابولیسم داشته باشد. این اثرات فراتر از میزان کالری آن است. این ماده می تواند منجر به مقاومت به انسولین، افزایش تری گلیسیرید، افزایش سطح کلسترول و افزایش تجمع چربی در کبد و دور شکم شود.

جای تعجب نیست که مصرف قند به شدت با برخی از بیماری های جدی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و سرطان ارتباط داشته باشد. شکری که مصرف می کنید تنها محدود به قندی که با چای و قهوه مصرف می کنید نمی باشد. این ماده در غذاهای فرآوری شده نیز به مقدار زیاد وجود دارد.

غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی ها بزرگترین منبع شکر در رژیم غذایی ما هستند. شکر بسیار ناسالم است و می تواند اثرات جانبی جدی در متابولیسم بدن داشته باشد.

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن
تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

مهندسی شدن برای مصرف زیاد

همه ما می خواهیم غذای مفید بخوریم. این طبیعت انسانی است. تکامل ما با جوانه های چشایی به ما کمک می کند تا غذای طبیعی را بشناسیم. این طبیعی است که بیشتر به غذاهای شیرین، شور و چرب میل داشته باشیم. زیرا ما می دانیم که غذاهای حاوی انرژی و مواد مغذی برای زنده ماندنمان مورد نیاز هستند.

اما رقابت شدید امروز بین تولید کننندگان مواد غذایی باعث شده که از این میل ما سوء استفاده شود. بسیاری از غذاهای فرآوری شده مهندسی شده اند که بر مغز ما غلبه کنند.

مکانیسم هایی در بدن و مغز ما وجود دارد که تعادل انرژی (چقدر غذا بخوریم و چقدر بسوزانیم) را تنظیم می کند. همین مکانیسم ها موجب می شوند وزنمان متعادل بماند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهند غذا می تواند از مکانیسم دفاعی ذاتی خلاص شده و ما را به خوردن بیشتر از نیازمان ترغیب کند. تا آنجا که سلامت ما را به خطر بیاندازد.

حقیقت این است که غذاهای فرآوری شده به مغز ما پاداش می دهند و بر اندیشه و رفتار ما تأثیر می گذارند و میل ما را به خوردن غذا بیشتر و بیشتر می کنند. تولید کنندگان مواد غذایی مقدار زیادی از منابع را صرف تولید غذا می کنند تا غذاهایی را تولید کنند که به مغز پاداش می دهند و منجر به مصرف بیش از حد می شوند.

حاوی مواد مصنوعی

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن
تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

اگر برچسب روی مواد غذایی پردازش شده را نگاه کنید، می توانید مواد تشکیل دهنده آن را بیابید. بسیاری از این مواد، مواد شیمیایی مصنوعی هستند که برای اهداف مختلف به غذاها اضافه می شوند.

غذاهای به شدت پردازش شده اغلب حاوی مواد زیر هستند:

  • نگهدارنده ها: مواد شیمیایی که از فاسد شدن غذا جلوگیری می کنند.
  • رنگدانه ها: مواد شیمیایی که برای دادن رنگ خاصی به غذا استفاده می شوند.
  • عطر و طعم دهنده ها: مواد شیمیایی که عطر خاصی به غذا می دهند.
  • قوام دهنده ها: مواد شیمیایی که بافت خاصی را ایجاد می کنند.

به یاد داشته باشید که غذاهای فرآوری شده ممکن است حاوی ده ها ماده شیمیایی اضافی باشند که حتی روی برچسب آن ها ذکر نشده اند.

به عنوان مثال، “عطر دهنده های مصنوعی” یک ترکیب اختصاصی هستند. تولیدکنندگان مجبور نیستند دقیقا فرمول خود را افشا کنند. این ماده معمولا ترکیبی از مواد شیمیایی است.

به همین دلیل، اگر غذای شما حاوی عطر و طعم دهنده مصنوعی باشد این به این معنی است که ۱۰ یا بیشتر از ۱۰ ماده شیمیایی اضافی در آن وجود دارد تا بتواند عطر و طعم خاصی را به وجود بیاورد.

مطمئنا بسیاری از این مواد شیمیایی از نظر ایمنی مورد آزمایش قرار گرفته اند. اما مصرف بیش از حد آن ها چیزی است که به نام تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن آن را می شناسیم.

ایجاد اعتیاد در بین مصرف کنندگان

طبیعت خوش طعم غذاهای فرآوری شده ممکن است پیامدهای جدی برای برخی افراد داشته باشد. بعضی افراد به معنای واقعی کلمه به این مواد معتاد شده و به طور کامل کنترل مصرف خود را از دست می دهند.

اگرچه وابستگی به مواد غذایی چیزی است که اکثر افراد از آن بی اطلاع هستند، اما این عارضه امروزه به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. این افراد کنترل مواد شیمیایی را در مغز خود از دست داده اند. این اتفاق توسط انتشار شدید دوپامین که در مغز هنگام خوردن این غذاها رخ می دهد می افتد.

مواد موجود در غذاهای پردازش شده دقیقا مانند کوکائین، مغز را فعال می کنند.

وجود کربوهیدرات های تصفیه شده زیاد

در مورد کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی بحث های زیادی وجود دارد. بعضی افراد تصور می کنند که اکثر انرژی ما باید از کربوهیدرات ها تامین شود. در حالی برخی برعکس این تصور را دارند.

اما چیزی که تقریبا همه بر سر آن توافق دارند این است که کربوهیدرات های پیچیده خیلی بهتر از کربوهیدرات های ساده و تصفیه شده هستند. غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی کربوهیدرات های ساده زیادی هستند.

یکی از مشکلات اصلی این است که کربوهیدرات ساده به سرعت در دستگاه گوارش تجزیه می شود و منجر به افزایش سریع قند خون و انسولین می شود. چند ساعت بعد از مصرف این غذاها، میزان قند خون دوباره کاهش می یابد و این می تواند منجر به میل به کربوهیدرات شود.

جای تعجب نیست که خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده اثرات منفی بر روی سلامت بدن داشته و با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است.

کمبود مواد مغذی

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدنغذاهای فرآوری شده، در مقایسه با غذاهای فرآوری نشده حاوی مواد مغذی ضروری بسیار کمی هستند. در بعضی موارد، ویتامین های مصنوعی و مواد معدنی به این مواد غذایی اضافه می شوند تا آنچه که در طول فرایند پردازش از دست داده اند را جبران کنند.

با این حال، مواد مغذی مصنوعی جایگزین مناسبی برای مواد مغذی موجود غذاهای طبیعی نیستند. فراموش نکنید که غذاهای طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی استاندارد هستند که همه ما با آن ها آشنا هستیم.

غذاهای واقعی مانند گیاهان و حیوانات حاوی هزاران ماده مغذی هستند که علم هنوز آن ها را به طور کامل درک نکرده است.

شاید یک روز به یک ترکیب شیمیایی دست پیدا کنیم که بتواند همه این مواد مغذی را جایگزین کند، اما تا زمانی که این اتفاق رخ نداده است، تنها راه رسیدن به آن ها، خوردن غذاهای کامل و فرآورده نشده است. هرچه غذاهای فرآوری بیشتری بخورید، کمتر به ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف دسترسی دارید.

فیبر کم

فیبر، به ویژه فیبر محلول در آب، دارای مزایای مختلفی برای بدن است. یکی از اصلی ترین مزایای فیبر این است که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و باکتری های مفید در روده را تغذیه می کند. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد فیبر می تواند جذب کربوهیدرات ها را کند کند و به ما کمک کند کالری کمتری مصرف کنیم.

فیبر محلول می تواند برای درمان بسیاری از موارد یبوست نیز مفید باشد. یبوست یکی از مشکل رایج در بین افراد مختلف است. فیبر که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می شود، اغلب در حین پردازش از بین می رود. بنابراین بیشتر غذاهای فرآوری شده فیبر بسیار کمی دارند.

نیاز کمتر به زمان و انرژی برای هضم

تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن
تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن

نحوه پردازش غذا، اغلب باعث می شود که بلع و جویدن آن ساده شود. گاهی حتی نیازی به جویدن نیز ندارد. اکثر فیبر درون این غذاهای بیرون آورده شده و مواد تشکیل دهنده آنها تصفیه شده اند. به همین دلیل اصلا شبیه به مواد غذایی طبیعی نیستند.

بنابراین شما انرژی کمتری برای خوردن و هضم غذاهای فرآوری شده مصرف می کنید. شما می توانید این غذاها را در زمان کوتاه تری بخورید (دریافت کالری بیشتر) و انرژی کمتری برای هضم آن ها صرف کنیم (سوزاندن کالری کمتر).

یک مطالعه تفاوت انرژی صرف شده برای مصرف یک غذاهای فرآورده با یک غذای ارگانیک را در  ۱۷ مرد و زن سالم مقایسه کرد. طبق نتایج این مطالعه معلوم شد که افرادی که غذاهای ارگانیک خورده اند در زمان هضم غذا دو برابر کالری بیشتری سوزاندند.

تأثیر گرمازایی غذا (TEF) میزان مصرف انرژی برای هضم غذا را اندازه گیری می کند. بالغ بر ۱۰٪ از کل انرژی دریافتی باید صرف متابولیسم شود. بر اساس نتایج این مطالعه، افرادی که مواد غذایی فرآوری شده مصرف می کنند، TEF شان به نصف کاهش می یابد. به این ترتیب میزان کالری دریافتیشان در روز بیشتر می شود.

چربی ترانس زیاد

غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی چربی های ناسالم زیادی هستند. آنها معمولا حاوی چربی های ارزان قیمت مانند روغن های گیاهی و تصفیه شده (مانند روغن سویا) هستند که اغلب هیدروژنه می شوند. این روغن ها به چربی های ترانس تبدیل می شوند.

روغن های گیاهی بسیار ناسالم هستند. این چربی ها حاوی مقدار زیادی اسید های چرب امگا ۶ هستند. چربی های امگا ۶ می توانند اکسیداسیون و التهاب را در بدن انجام دهند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که وقتی افراد بیش از حد از این روغن ها مصرف می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بیماری های قلبی امروزه شایع ترین علت مرگ در کشورهای غربی است.

اگر چربی ها هیدروژنه شده باشند، داستان حتی بدتر نیز می شود. چربی هیدروژنه (ترانس) یکی از ناسالمترین موادی است که می توانید وارد بدن کنید. دوری از تاثیر غذاهای فرآوری شده بر روی بدن بهترین راه برای پرهیز از چربی ترانس است.