تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

خواب راحت و با کیفیت عاملی است که برای سلامت جسمی و روانی حیاتی است. مطالعات مختلفی در مورد اهمیت خواب و تاثیر آن بر روی سلامت بدن انجام شده است. اما آیا تا به حال در مورد تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت جسمی خود چیزی شنیده اید؟ با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت بیشتر آشنا شوید.

همان طور که می دانید کمبود خواب با بسیاری از مشکلات از جمله موارد زیر ارتباط دارد:

  • چاقی
  • بیماری های قلبی
  • زوال عقل
  • دیابت
  • ریزش مو
  • بروز علائم پیری زودرس

بسیاری از افراد خواب با کیفیت ندارند. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۴ توسط بنیاد ملی خواب آمریکا منتشر شده، ۴۵ درصد از آمریکایی ها حداقل یک بار در ۷ روز گذشته از کمبود خواب رنج برده اند.

بسیاری از عوامل می توانند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهند. این عوامل عبارتند از:

  • محیط اطاق
  • تشک
  • سطح استرس
  • رژیم غذایی

در بین تمام این عوامل اغلب موقعیت بدن در زمان خواب و تاثیر آن بر روی کیفیت خواب نادیده گرفته می شود. همه موقعیت ها بدن در زمان خواب تا حد زیادی بر سلامت و رفتار شما تاثیر می گذارند. آنها نه تنها صبح روز بعد بر احساسات جسمی شما تأثیر می گذارند، بلکه ممکن است بر سلامت مغز نیز تاثیر گذار بوده و باعث اختلالات مغزی مانند زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون شوند.

موقعیت بدن در زمان خواب نه تنها نقش مهمی در خروپف دارد بلکه ریفلاکس اسید، سوزش سر دل، آپنه خواب و حتی چین و چروک نیز از عوارض جانبی موقعیت نادرست بدن در زمان خواب هستند.

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

خوابیدن به پشت و قرار دادن دست ها در طرفین بدن

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

خوابیدن روی کمر معمولا بهترین موقعیت برای سلامت ستون فقرات است. چون در این موقعیت کمر صاف است. این پوزیشن فشار بر روی دیسک ها را کاهش می دهد. از این رو درد گردن و کمر را از بین می برد.

خوابیدن روی کمر رفلکس اسید را کاهش می دهد، از افتادگی پستان ها جلوگیری می کند و چین و چروک صورت را به حداقل می رساند.

مضرات

آپنه خواب و خروپف، مشکلات رایج مربوط به خوابیدن به صورت طاق باز است. هنگامی که روی کمر می خوابید، نیروی جاذبه، زبان را به داخل حلق می کشد. این کار مانع تنفس مناسب شده و خروپف ایجاد می کند.

راه حل

اگر طاق باز خوابیدن باعث خروپف و مشکلات تنفسی در شما می شود، می توانید این موقعیت را با خوابیدن به پهلو ترکیب کنید. ترکیبی از این دو موقعیت به شما کمک خواهد کرد که به طور صحیح بخوابید و بیدار شوید. در زمان خوابیدن به پشت نباید سرتان زیاد بالا باشد. بهتر است بدون بالش بخوابید. در این حالت بهتر است از یک بالش بزرگ زیر پشت زانو استفاده کنید تا منحنی طبیعی ستون فقراتتان را حفظ کنید.

خوابیدن به پشت و بالا گرفتن دست ها

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

خوابیدن به پشت بهترین موقعیت از لحاظ سلامت نخاع و گردن محسوب می شود. این پوزیشن خاص باعث کاهش فشار روی دیسک ها می شود. بنابراین از درد ستون فقرات و گردن جلوگیری می کند.

علاوه بر این، مانند پوزیشن قبل به کاهش ریفلاکس اسید کمک می کند. زیرا در این حالت سر بالا است و معده قادر به پس زدن غذا نیست. این حالت مانع از چروک شدن پوست می شود.

مضرات

احتمال خروپف در این حالت زیاد است. بالا گرفتن دست ها نیز باعث ایجاد درد ناشی از فشار وارده روی اعصاب شانه می شود.

راه حل

در این حالت نیز برای شکل گیری منحنی درست باید از قرار دادن بالش زیر سر اجتناب کنید. این بدان معنی است که در طول ساعات خواب هیچ فشاری روی ستون فقرات وجود ندارد.

خوابیدن به پهلو و قرار دادن دست ها زیر بدن

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

این موقعیت برای ستون فقرات ایده آل است، زیرا حمایت کامل از منحنی طبیعی ستون فقرات ایجاد می شود. این پوزیشن نه تنها از درد کمر و گردن پیشگیری می کند بلکه باعث جلوگیری از آپنه خواب می شود. علاوه بر این، خوابیدن به پهلو خروپف را نیز کاهش می دهد. این پوزیشن بهترین موقعیت خواب برای زنان باردار است.

مضرات

به دلیل اینکه در این موقعیت از پایی که بالای بدن قرار دارد حمایت نمی شود، ممکن است در دراز مدت درد لگن ایجاد شود. خوابیدن به پهلو موجب ایجاد چروک و بروز علائم پیری زودرس می شود.

راه حل

از یک بالش بلند برای حمایت از گردن خود استفاده کنید. در انتخاب بالش دقت کنید و بالشی را انتخاب کنید که از جنس ساتن یا ابریشم است. این کار مانع از شکل گیری چروک روی پوست می شود. یک بالش نیز برای حمایت از لگن و پای بالایی، بین ران ها قرار دهید.

خوابیدن به پهلو و بیرون گذاشت دست ها

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

این موقعیت خواب از درد کمر و گردن جلوگیری می کند. علاوه بر این، به کاهش خروپف و سوزش سردل و ریفلاکس اسید نیز کمک می کند. این پوزیشن برای پاک کردن ضایعات از مغز موثر تر بوده و موجب کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون می شود. علاوه بر این، افرادی که در این وضعیت می خوابند احتمالا کمتر در اواسط شب از خواب بیدار می شوند.

مضرات

خوابیدن به پهلو جریان خون را محدود می کند و باعث ایجاد فشار روی اعصاب می شود و ممکن است درد در شانه ها و دست ها ایجاد کند. تحت فشار بودن عصب می تواند بر اندام های داخلی مانند معده، کبد و ریه ها تاثیر گذاشته و ناراحتی ایجاد کند. این پوزیشن افتادگی پستان ایجاد کرده و پیری زودرس به وجود می آورد.

راه حل

برای کاهش احتمال ایجاد چروک روی صورت از بالش ساتن استفاده کنید. برای حمایت از پای بالایی خود نیز می توانید یک بالش بین زانوها قرار دهید.

خوابیدن به پهلو

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

این پوزیشن خوابیدن برای کسانی که دچار درد گردن و کمر، ریفلاکس اسید، خروپف و آپنه خواب هستند مفید است. این موقعیت خواب باعث می شود که ستون فقرات در موقعیت خودش باشد و کمر درد کمتر شود. خوابیدن به پهلو برای خانم های باردار سودمند است، زیرا به بهبود گردش خون و رسیدن خون به جنین کمک می کند.

مطالعه سال ۲۰۱۲ که در BMC Pregnancy & Childbirth منتشر شده نشان می دهد که خوابیدن به پهلو در حین بارداری می تواند جریان خون سالم را افزایش دهد و سطح اکسیژن بهینه ای را برای مادر و نوزاد فراهم کند.

مضرات

خوابیدن به پهلو ممکن است مشکل سوزش سردل را بدتر کند. از سوی دیگر، خوابیدن روی پهلو چپ ممکن است بر اندام های داخلی مانند معده، ریه و کبد فشار وارد کند. اگر از مشکلات گوارشی، ریوی یا کبدی رنج می برید، بر روی پهلو راست بخوابید. خوابیدن به پهلو موجب افتادگی سینه و ایجاد چین و چروک نیز می شود.

راه حل

اگر ترجیح می دهید در این موقعیت بخوابید، یک بالش بین زانوها قرار دهید. برای کاهش چروک نیز روبالشی که زیر سرتان است را از جنس ساتن انتخاب کنید. ضمن این که باید از گذاشتن وزن سر بر روی یک بازو اجتناب کنید.

خوابیدن به شکل جنینی

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

این موقعیت، خروپف را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. این پوزیشن خواب، موقعیت خوبی برای زنان باردار است. خوابیدن به پهلو جپ به این شکل می تواند ریفلاکس اسید را کاهش دهد، زیرا باعث می شود معده زیر مری برود و گرانش نتواند ریفلاکس ایجاد کند.

مضرات

اگر چه این موقعیت ممکن است در هنگام خواب کاملا راحت باشد، اما می تواند فشار زیادی روی گردن و کمر ایجاد کند. این حالت در آینده می تواند به مشکلات جدی در گردن و کمر، مانند درد سیاتیک منجر شود.

علاوه بر این، پیچاندن شدید بدن می تواند پشت و مفاصل شما را تحت فشار قرار دهد و باعث ایجاد برخی از مسائل مانند تنگی نفس، چین و چروک و افتادگی سینه شود.

راه حل

کسانی که عاشق خوابیدن در این موقعیت هستند باید از بالشتک محکم برای حمایت از سر خود استفاده کنند. بالش باید به اندازه کافی بالا باشد تا سر در موقعیتی خنثی قرار بگیرد. این کار به کاهش استرس و فشار روی گردن کمک کرده و از درد گردن، درد عضلات و سفتی این اندام جلوگیری می کند.

خوابیدن به سمت چپ بدن به این شکل سبب ایجاد فشار بر ارگان های حیاتی مانند کبد، ریه ها و معده می شود، بنابراین اگر جنین موقعیتی را انتخاب می کنید، حتما به پهلو راست بخوابید.

خوابیدن روی صورت

تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت
تاثیر موقعیت بدن در خواب بر روی سلامت

فواید

خوابیدن روی معده کمک می کند تا مسیرهای هوایی باز بمانند، بنابراین خروپف کم می شود. این وضعیت حتی به بهبود هضم کمک می کند. (البته خواب طولانی مدت در این موقعیت ممکن است تاثیر منفی بر سیستم گوارش داشته باشد.)

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در American Psychological Association منتشر شده نشان داد افرادی که روی معده می خوابند نسبت به افرادی که در موقعیت های دیگر می خوابند بیشتر خواب و رویا می بینند.

مضرات

خوابیدن روی شکم ممکن است بدترین موقعیت خواب باشد. زیرا باعث می شود که ستون فقراتتان تحت فشار باشد. دراز کشیدن روی معده از منحنی طبیعی ستون فقرات پشتیبانی نمی کند و باعث ایجاد فشار روی ستون فقرات کمری و سایر مفاصل و عضلات می شود و بی حسی و درد ایجاد می کند. در این حالت گردن در موقعیت ناراحت کننده ای است. این موقعیت تنفس مناسب و گردش خون را محدود می کند. برای کسانی که از درد گردن یا کمر رنج می برند، توصیه می شود به شدت از این مدل خوابیدن اجتناب کنند.

برای افراد چاق، این نوع خوابیدن باعث ایجاد فشار بیشتری بر اندام های داخلی مانند ریه ها می شود. به علاوه، خوابیدن روی شکم ممکن است در طول روز درد گردن ایجاد کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Neurology منتشر شده نشان داد افرادی که مبتلا به صرع هستند، اگر بر روی شکم بخوابند، احتمال مرگشان بیشتر می شود.

راه حل

اگر دوست دارید روی شکم بخوابید، یک بالشتک بین معده و تشک قرار دارد. این کار باعث می شود منحنی ستون فقرات تا حدودی حفظ شود.