تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر

طبق نتایج تحقیق که در University of California انجام شد، یک ویتامین خارج از نسخه در دوزهای بالا می تواند مانع از دست رفتن حافظه در موش های مبتلا به بیماری آلزایمر شود. نیکوتین آمید، که یک شکل از ویتامین B3 است، سطح پروتئینی به نام phosphorylated tau که منجر به ایجاد ضایعه مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر می شود را کاهش می دهد. این ویتامین همچنین باعث می شود که نورون ها زنده بمانند و از ایجاد علائم در موش هایی که به طور ژنتیکی مستعد آلزایمر هستند، جلوگیری شود. اگر مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر هستید، ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر

کیم گرین، دانشمند UCI و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:

“نیکوتین آمید تاثیر بسیار زیادی بر روی نورون ها دارد. نیکوتین آمید از کاهش شناختی در موش های مبتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند. ما در حال حاضر در پی یافتن ارتباط تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر در انسان ها هستیم.”

نتایج این مطالعه در نسخه آنلاین ۵ نوامبر مجله Neuroscience منتشر شده است.

نیکوتین آمید یک ویتامین محلول در آب است که به صورت مکمل در فروشگاه های مواد غذایی فروخته می شود. این ویتامین به طور کلی ایمن است اما می تواند در دوزهای بسیار بالا سمی باشد. آزمایشات بالینی مصرف این ویتامین را برای افراد مبتلا به عوارض دیابت و افراد مبتلا به بیماری های پوستی مفید دانسته اند.

نیکوتین آمید متعلق به یک دسته از ترکیبات به نام مهار کننده های HDAC است که برای محافظت از سیستم عصبی مرکزی در جوندگان در برابر بیماری های پارکینسون و هانتینگتون و اسکلروز جانبی آمیوتروپیک مفید است. آزمایشات بالینی زیاد در حال انجام هستند تا به این سوال پاسخ دهند  که آیا مهارکننده های HDAC به بیماران ALS و Huntington کمک می کنند یا خیر؟

تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر
تاثیر ویتامین B3 روی کاهش علائم آلزایمر

نتایج تحقیق

در مطالعه ای که توسط گرین و همکارانش انجام شد نیکوتین آمید به آب آشامیدنی موش ها اضافه گردید. آنها حافظه کوتاه مدت و بلند مدت این حیوانات را آزمایش کردند و دریافتند که موش های آلزایمری تحت درمان با موش های نرمال در یک رده قرار گرفته اند. در حالی که موش های آلزایمری بدون درمان، از دست دادن حافظه را تجربه کردند.

در واقع نیکوتین آمید کمی توانایی شناختی موش های نرمال را افزایش می دهد. این  موضوع نشان می دهد که این ماده نه تنها برای بیماری آلزایمر خوب است، بلکه استفاده از آن توسط افراد عادی ممکن است تاثیر اندکی رو حافظه داشته باشد.

دانشمندان همچنین دریافتند که در حیوانات تحت درمان با نیکوتین آمید به طور چشمگیری سطح phosphorylated tau پایین می آید. این ویتامین بر میزان پروتئین بتا آمیلوئید تاثیر نگذاشت. این پروتئین در مغز به شکل پلاک در آمده و نوعی ضایعه آلزایمر ایجاد می کند.